מפלגת העבודה תובעת 10 מיליון שקל מקבלן שהפר הסכם קומבינציה

הסכום נתבע מהקבלן ששון לוי בגין הפרת הסכם קומבינציה להקמת בניין משרדים ברחוב יפו בירושלים

מפלגת העבודה תובעת 10 מיליון שקל מהקבלן ששון לוי בגין הפרת הסכם קומבינציה שנחתם איתו להקמת בניין משרדים ברחוב יפו בירושלים, ומבקשת מבית המשפט להביא לביטול ההסכם לאור העובדה שלוי לא החל בביצועו עד היום. ‏

חברת הנכסים של מפלגת העבודה, בית ארלוזורוב, הגישה את התביעה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב באמצעות עוה"ד שאול ברגרזון וניר בראונשטיין וכן באמצעות היועצים המשפטי של מפלגת העבודה, עוה"ד חיים כהן ושירה זכריה.

בכתב התביעה צויין כי לוי חתם עם בית ארלוזורוב על הסכם קומבינציה ב-1993, במסגרתו נמכרו לו 86% מהמגרש תמורת התחייבותו של לוי להקים פרויקט על המגרש ועל מגרש סמוך. אולם לטענת בית ארלוזורוב, למרות התאזרותה בסבלנות במשך השנים, לוי התעלם ממחוייבותיו ומהתחייבויותיו "בחוסר תום-לב משווע ובאופן בוטה", ונראה כי אין ביכולתו למלא אחר התחייבויותיו. ‏

עוד נטען כי לוי, יחד עם נתבעים אחרים, עשה שימוש במגרש במשך שנים, תוך הפרת הסכם הקומבינציה ותוך הפקת רווחים כספיים, בין היתר באמצעות הפעלת חניון על המגרש.

לצד לוי נתבעות גם שתי חברות בבעלותו, חברת שיכון עובדים שהתקשרה בהסכמים שונים על המגרש, החברה ששכרה את המגרש להפעלת חניון, ועו"ד שרגא בירן שייצג את לוי והחברות שבבעלותו.

עו"ד מאיר פורגס ממשרד ש. בירן ושות', המטפל בפרויקט מטעמו של לוי, מסר בתגובה כי "טרם הומצא לידינו כתב התביעה. יחד עם זאת, נציין כי זמן קצר לאחר חתימת ההסכם בין הצדדים בשנת 1993 קידמו בעלי הקרקע תוכנית המאפשרת הקמת מגדל מגורים בן 25 קומות, שטחי מסחר ומשרדים וכן חניון תת-קרקעי. התוכנית, שנידונה על-ידי כל מוסדות התכנון, אושרה על-ידי הוועדה המחוזית למתן תוקף כבר בשנת 1999.

"בשל עתירות מינהליות וערר שהוגש כנגד התוכנית, נידונה זו גם על-ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה ואושרה על-ידה בשנת 2002. כמו תוכניות אחרות באזור, התוכנית הוקפאה בשל פריצת האינתיפדה ופיגועי הטרור שהתרחשו במרכז ירושלים, וזאת למשך 5 שנים. כתוצאה מההקפאה, תוקף התוכנית פקע בשנת 2007. בשנת 2009 אושרה תוכנית למגדל מגורים בן 25 קומות וכן מבנה מסחרי ובניין משרדים שייבנה ברחוב הנביאים. לאחרונה הוצא היתר לחפירה המתבצעת כרגע בשטח. כאשר התוכנית תקבל תוקף נפעל לקבלת היתר בנייה". ‏

בנוסף ציין עו"ד פורגס כי עוד בשנת 1999 מכרה מפלגת העבודה את זכויותיה על-פי ההסכם לחברת שיכון ובינוי, כאשר ברשות המפלגה נותר "בונוס" לקבלת שטח, בהיקף של כמה מאות מטרים לכל היותר, ושהינו נגזרת של היקף זכויות הבנייה שיאושרו. ואולם, בית ארלוזורוב הפרה את ההסכמים עם בעלי הקרקע וגרמה להם נזקים בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים, ועל כן ספק רב עם ה"בונוס" עוד קיים לה.

עוד ציין עו"ד פרגוס כי "בכוונת לוי להגיש תביעה שכנגד לבית המשפט, וזאת בהתבסס על קביעה בהליך קודם בית הצדדים, ובו פסק בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי טענותיו של לוי מבססות זכות לכאורית כנגד בית ארלוזורוב. עיתוי הגשת התביעה בזמן שבו הפרויקט קורם עור וגידים ובחלוף 17 שנים מאז נכרת ההסכם מלמד על מה שמסתתר מאחוריה".