סלקום יוצאת נגד ההפחתה: יש טעויות בחישוב כמות התדרים

החברה מעריכה כי משרד התקשורת לא יודה בטעויות כדי לא לפגוע במוניטין שלו ■ נזכיר כי על סמך עבודתם קבע המשרד שתעריף קישור הגומלין בסלולר צריך לרדת ל-4.14 אגורות במכה אחת

משרד התקשורת הזמין את חברות הסלולר לשימוע פרונטלי בנושא הפחתת תעריפי הקישוריות בסלולר בתחילת יולי. המשרד מעוניין לשמוע את עמדתן בנוכחות נציגי חברת NERA. נזכיר כי על סמך עבודתם קבע המשרד שתעריף קישור הגומלין בסלולר צריך לרדת ל-4.14 אג' במכה אחת. העימות של חברות הסלולר וחברות הייעוץ ששכרו מול NERA ואנשי אגף כלכלה במשרד התקשורת, יהיה כנראה הכי מעניין.

במסגרת ההכנות של חברות הסלולר לעימות, הגיע לארץ גרהאם ג'ונסון, שותף בכיר בחברת הייעוץ אנליסיס שעובדת עבור סלקום. כמי שמייצג חברת ייעוץ לא פחות גדולה מ-NERA וכמי שעשה כמה עבודות בחייו בנושא קישורי גומלין, משמיע גרהאם טענות שראוי שייבחנו בכובד ראש. גם ראוי שאם יתברר שנעשו טעויות בחישובים של NERA, משרד התקשורת ידאג לתקנן. אמנם על דבר אחד אין עוררין - צריך להפחית תעריף קישור הגומלין בצורה משמעותית - אך לטובת תהליך ההפחתה והמוניטין של משרד התקשורת, אי אפשר להשאיר את הדיון פתוח והתהליך צריך להיעשות בצורה הוגנת וכשרה.

טעויות שעליהן קשה להתווכח

קביעת תעריף קישור הגומלין מתבססת על חישוב העלות של הקמת רשת חדשה. מעלות זו גוזרים דמי העברת דקת שיחה, ובצירוף רווח סביר קובעים את התעריף. לפיכך החברות מקיימות ויכוחים מתמשכים, לפיהם המודל עצמו אינו נכון או הבדיקה חסרה עלויות שלא נלקחו בחשבון. סלקום מצדה העדיפה לא להתמקד בטענות אלה, אלא בטעויות שנעשו בדו"ח ושיהיה קשה להתווכח עליהן.

כך למשל מציגה החברה טעויות אופייניות במודל של NERA כגון: NERA חישבה את הסכום ששילמה סלקום עבור תדרי ה-2100 מה"צ, בסכום דולרי (52 מיליון דולר). לפי NERA 52 מ' דולר שווים ל-12 מ' שקל בלבד. הטעות, לדברי אנליסיס וסלקום, שווה 208 מיליון ש' בחישוב עלות תדרי הדור השלישי.

הלאה: לפי NERA צריך רק 1,500 אתרים בשביל להפעיל רשת סלולר; לפי משרד התקשורת - 2,100. לטענת סלקום, NERA חישבה את מספר תאי השידור המשמשים לכיסוי סלולרי ב-30% (!) פחות ממספרם בפועל. באופן לא מפתיע, בשימוע בנושא שיתוף תשתיות שהוציא המשרד הוא טען שמפעיל חדש צריך לבנות 2,100 אתרים כדי להפעיל רשת סלולר. מדוע כאשר בוחנים את תעריף קישור גומלין המפעיל זקוק רק ל-1,500 אתרים?

טענה נוספת: טעות של 328 מיליון שקל בחישוב עלויות תפעול הרשת (OPEX). NERA השתמשה בנתונים השוואתיים שנלקחו ממודל שהוכן ע"י אותה אנליסיס לרגולטור הבריטי והצרפתי, אך יישמה אותם באופן שגוי במודל הישראלי. לטענת סלקום, השוואה נכונה מצביעה על חוסר סבירות קיצוני בחישובים של NERA. כך למשל המודל הבריטי מציג עלות תפעולית ממוצעת לאתר שידור הגבוהה פי 3 ממה ש-NERA קבעה בישראל. זאת בניגוד לנתוני האמת שמצביעים כי העלות הממוצעת לאתר בשתי המדינות יחסית דומה.

וזה ממשיך: טעות של 85 מ' ש' בסעיף עלויות תפעול נוספות. במודלים המקובלים בעולם, חלק מסוים מהעלויות העקיפות משויך לסעיף השיחות הנכנסות, אולם NERA התעלמה מהן.

"איבדה" תדרים

הטענה המרכזית האחרונה היא כי NERA "איבדה" 22 מגה-הרץ שבשימוש סלקום. משמע, החברה טעתה בכמות התדרים, בסוג שלהם (לא הביאה בחשבון תדרי 850 מה"צ), ובסכומי הכסף שסלקום שילמה בעבר (במכרזים) ומשלמת כיום (באגרות) בגין התדרים. למעשה, NERA התעלמה לחלוטין מעלויות תדרי הדור השני של סלקום, ואף מחלק מתדרי הדור השלישי. לסלקום יש 64 מה"צ של תדרים, בעוד על פי NERA יש לה 42 מה"צ בלבד. מכאן שעלות קישור הגומלין גבוהה ב-11 אג' לפחות.

כל זה מוביל לשאלה אם משרד התקשורת יהיה מוכן לבדוק את הטענות שמעלה סלקום, ושקרוב לוודאי יעלו גם פרטנר ופלאפון. על פי עמדת שר התקשורת אם היו טעויות בחישוב, הוא לא יהסס לתקן. השאלה מה יגידו הדרגים המקצועיים, והאם יהיו מוכנים להודות שנעשו טעויות בעבודה של NERA? מי אמר בורר ולא קיבל?