שיטת הבונוסים של אי.די.בי

5 אנשים בקבוצה קיבלו צ'ק בגין עסקה, שאולי תחזיר בתוך 7 שנים את עלות ההשקעה

במשך שנים לימדו אותנו שאת הכסף סופרים במדרגות' ורק לאחר שהרווח מפעולות הקנייה והמכירה הופך לכסף אמיתי, מזומן, כזה שבפועל נכנס לתוך הקופה. ללוות, לקנות ולרוץ לספר לחבר'ה כמה אתה גדול - זה יפה, אבל לא מבטיח שהאשראי שקיבלת לא ייצר חוב שהוא גבוה משווי הנכסים שקנית.

תשאלו את לב לבייב, שהסתער בשנים 2006-2007 על ניו יורק, או את איליק רוז'נסקי שרכש באותה תקופה מכל הבא ליד באירופה. היום ברור שההישג הגדול באותן שנים היה דווקא להתאפק, ולא להצטרף לחגיגה. לרוע המזל, אף אחד לא יודע לתמרץ מנהלים על אי-השקעה.

האם למדנו את הלקח? לא בטוח. בשבוע שעבר, כחודש לאחר שנכסים ובנין וכור מקבוצת אי.די.בי השלימו את רכישת בניין HSBC בניו יורק תמורת 330 מיליון דולר, כבר זכו חמשה בכירים בחברה ב"מענק חד פעמי" בסך 2.95 מיליון שקל. חמישה אנשים בקבוצת אי.די.בי מקבלים צ'ק בגין עסקה, שבמקרה הטוב תחזיר בתוך שבע שנים את עלות ההשקעה ותחל לייצר רווחים של ממש.

זה כמובן לא אומר שמדובר בעסקה רעה. מדובר בבניין מרכזי בשדרה החמישית במנהטן, המקיף 80 אלף מ"ר, שנרכש ככל הנראה בתקופת שפל היסטורית. אלא שכרגע, חודש אחרי שבנק לאומי מימן את העסקה ואפשר את השלמתה, אף אחד כמובן אינו ערב לאיזשהו רווח מובטח שינבע מהעסקה. אבל לחמישה נושאי משרה באי.די.בי הרווח, כאמור, כבר מובטח.

כך, היו"ר, רפי ביסקר, ש"ניווט את העסקה על כל היבטיה" זכה למענק בסך 900 אלף שקל, והמנכ"לית סגי איתן קיבלה 900 אלף שקל על כך ש"ניהלה והובילה את צוות הפרויקט". ובעלי המניות מקרב הציבור? הם יצטרכו לחכות עוד כמה שנים כדי לדעת האם יממש הבניין את הפוטנציאל הטמון בו, או שארה"ב שוב משכה את היזמים הישראלים למלכודת והפילה אותם בפח הנדל"ן המתעתע.