תעריפי הסלולר ללקוחות פרטיים כפולים מאלה של לקוחות עסקיים

עובדי חברות גדולות ובני משפחותיהם משלמים הרבה פחות לחברות הסלולר ■ מבדיקת "כמהזה" עבור "גלובס" עולה כי לקוח פרטי משלם לעתים פי שניים מעובד בחברת החשמל או אל-על ■ זה הזמן להוכיח שיש לכם אחות

לקוחות פרטיים משלמים לחברות הסלולר תעריפים המגיעים לפי שניים מהסכומים שמשלמים לקוחות עסקיים וכאלה שמקבלים טלפון מהעבודה, עבור שימוש חודשי זהה - כך עולה מבדיקה שערך אתר השוואת מחירי התקשורת "כמה זה?" (www.kamaze.co.il) עבור "גלובס".

רוב המסלולים העסקיים כוללים תעריפי דקת שיחה מוזלים לצד תשלום חודשי קבוע, ולא מבוססים על תוכניות במסגרת בנק דקות שנפוצה בקרב הלקוחות הפרטיים. מרבית המסלולים העסקיים כוללים הטבות, בהן שיחות חינם ליעדים בתוך החברה ועבור יעדים נבחרים, תעריפים מוזלים למשלוח SMS עוד.

גם עלות המכשירים עבור בני המשפחה והעובד עצמו, למשל, זולה בצורה ניכרת - המחירים משתנים בין הארגונים ובין סוגי המכשירים, אולם ככלל הם נמוכים משמעותית מתעריפי הלקוח הפרטי.

לדוגמה: דקת שיחה עבור עובדי קבוצת בזק במסגרת הסכם עם פלאפון היא 28 אגורות, לעומת 45-50 אגורות המחיר לדקת שיחה ללקוח פרטי באותה רשת. יצויין כי מדובר במסלולים הכוללים תשלום חודשי קבוע (של כ-30-35 שקל), המבטיחים את התעריף הנמוך לשיחות עבור הלקוחות המוסדיים.

במסלולים הפרטיים, מציינת ליאת נחום, מנהלת תוכן ב"כמהזה?", רוב הצרכנים מצויים במסגרת של בנק דקות בתשלום קבוע ובנק של הודעות SMS. לדבריה, במסלולים הכוללים תשלום חודשי קבוע וחישוב לפי דקות שיחה, מגיעה עלות השיחה ל-60 אגורות לדקה, לצד דמי מנוי של כ-20 שקל.

יש לזכור כי מסלולים המושתתים על תשלום קבוע עבור בנק דקות משתלמים כאשר ממצים את מספר הדקות שבמסלול, וכי במקרה של חריגה - התעריף לדקת שיחה לרוב יהיה גבוה מזה שבבנק הדקות.

פערים ניכרים קיימים גם בעלויות שליחת SMS: המחיר הממוצע להודעה לפי תעריף לקוח פרטי הוא 53 אגורות, לעומת 18-20 אגורות שמשלמים עובדי בזק, אינטל או במסגרת מסלול לשוטרים. מסלול סלקום לעובדי מדינה, למשל, כולל דווקא תעריף SMS גבוה וחריג יחסית של 57 אגורות להודעה ודקת שיחה במחיר מוזל של 33 אגורות.

במהלך איסוף הנתונים טילפנו נציגי "כמהזה?" למוקדי המכירות של 3 הספקיות. בכל השיחות נשאלו הסוקרים בשלב ראשון האם הם או קרוב משפחה משתייכים לחברה גדולה. לדוגמה: בשיחה עם מוקדני המכירות של פלאפון הוצע מסלול האופטימום ללקוחות פרטיים, לפיו מבצעים עד 395 דקות שיחה בחודש ומשלמים 208 שקל כולל שירות תיקונים. "לאחר שהזכרנו שיש לנו אח שוטר, הוצע מסלול דומה במחיר של 95 שקל בחודש", מספרת נחום.

יתרון אחר מתייחס לשירות ולאחריות: רוב המסלולים העסקיים כוללים שירות תיקונים ואחריות ללא תוספת תשלום ובכיסוי גבוה. המחיר לביטוח ולאחריות עבור לקוח פרטי נע בין 10 ל-60 שקל בחודש בקרב המפעילות השונות ועבור מכשירים שונים.

אחי זה הכי הכי

כדי לקבל מסלולים מוזלים לעובדיהם, משתתפות החברות הגדולות, כמו חברת החשמל, אינטל ועוד, במכרזים של חברות הסלולר. את התעריפים המשתלמים מציעות החברות לא רק לעובדים אלא גם במסגרת מסלולים מיוחדים לבני משפחה מקרבה ראשונה.

