"בטורקיה קל יותר לעסקים - ישראל היא הקשה בעולם"

הידרדרות יחסי ישראל-טורקיה מדאיגה רבים, ואפילו ארה"ב נרתמת למאמצי הפיוס ■ אבל יזמים יהודיים-טורקיים אופטימיים ■ לגישתם, המתקפה האינטנסיבית של ארדואן היא עניין פופוליסטי גרידא, שיעבור אחרי הבחירות

הידרדרות יחסי ישראל-טורקיה מדאיגה רבים, ואפילו ארה"ב נרתמת למאמצי הפיוס.

אבל יזמים יהודיים ממוצא טורקי טורקיים אופטימיים.

לגישתם, המתקפה האינטנסיבית של ארדואן על ישראל היא עניין פופוליסטי גרידא, שיעבור אחרי הבחירות הקרבות.

הם גם חושבים שבטורקיה הרבה יותר קל להצליח בעסקים, למרות שישראל מובילה בכל המדדים הבינלאומיים.

"ארדואן מנסה להסיט את תשומת הלב לקראת הבחירות"

יוסי ג'נודי, בעלי ג'נודי, משוכנע שההתקפות של ארדואן על ישראל נובעות רק בגלל היחלשות כוחו הפוליטי ושיעור האבטלה הגבוה

יוסי ג'נודי, אופנת ג'נודי / צלם תמר מצפי
 יוסי ג'נודי, אופנת ג'נודי / צלם תמר מצפי

יוסי ג'נודי (55) שירת בצבא הטורקי. "הייתי קצין תחבורה והשתחררתי בדרגה המקבילה לדרגת סרן בצה"ל", הוא אומר. הוא מעיד שיחס המפקדים היה טוב. "ידעו שאני יהודי והתייחסו אליי כמו טורקי". אחרי השחרור סחר בטקסטיל: ייצור ושיווק אופנת נשים, גברים וילדים. בגיל 26 עלה ארצה, והיה זה אך טבעי עבורו להשתלב בענף הטקסטיל המקומי.

אחרי שסיים לימודי תדמיתנות בשנקר והבין מי נגד מי בעולם האופנה הישראלי, פתח כעבור שנתיים ב"א את "אופנת ג'נודי", חנות סיטונאית לחליפות גברים תחת המותג "ברברוס". החליפות, פרי עיצובו, נגזרות ונתפרות עד היום בטורקיה. "אני מכיר את תחום הטקסטיל בטורקיה כמו את כף ידי, ויודע בדיוק איפה לקנות בדים ואיפה לתפור חליפות בתפירה עילית", הוא אומר.

ג'נודי, המלביש הרשמי של שחקני קבוצת מכבי תל-אביב בכדורסל, משווק את החליפות שלו בכ-120 נקודות מכירה בישראל ואף מייצא לרשות הפלסטינית. באחרונה חידש את היצוא שלו גם לעזה.

*ארדואן והשנאה כלפי ישראל: "הוא מדבר ככה כי מצד אחד כוחו הפוליטי נחלש ומצד שני שיעור האבטלה עלה מאוד. הוא מחפש דרכים להסיט את תשומת הלב לקראת הבחירות הקרובות, וישראל היא אחת הדרכים".

*המנטליות הטורקית: "לטורקים יש גאווה וכבוד עצמי. הם אוהבים וטובים בהכנסת אורחים, מנומסים, נעימים ובמידה מסוימת גם נאיביים. קל לעבוד עליהם".

*מנטליות העסקית בטורקיה: "הסוחרים הטורקים ממולחים אך ישרים. כיף לעבוד איתם, במיוחד למי שיש שפה משותפת איתם, כמוני. הם אנשי עבודה שרוצים להתפרנס בכבוד. אני קונה בדים מ-30 סוחרי בדים שונים בטורקיה ותופר בשלושה מפעלים שונים. מילה שלהם היא מילה ואיכות העבודה שלהם גבוהה מאוד בתחום שלי. אני בקשרי עבודה מצוינים איתם, למרות פרשת המשט. הם אומרים שכל הסיפור הזה הוא פוליטיקה פנימית של ארודאן, כדי לצבור לעצמו קולות לפני הבחירות וכדי להסיט את הפוקוס משיעורי האבטלה הגבוהים. הם מספיק חכמים להבין את זה, ולכן לא נסחפים אחריו".

