לא רק בישראל: ניו-יורק מעלה מס הסיגריות כדי לצמצם הגירעון

המס על הסיגרים יזנק ל-75% ■ במקביל, המדינה מתכננת להחיל מס על סיגריות בשמורות האינדיאניות - נושא שנוי במחלוקת מזה שנים רבות

בזמן שבמשרד האוצר בישראל מתכננים את שורת הגזירות לתקציב הדו-שנתי לשנים 2011-2012 ומשתמשים שוב באיום החוזה של העלאת המס על הסיגריות, מסתבר שהמעשנים ישראלים אינם היחידים בעולם שיצטרכו לחפור עמוק יותר בכיס כדי לשלם על הסיגריות.

אמש (ב') עברה במדינת ניו יורק הצעת חוק להעלאת המס על הסיגריות במדינה ובכך הפכה ניו-יורק למדינה עם שיעור המס הגבוה ביותר על סיגריות בכל רחבי ארה"ב. החוק החדש הוא חלק מתוכנית חירום כלכלית שנועדה לסייע למדינה לצמצם את הגירעון התקציבי שלה.

במסגרת החוק יעלה המס על הסיגריות ב-1.6 דולרים לחבילת סיגריות החל מה-1 ביולי, מה שיעלה את המחיר הממוצע של חבילת סיגריות ל-9.2 דולרים. גם המסים על מוצרי טבק אחרים, כדוגמת סיגרים, יעלו. המס על סיגרים, למשל, יזנק ל-75% מהמחיר המקורי לעומת 46% לפני אישורו של החוק.

יתרה מזאת, ניו-יורק מתכננת להחיל מס שנוי במחלוקת החל מה-1 בספטמבר. מדובר במס על סיגריות הנמכרות בשמורות האינדיאניות לתיירים שאינם תושבי השמורות, אשר עד כה נהנו מפטור במס. נושא זה הינו רגיש במיוחד בניו יורק ועורר מחאות עוד משנות ה-90. צ'יף אינדיאנדי אמר בתגובה לעיתון "ניו-יורק טיימס", כי צעד כזה יהווה מבחינתם "הכרזת מלחמה".