ביקורת: המחקר על הקשר בין הסלולרי לסרטן - בעייתי

‎‎המחקר הבינלאומי המקיף ביותר שנערך אי-פעם בנושא בטיחות הטלפונים הסלולריים קובע כי הסלולר אינו מגבירים את הסיכון לחלות בסרטן המוח - למעט עלייה אפשרית בגידולים בקרב המשתמשים האינטנסיביים ביותר

‎‎המחקר הבינלאומי המקיף ביותר שנערך אי-פעם בנושא בטיחות הטלפונים הסלולריים קובע כי המכשירים אינם מגבירים את הסיכון לחלות בסרטן המוח - למעט עלייה אפשרית בתחלואה בגידולים בקרב המשתמשים האינטנסיביים ביותר.

דוברים מחברות בתעשיית הטלקום, שתרמה 6 מיליון דולר למחקר בן 24 מיליון הדולר מבית אינטרפון, אומרים כי הממצאים שפורסמו תומכים ברעיון שהטלפונים הסלולריים בטוחים. עם זאת, חלק מהדוברים אמרו כי יתמכו בקיום מחקרים נוספים.

מבקרי המחקר טוענים כי נעשה בו שימוש בשיטות מחקר בעייתיות, וכי הוא מחביא עליות מטרידות במקרי הגליומה - הגידול המוחי בעל שיעורי התמותה הגבוהים ביותר - בקרב המשתמשים הכבדים (מי שהשתמשו בטלפונים ניידים יותר מ-1,640 שעות). קבוצת הפעולה הבריטית ‏WireChild‏ טוענת כי השפעת השימוש בסלולר על ילדים, שאינם נכללים במחקר, חמורות יותר.

במחקר, עליו אחראית הסוכנות הבינלאומית למחקר הסרטן, השייכת לארגון הבריאות העולמי, השתתפו נבדקים ומדענים מ-13 מדינות. הם ראיינו 5,100 חולי סרטן ומספר זהה של משתמשים בריאים בקשר להרגלי השימוש שלהם בטלפונים סלולריים.

איסוף המידע הסתיים ב-2004, אך פרסום המחקר התעכב בעקבות דיונים בין החוקרים בנושא כיצד בדיוק עליהם להציג את הממצאים. המחקר התפרסם לבסוף השבוע במגזין האפידמיולוגיה הבינלאומי.

אחד הממצאים המעניינים במחקר היה העובדה כי בקרב המשתמשים בטלפונים הסלולריים נרשמו פחות מקרים של גידולי מוח מאשר בני אותו גיל, מין ורקע חברתי, למרות שאין אף תימוכין ביולוגיים לאפשרות שהשימוש במכשירים הניידים מעכב את הגידולים. התוצאות תוקנו לאור הבעיה הברורה בשיטת המחקר, ואז התגלה כי הסכנה לחלות בסרטן אכן עולה בקרב המשתמשים הכבדים ביותר.

מי שיהיה אחראי על המחקר - מנהל הסוכנות הבינלאומית למחקר הסרטן, ד"ר כריסטופר וויילד - לא ממש מרוצה מתוצאותיו. ‏"ממצאי המחקר של אינטרפון אינם מגלים סיכון מוגבר לתחלואה בסרטן", הוא אומר, אך גם מסייג מעט את הדברים. ד"ר וויילד מציין בשיחה עימו כי מתצפיות ברמות הגבוהות ביותר של השימוש המצטבר ושל דפוסי השימוש המשתנים מאז התקופה שנחקרה על-ידי אינטרפון, בייחוד בקרב הצעירים, עולה כי ראוי לנהל מחקר נוסף בנושא.

לכן, כנראה שצריך לקחת בפרופורציות נכונות את ממצאי המחקר הנוכחי ולחכות ולראות תוצאות של מחקרים נוספים הבוחנים את הקשר בין השימוש בטלפונים הסלולריים לסיכון לתחלואה בסרטן.

* ‎‎הכותב הוא עורך מדור המדע בעיתון "פייננשל טיימס".