בועת הנדל"ן בסין: המשקיעים בורחים מחברות בנייה סיניות

השנה שינתה סין כמה פעמים את התקנות, במטרה לצנן את שוק הנדל"ן, כולל שלוש העלאות של דרישת הלימות ההון של הבנקים מאז ינואר ■ הממשלה העלתה גם את הריבית המינימלית על משכנתאות

אגרות החוב הדולריות שמכרו השנה חברות נדל"ן סיניות רשמו את הביצועים הגרועים ביותר בקרב האג"ח הדולריות שהנפיקו תאגידים לא-פיננסיים באסיה, ככל הנראה, על רקע חששות ששוק הנדל"ן הסיני מתחמם יתר על המידה.

מרווח התשואות על האג"ח בשווי כולל של 3.9 מיליארד דולר, שהנפיקו קאיסה גרופ הולדינגס, קאנטרי גרדן הולדינגס ושבע חברות בנייה אחרות מאז ינואר, התרחב בממוצע ב-2.26 נקודות בסיס ביחס לאג"ח הממשלתיות בשבוע שעבר, לפי נתוני בלומברג.

זוהי התרחבות חדה יותר מההתרחבות הממוצעת בסך 2.05 נקודות בסיס במרווחים שבין שבע האג"ח הדולריות שמכרו חברות אחרות באסיה (למעט יפן).

בשבוע שעבר דיווח העיתון "שנגחאי דיילי" כי חברות הנדל"ן הסיניות מסרבות להוריד מחירים, למרות שהשוק כבר מזהה סימנים לירידה בביקושים. מספר אנליסטים אף אמרו לעיתון כי הם צופים צניחה של 70% בביקוש לנדל"ן.

ידחו הנפקות

"הנפקות חדשות של חברות בנייה סיניות יידחו לעת עתה", אמר בראיון טלפוני וינס צ'אן, אסטרטג האשראי הראשי באמיאס ברמן ושות', חברת שירותי ייעוץ ושירותי ברוקראז' באגרות חוב. "המשקיעים זקוקים לתשואות נאות בתמורה לחשיפתם לנתונים פונדמנטליים חלשים יותר".

האג"ח הדולריות שהנפיקו חברות הבנייה הסיניות מהוות 45% מסך האג"ח הקונצרניות הדולריות שנמכרו השנה באסיה (למעט יפן), לפי נתוני בלומברג.

מרווח התשואה על אג"ח בשווי כולל של 350 מיליון דולר שנושאות תשואה של 13.5% ושהנפיקה בחודש שעבר קאיסה, רשם את ההתרחבות החדה ביותר מבין תשע הנפקות האג"ח, והעפיל מ-11.07 נקודות בסיס ל-16.52 נקודות בסיס.

בשוקי אג"ח אחרים, התשואה הנוספת שדורשים המשקיעים בתמורה לרכישת אג"ח קונצרניות במקום אג"ח ממשלתיות התרחבה בשבוע שעבר ב-5 נקודות בסיס ל-193 נקודות בסיס, לפי נתוני בנק אוף אמריקה-מריל לינץ'.

הנפקות האג"ח הקונצרניות ברחבי העולם התכווצו החודש ל-66.1 מיליארד דולר, לעומת 183 מיליארד דולר באפריל. זהו היקף ההנפקות הנמוך ביותר מאז דצמבר 2000, לפי בלומברג.

להתכונן למהלומה

"החברות צריכות להתכונן להנחית מהלומה - ולהנחית אותה במהירות", אמר ריק מרטין, מנהל הכספים של וירג'ין מדיה, חברת הטלוויזיה בתשלום השנייה בגודלה בבריטניה, בתדרוך שנערך בשבוע שעבר. "המפתח הוא להכין את הצוות ולהיות מסוגל ללחוץ על ההדק בהתראה קצרה. אני לא יכול לחשוב על תקופה כלשהי שבה פעלו כוחות כל כך מקטבים".

השנה שינתה סין כמה פעמים את התקנות, במטרה לצנן את שוק הנדל"ן, כולל שלוש העלאות של דרישת הלימות ההון של הבנקים מאז ינואר, הגבלת המכירות המוקדמות שעורכות חברות הבנייה וצמצום ההלוואות לרכישה של יחידת דיור שלישית. הממשלה העלתה גם את הריבית המינימלית על משכנתאות והחמירה את דרישת תשלום המקדמה בגין יחידת דיור שנייה.