*איפה יותר קל לעשות עסקים: "בטורקיה. השוק שם הרבה יותר גדול. יש יותר אוכלוסייה ויותר תנועת קונים, גם הודות לתיירים הרבים במדינה. כאמור, מילה שם זאת מילה. אנשים עומדים מאחורי ההתחייבויות שלהם. פה, אנשים מזגזגים. מילה זאת לא מילה, וכדאי מאוד לפקוח עין גדולה יותר בגלל האופי הקשה של האנשים. המצב פה מחייב אותך להיות יותר ערני, עם יד על הדופק ויותר אגרסיבי כדי לשמור על הזכויות והאינטרסים שלך. בטורקיה הרבה פחות. שם אין מקום לאגרסיביות. הכול מתנהל בעדינות. בבקשה ותודה".

*התחרות העסקית: "תחרות קיימת בכל מקום, אבל בישראל היא קשה יותר. לא קל להתמודד מול יבואני חליפות גברים זולות מסין, ולצערי הגבר הישראלי הממוצע לא מבחין בין בגד איכותי ללא איכותי. וזה, בכל פעם מחדש, דורש ממני להוכיח ללקוחות שהסחורה שלי איכותית".

*הלקוח הישראלי לעומת הטורקי: "הלקוח הטורקי קל יותר בתהליך הקנייה. קל לשכנע אותו לקנות, וגם אם הוא מבקש הנחה זה נעשה בעדינות. הזמן שאתה מקדיש לו במכירה קצר יותר, אפילו חצי מהזמן שאתה מקדיש ללקוח הישראלי, שהוא די נודניק ומוציא לך את המיץ עד שהוא קונה. הישראלי אוהב הנחות, לכן הקניונים מפוצצים בהנחות ובמבצעים, וגם אוהב להחזיר ולהחליף סחורה. ללקוח הטורקי יש בושה, ללקוח הישראלי אין".

*איפה משתכרים יותר: "בטורקיה הצלחתי להרוויח יותר כסף בגלל גודל השוק וקלות הלקוח. פה השוק קטן וצר מאוד, ולצערי לא ביחסים טובים עם שכניו. אבל אני לא מתלונן. אני אוהב את ישראל ומוכן, אם מישהו ירצה בי, לעזור בקירוב לבבות".

אופנת ג'נודי
שנת הקמה: 1982
פעילות: יבוא ושיווק חליפות גברים
בעלים: יוסי ג'נודי
מס' עובדים: 5

"ארדואן פשוט מתוסכל מזה שהאיחוד האירופי לא מקבל את טורקיה"

יהודה שגיב, הבעלים של ישקו, חושב שארדואן "עושה רעש" בתקווה שמישהו יגיד לו: "בסדר, בסדר. שב בשקט ונקבל אותך לאיחוד"

יהודה שגיב, ישקו / צלם תמר מצפי
 יהודה שגיב, ישקו / צלם תמר מצפי

גם יהודה שגיב, הבעלים של חברת הנדל"ן "ישקו", היה קצין בצבא הטורקי. "שירתי שם שנתיים. הייתי מפקד פלוגה בחיל רגלים, פיקדתי על 400 חיילים. אחר כך הייתי קצין שופט", הוא אומר. לדבריו, יהדותו לא הייתה בעוכריו. "אני לא חובש כיפה, אבל אני יהודי שומר מצוות. המפקדים שלי בצבא, והטורקים בכלל, מכבדים את מי ששומר על הדת שלו, לא משנה איזו דת. אני זוכר שכקצין תורן, הקצין מעליי ביקש ממני לעשות משהו שהוא בבחינת חילול שבת. הערתי לו והוא מיד ביקש סליחה".

באנטישמיות הוא פגש חצי שנה אחרי השירות הצבאי. "בגיל 24, חצי שנה אחרי השירות, פתחתי משרד עו"ד פרטי. הצלחתי מאוד. יום אחד, פקיד בבית המשפט שהערתי לו שהוא לא עושה את מה שהוא צריך לעשות כמו שצריך, השיב לי 'אתה יהודי' בטון מבזה. זה נתן לי תחושה חזקה שזאת לא באמת המדינה שלי". ואכן, אחרי 30 שנה בטורקיה, ב-1970, שגיב עלה לארץ עם אשתו ושני ילדיו. בארץ עבד מספר שנים עו"ד עצמאי ו"מהר מאוד הפכתי ליזם נדל"ן".