התועלת הכלכלית עבור הספקית הזוכה היא ברורה, ומכאן שכדי לזכות בקבוצת לקוחות התעריפים המוצעים תחרותיים ואטרקטיביים. לאחרונה, למשל, האגודה למען החייל הוציאה מכרז בין 3 הספקיות הסלולריות לבחירת הספקית המומלצת לחיילים בשירות סדיר. פלאפון היא שהעניקה את התעריפים הנמוכים ביותר, כולל דקות חינם לשיחות בינלאומיות לחיילים בודדים, ובכך החליפה את אורנג' שהיתה הספקית לחיילים בחסות האגודה.

למותר לציין כי במבט רוחבי, לקוחות פרטיים לכאורה מסבסדים את התעריפים המועדפים המיועדים ללקוחות העסקיים.

עם זאת, לעיתים ללקוח עסקי, ובעיקר "קטן", ישתלם דווקא להעדיף מסלול של לקוח פרטי: מצד אחד ללקוחות העסקיים מוצעים מחירים זולים יותר, לצד האפשרות לשנות את תעריפי המסלול במהלך ההתחייבות (ראה מסגרת) גם פרקי התחייבות ממושכים יותר - לפי החלטת משרד התקשורת, משך ההתחייבות ללקוח פרטי הוגבל ל-18 חודשים בעוד שלקוח עסקי יכול להיכלל בתוכנית לשלוש שנים.

מי זכאי למסלול מוזל?

* עובדי מדינה וחברות גדולות במשק: חברת החשמל, אסם, בזק, אינטל, אל-על, חיילי הקבע, שוטרים (גם במסגרת התנדבות) וסוהרים, עובדי התעשייה האווירית וכדומה.

המסלולים המועדפים תקפים גם לקרובי משפחה מדרגה ראשונה. יש לזכור כי בכדי להיכלל תחת המסלולים המוזלים, יש להוכיח את הקרבה המשפחתית באמצעות תעודות מזהות וכן להציג תעודת עובד רלוונטית.

* מושבים וקיבוצים: גם לרוב המושבים והקיבוצים יש מסלול מוזל לתושבים. מומלץ לבדוק עם מזכירות היישוב האם יש מסלול מוזל לתושבי המקום.

* מגזרים: כל החברות מציעות מסלולים מוזלים ללקוחות הנמנים על אוכלוסיות שונות, בהם סטודנטים, גיל הזהב, חרדים ועוד. במהלך שיחת המכירות, בדקו את האפשרות לקבל תעריף מוזל בהתאם להשתייכותכם.

מחכים לרפורמה

בשבוע שעבר פורסמו ב"גלובס" נתונים המוכיחים כי ישראל היא מבין המדינות היקרות בסלי השימוש של הצרכנים בטלפון הסלולרי. הפרסומים כללו את נתוני חברת הייעוץ "שלדור" המוכיחים את מה שרובנו כבר ידענו - אין תחרות של ממש בענף, בעיקר עבור הצרכנים הפרטיים.

הרפורמה הצפויה, שאמורה לשנות את פני המפה התעריפית, היא באמצעות מפעילי סלולר וירטואליים. המפעילים יתחרו בחברות הסלולר באמצעות כך שישווקו לצרכנים דקות שיחה וחבילות מוזלות אותן ירכשו ישירות מהמפעילים. עד כה 5 מפעילים וירטואליים פנו לקבלת רישיון ממשרד התקשורת: הום סלולר (הום סנטר), דואר ישראל, חברת בינת, איתוראן וטלקום 365.

גם הורדת תעריפי הקישוריות, שעומדת בימים אלה על הפרק, עשויה להוזיל את התשלומים לספקיות.

הנתונים לכתבה זו נאספו על-ידי אתר "כמה זה?" - www.kamaze.co.il - אתר השוואת מחירים בתחומים: סלולר, אינטרנט, שיחות לחו"ל ­ומחו"ל, כבלים, לוויין וטלפון בישראל.

11
 11

החוזה נחתם, הלקוחה העסקית התחייבה, התעריף התייקר

רק לפני מספר חודשים התהדר משרד התקשורת בהישג הגדול שבו הוא אוסר על חברות הסלולר להעלות את התעריפים ללקוחות הכבולים אליהם במהלך תקופת האחריות. הבעיה היא שהמהלך מתייחס ללקוחות פרטיים בלבד. כשמדובר בלקוח עסקי ההתחייבות היא חד-צדדית, והחברה רשאית לשנות את התעריפים מ"עת לעת".

הסייג המופיע בתקנוני משרד התקשורת הוא שעל החברה ליידע את משרד התקשורת ואת הלקוח על כוונתה. מכאן שבפועל הלקוח אמנם מחוייב להישאר נאמן לחברה (אחרת ייקנס בסכומים נאים), אלא שהחברה לא חייבת לשמור על התעריף לשמו התחייב הצרכן.

