צה"ל ימשיך לספק אלפי מכוניות ליסינג כרכב שירות לקצינים

משרד הביטחון פרסם את תוצאות מכרז הליסינג לאספקת כלי רכב צמודים למערכת הביטחון ■ הזוכות הן אלבר וניו קופל ■ מדובר רק במכרז ביניים וצי רכבי תנאי השירות של צה"ל כפול כמעט בהיקפו - לפיכך יפורסמו מכרזים נוספים הקרוב

משרד הביטחון פרסם את תוצאות מכרז הליסינג לאספקת כלי רכב צמודים ("לבנים") למערכת הביטחון בשנים הקרובות. המכרז התקיים לאחר דחיות רבות, שבמהלכן הוארכה תקופת הליסינג על אלפי כלי רכב קיימים.

על פי תוצאות המכרז הזוכות הן אלבר וניו קופל (שלמה סיקסט). אלבר תספק כ-3,000 כלי רכב לקצינים בדרגת סא"ל (בעיקר משפחתיות קטנות) ו-1,000 כלי רכב לקצינים בדרגת רס"ן (סופר מיני). ניו קופל תספק כ-1,500 רכבי סא"לים.

ממשרד הביטחון נמסר כי "בשל מורכבות המכרז, הנגזרת מהיקפו, וכן החדשנות באופן קביעת הספק הזוכה, נדרשה עבודת מטה רחבה בשיתוף גורמים בצה"ל, במשרד הביטחון ובמשרד האוצר. תוצאות המכרז מגלמות הוזלה בעלויות ללא פגיעה משמעותית ברמת השירות לפרט, באיכותו ובבטיחות הרכבים".

יצוין כי מדובר רק במכרז ביניים וכי צי רכבי תנאי השירות של צה"ל כפול כמעט בהיקפו. לפיכך יפורסמו מכרזים נוספים בעתיד הקרוב.

צה"ל מתכוון להפוך גם את צי הליסינג החדש לצי "חכם" יותר מבעבר ובמקביל למכרז ההצטיידות פרסם מכרז להתקנת מערכות טלמטיקה בכלי הרכב שיסופקו לו. על פי הדרישות מערכות אלה יספקו לצה"ל אפשרות לבקרה מתמדת אודות מיקומם של כלי הרכב בזמן אמת; נתונים ממחשב המנוע שיאפשרו ליעל את התחזוקה וההוצאות השוטפות כגון בקרה על צריכת הדלק והבלאי; ומידע "ערכי" על אופי הנהיגה כגון חריגות מהמהירות המותרת, נהיגה שוחקת ואלימה במיוחד כולל ירידה לשטח, ריבוי נסיעות בחופשות (ערבי שבת) ואיתור נהגים בעייתיים.

הנתונים יסופקו למרכז בקרה ממוחשב. צה"ל כבר הפעיל לאחרונה "פיילוט" שכולל מאות כלי רכב מסחריים עם מערכת טלמטיקה של חברת "טרפילוג". במכרז השתתפו חברות ליסינג רבות למרות הביקורת על שחיקה מואצת משמעותית של כלי הרכב, ירידת ערכן וריבוי תאונות.

בענף הרכב המשומש מציינים כי כ-5,500 כלי הרכב, שיוחלפו בקרוב על ידי חברות הליסינג, יוזרמו לשוק הפרטי. יצוין כי על פי תקנות הרישוי בישראל, חברות הליסינג לא נדרשות לציין את העבר "הצה"לי" של כלי הרכב ברישיון שלהם אלא רק את עובדת היותם רכבי ליסינג. זאת למרות, שבמחירונים ירידת הערך לרכב שהיה בשימוש מערכת הביטחון (כ-25%-30%) כפולה כמעט מזו של כלי רכב מבעלות ליסינג רגילה.