*ארדואן והשנאה כלפי ישראל: "ארדואן מדבר בטון כזה על ישראל משתי סיבות עיקריות: הוא מתוסכל מזה שהאיחוד האירופי לא מקבל את טורקיה, אז הוא עושה רעש בתקווה שמישהו יגיד לו, 'בסדר, בסדר. שב בשקט ונקבל אותך לאיחוד'. הסיבה השנייה היא אהוד אולמרט. האחרון, שביקר כראש הממשלה בטורקיה זמן קצר לפני היציאה ל'עופרת יצוקה', פגע בכבודו של ארדואן כשלא גילה לו על הכוונה לצאת למבצע. ארדואן הרגיש מטומטם, זה פגע באגו שלו. שתי הסיבות הללו גורמות לו להיות 'הילד הרע בשכונה'. יש לו כוח דיבור יוצא דופן, והוא מצליח לסחוף אחריו את ההמונים. העם הטורקי טוב, אבל מאמין לכל דבר".

*המנטליות הטורקית: "הטורקים אמוציונליים מאוד, ועובדים עם תחושות בטן חזקות. הם ים-תיכוניים טיפוסיים. אנשים גאים מאוד, שאסור לפגוע בכבוד הלאומי שלהם. הדגל וההמנון הם הדברים הכי חשובים להם בעולם. הטורקים הם מוסלמים שלא אוהבים את הערבים, בגלל מה שהם שעשו להם במלחמת העולם הראשונה עם לורנס איש ערב".

*המנטליות העסקית בטורקיה: "המסחר בטורקיה הוגן. לטורקים אין את המנטליות של 'לתקוע סכין בגב'. מילה שלהם זאת מילה. אבל כמו בכל מקום, גם בטורקיה יש כאלה שמילה שלהם זאת לא מילה".

*איפה יותר קל לעשות עסקים: "בטורקיה קל יותר. ישראל היא המקום הכי קשה בעולם. מי שיוצא מפה, יכול להצליח בכל מקום בעולם. המסחר בטורקיה הוגן יותר מאשר פה. בישראל יש יותר מדי חכמים ומתוחכמים. הישראלים הם כמו זבל אורגני: אם מפזרים אותו בשדה - הכול פורח, אבל אם שמים אותו במקום אחד - הוא מסריח. אבל, אני לא רוצה שישמע שיש לי תלונות מהותיות. אני אוהב מאוד את ישראל".

*התחרות העסקית: "בישראל קשה כפליים. כאן התחרות היא כמו אוטובוס מלא אנשים שאחד דורך על הרגל של השני. לא כך בטורקיה. שם יש מקום לכולם. שוק של 70 מיליון צרכנים".

*הלקוח הישראלי לעומת הטורקי: "מתוחכם, יודע לדרוש ומבזבז הרבה יותר. חיים פה 7 מיליון בני אדם שצורכים כמו חצי טורקיה".

*איפה משתכרים יותר: "באוניברסיטה בטורקיה היה מרצה לכלכלה שלימד אותנו שכל אחד מקבל את מה שמגיע לו. ראש עיר מקבל הרבה כבוד, אבל משתכר פחות ממלצר שעושה טיפים במסעדה מצליחה. זה מקבל יותר כסף וזה מקבל יותר כבוד. כל אחד מקבל את מה שמגיע לו. חברים שלי, כולם יהודים, שנשארו בטורקיה הפכו למולטי-מיליונרים. אבל אני לא מתלונן שאין לי בית קיץ ונהג צמוד כמו לחברים שלי. כל אחד מקבל את מה שמגיע לו, וזה בסדר".

ישקו
פעילות: נדל"ן מגורים ומרכזים מסחריים
שנת הקמה: 1972
בעלים: יהודה שגיב
מס' עובדים: 30

אינפו: ישראל מול טורקיה במדדים הבינלאומיים
 אינפו: ישראל מול טורקיה במדדים הבינלאומיים

מתקפת האקרים הטורקיים

המילה האחרונה בפיאסקו המשט טרם נאמרה. עם תחילת האירוע החלו האקרים טורקיים לפרוץ לאתרי אינטרנט של חברות ישראליות ולשתול בהם מסרי תמיכה בפלסטין, מסרי שנאה לישראל, והצהרות על המשך המחאה - והם ממשיכים לעשות זאת גם היום. היו גם כמה האקרים סיניים משועממים, שתפסו טרמפ על כל הבלגן האזורי והתחזו להאקרים טורקיים כדי למצוא צידוק לחבל באתרים ישראליים. כך או כך, הנזק נגרם. איזה בדיוק? להלן כמה דוגמאות.