העניין התמוה הזה עלה גם מסיפורה של י', לקוחה עסקית של סלקום המנהלת עסק של אדם אחד. בחודש דצמבר חתמה על הסכם לפי תוכנית הכוללת תשלום קבוע של 230 שקל (לפני מע"מ) ודמי שימוש עבור דור שלישי ב-20 שקל לחודש. התוכנית כללה התחייבות ל-36 חודשים. חודשיים לאחר מכן היא הופתעה לגלות בחשבוניותיה כי הסכום הקבוע עלה ל-255 שקל, ודמי השימוש לדור השלישי עודכנו ל-23 שקל בחודש - סך-כל התייקרות של 28 שקל לחודש.

ההסכם נחתם באופן אלקטרוני ולא נמסר לה במעמד החתימה. רק לאחר שדרשה העתק, נשלח לה במייל מסמך המרכז את עיקרי הדברים, ובו נכתב: "זכותה של סלקום לעדכן תעריפים הכלולים במסמך זה בהתאם למנגנון עדכון התעריפים".

הנציגה, אגב, לא הזכירה לאורך כל שיחת המכירה כי התעריפים שהיא מציעה ללקוחה עשויים להתייקר מספר פעמים במהלך 3 שנות ההתחייבות.

בפנייתה ל"גלובס" מציינת י': "ומה אם כל חודשיים יחליטו לייקר את המחירים? כל עוד אני נמצאת בהתחייבות הנושאת קנסות, הם עושים ככל העולה על רוחם".

לדברי עו"ד אסף שילה, המתמחה בתביעות ייצוגיות ודיני צרכנות, העלאת מחירים במשך תקופת ההתחייבות לכאורה סותרת את מהות ההתחייבות ההדדית, בה כל צד "קונה" ודאות למשך התקופה, אולם היות וזו מעוגנת ברישיון המפעילות ובחוזה עליו חתום הלקוח (ובו מצוין אודות השינויים שרשאית החברה לערוך) - אין מדובר בהפרת ההסכם או בעילה לתביעה.

"לטעמי יש לקבוע מנגנון מסודר של שינוי תנאים, למשל באמצעות הצמדה למדד, ולא על-פי קביעה חד-צדדית של החברה. פיתרון הוגן אחר הוא לאפשר לצרכן יציאה מהתוכנית עם שינוי תעריפיה ללא קנס", אומר עו"ד שילה.

אפשרות אחרת היא להגדיר מיהו הלקוח העסקי, כך שלא כל לקוח קטן יוגדר כלקוח עסקי שמעמדו זהה ללקוח השייך לארגון גדול ה"משיג" תעריפים מוזלים.

* תגובת סלקום: "החברה פועלת בהתאם להוראות החוק ובהתאם להנחיות משרד התקשורת, המתירים על-פי חוק לעדכן תעריפים מעת לעת בקרב לקוחות עסקיים. הלקוחה קיבלה מידע מלא אודות מנגנון עדכון התעריפים המופיע בסעיף 7 בחוזה שלה, ובנוסף, קיבלה עדכון ברור בחשבונית כחודש לפני עדכון התעריף".

* תגובת משרד התקשורת: דובר משרד התקשורת, ד"ר יחיאל שבי, אישר כי ללקוחות עסקיים ניתן להעלות תעריפים, ובלבד שהחברה מיידעת את הלקוח כי בכוונתה להעלות תעריפים.

לעומת זאת, למנוי פרטי לא ניתן להעלות תעריפים בתקופת התחייבות: "משרד התקשורת, כרגולטור, מתערב בשוק במקום בו הוא מזהה כשלי שוק, פגיעה בצרכנים, חסמי מעבר, חסמי כניסה לשוק ועוד. למגזר העסקי יש כוח מיקוח גבוה יותר, לרבות תוכניות תעריפיות טובות לאין ערוך מאשר לקוחות המגזר הפרטי, ומשום כך איננו סבורים כי נכון שהרגולטור יתערב במגזר זה. אם יגיעו לידי המשרד נתונים שמשנים הנחה זו, הוא ישקול התערבות גם בענף זה.

"בשירותי הטלוויזיה, שבהם עניין הלקוח העסקי הנו זניח יחסית, אין העלאת מחיר בזמן מבצע ובזמן התחייבות הלקוח, לא ללקוחות פרטיים ולא ללקוחות עסקיים. ניתן להוסיף ולומר כי לקוח עסקי שרוצה להגן על עצמו מפני העלאות תעריפים רשאי להצטרף לתוכניות המיועדות ללקוחות פרטיים".