הישועה תגיע מהקבלנים

גורם האפשרי לירידה המיוחלת במחיר הדיור אפשר למצוא בדו"חות החברות אפריקה ואזורים

הנה עוד סיבה לעלייה המתמשכת במחירי הדירות: לפני עשור בדיוק, ברבעון הראשון של 2001, נבנו בישראל 12 מיליון מ"ר למגורים, עבור 78.5 אלף דירות (סך כל הדירות בהליכי בנייה). ברבעון הראשון של 2010 נבנו עוד 12 מיליון מ"ר למגורים - אותו מספר בדיוק, אלא שהפעם עבור 64 אלף דירות בלבד.

כלומר, שטח דירה ממוצע בישראל צמח בתוך עשור מ-152 מ"ר בממוצע ל-184 מ"ר - עלייה ב-21%. וזה למרות הקוביות הקטנות שבונים לנו היום בתוך הדירות החדשות, שפעם אף קבלן לא היה מעז לקרוא להן חדר.

זה מכניס מעט לפרופורציות את העלייה הדרמטית, בשיעור של 34%, שחלה במחיר דירה ממוצעת בישראל מינואר 2001 ועד מארס 2010.

אם הישראלי הממוצע ירגיע מעט את החמדנות שלו לגודל, אפשר בהחלט יהיה לדרוש ולצפות מהקבלנים להרגיע עם החמדנות ועם העלאת מחירי הדירות.

המצוקה של אפריקה ואזורים היא התקווה שלנו

ולמרות זאת, סיבה חדשה-ישנה מזכירה שיש עוד סיכוי שדווקא הקבלנים, שמשדרים בחודשים האחרונים די בצדק שכמעט אין להם דירות בנויות שלא נמכרו כבר על הנייר, הם שיובילו את הירידה במחירי הדירות.

שתי חברות הבנייה הכי ממותגות בישראל, אזורים ואפריקה ישראל , פרסמו בימים האחרונים את דו"חותיהן לרבעון הראשון. שתי החברות, וזה כמובן סוד גלוי, נמצאות עדיין במצוקת מזומנים אדירה מול ההלוואות העצומות שנטלו על עצמן לאורך השנים האחרונות (הסדרי החוב כוללים בעיקר פריסה מחודשת ולא מחילה על רוב החוב).

אפריקה ישראל הודיעה כי היא צפויה לסיים את 2010 עם מזומנים בשווי כ-230 מיליון שקל. רק שמנגד, על החברה לעמוד בתשלום של כמיליארד שקל למחזיקי האג"ח כבר ב-2012. אזורים צפויה לסיים את השנה עם מזומנים בסך 61 מיליון שקל, כשמנגד עומד לחברה חוב הקרוב ל-600 מיליון שקל לפירעון בתוך 3 שנים.

מה זה אומר? החברות הללו מבינות שהן יצטרכו להתנהל בשנים הקרובות באטרף של מימושים ומכירות. אחרי שמכרו למוסדיים או לחברות אחרות כמעט כל נכס שהיה בו עניין (קניונים, בנייני משרדים ועוד), ואחרי שניצלו את החלון שהולך ונסגר של קבוצות הרכישה שקנו בשנתיים האחרונות כמעט כל מגרש, מכירת דירות מגורים זו האופציה הכי בטוחה להעשיר את הקופה.

אזורים, למשל, צופה כעת כי תמכור 755 דירות ב-2010 ועוד 845 דירות ב-2011. כדי להבין עד כמה זה יומרני, נאמר שב-2009, שהייתה כידוע שנת שיא בענף המגורים, מכרה אזורים 590 דירות. ב-2007, עוד שנה מוצלחת בענף, מכרה אזורים 750 דירות "בלבד".

וכשחייבים למכור, והחרב חוזרת להתנופף מעל החברות המובילות את הענף, המבצעים וההנחות הם צעד מובן מאליו, שעשוי לגרור לקלחת את כל השחקנים במגרש.