"לא ניתן היה להזמין, נזק של 10,000 שקל"

*האתר: www.grandhotels-israel.com, של רשת בתי המלון "גרנד הוטל"

*הנזק: "למחרת המשט האקרים טורקים פרצו לאתר שלנו. במקום עמוד הבית, הופיעו דגלי טורקיה ופלסטין, קריאות להפסיק את הסגר על עזה והאשמות כמו רוצחי ילדים", אומר דודי אשכנזי, מנכ"ל רשת גרנד הוטל. עוד לדבריו, "לא ניתן היה לבצע הזמנות בשני בתי המלון שלנו במשך שעתיים, וזה זנק של כ-10,000 דולר. נגרמה לנו עוגמת נפש רצינית מאוד. זה כמו לחטוף סטירת לחי כואבת כי היא לא צודקת, חד-צדדית וחדירה לפרטיות. האתר זה הבית של החברה, וברגע שמישהו חודר לבית ועושה בו כבשלו, זה כואב. זה כמו גנב שפורץ אליך הביתה".

*מניעה: "קשה למנוע פריצות כאלה כי אי-אפשר לאבטח ברמת פנטגון. אבל אנחנו בהחלט מתכוונים לאבטח אותו טוב יותר מהיום".

"השבתת האתר הסבה נזק של אלפי שקלים"

*האתר: www.3angle.co.il, של חברת "המשולש" לייעוץ ולאימון עסקי ואישי

*הנזק: את מקומם של המאמרים המקצועיים בדף הבית של בעלי החברה, תמיר גל ומעיין רז-כהן, תופסים בשבוע וחצי האחרון דגלי טורקיה וקללות באנגלית. "חלק מהמאמרים המקצועיים הצלחנו לשחזר, חלק לא. כשראיתי את זה, התחלתי לצחוק, כי אני בדעה שאם אין הרוגים הכול פתיר", אומר גל. "חלק ניכר מעבודת השיווק שלנו מתבצעת ברשת. השבתת האתר ועלויות התיקון, הסבו לנו נזק של כמה אלפי שקלים".

*מניעה: "בכוונתנו לאבטח את האתר ברמת אבטחה גבוהה יותר מאשר בעבר, למרות שזה כרוך בעלויות נוספות. זאת, למרות שלא מדובר באתר מכירתי עם פעולות סליקת אשראי".

"גולש שלא היה מודע לסיבה חשב שאין אתר"

*האתר: www.globtech.co.il, לוח דרושים מקוון למשרות ההיי-טק

*הנזק: האקרים טורקים פרצו פעמיים את האתר של ילנה קצב. הפעם הראשונה הייתה ימים ספורים אחרי שחיילי הקומנדו עלו על סיפונה של המרמרה. "במקום לקבל קורות חיים של מועמדים, חברות שמפרסמות באתר קיבלו תמונה של דגל ישראל עולה באש וקללות גסות", אומרת קצב. לדבריה, נדרשו שעות ארוכות כדי לתקן את הנזק.

לפני כשבועיים האתר נפרץ שוב. "הפעם ראו מסך שחור. אין אתר. האתר נעלם. גם הפעם, נדרשו 14 שעות כדי לתקן את הנזק, שהיה גדול יותר מהראשון. האתר ירד בן רגע מהעמוד השלישי בגוגל לעמוד הרביעי. זה נזק אדיר, כי מרבית הגולשים לא מגיעים לעמוד הרביעי. מקסימום לשלישי. גם המוניטין נפגעו כי גולש שלא מודע לסיבת ההחשכה, חושב שאין באמת לוח כזה. זה מכעיס מאוד".

*מניעה: "אני מחפשת דרכים שיאפשרו לי לאבטח את האתר טוב יותר ולהיות רגועה".

"האתר אינפורמטיבי, הנזק בעיקר תדמיתי"

*האתר: www.revivaandcelia.co.il, של בית הקפה "רביבה וסיליה"

*הנזק: רועי ניצן, מנהל רביבה וסיליה: "בבוקר שלאחר פרשת המשט, לקוחות הסבו את תשומת לבנו לפריצה. לא ניתן היה להיכנס לאתר בכלל, ועל המסך הופיע לוגו של האקר בדמות טביעת אצבע עם דגל טורקיה ברקע. גם נכתב מלל באנגלית שבורה, קללות ואזכור של היטלר. מכיוון שהאתר שלנו בעיקר אינפורמטיבי, לא נגרם נזק ממשי במובן הכספי אלא יותר נזק תדמיתי. בעת ההתחברות לרשת האלחוטית שלנו, האתר משמש כדף הבית ורבים מלקוחותינו נחשפו לתכנים. העניין הפך לשיחת היום במקום".

*תגובה מידית: "לקוחות, כאמור, הפנו את תשומת לבנו לפריצה. יצרנו מיד קשר עם החברה שמתחזקת לנו את השרתים עליהם נמצא האתר והעניין תוקן מיד. כמה שעות אחר-כך פרצו שוב. שבוע לאחר מכן פרצו פעם נוספת. חשוב לציין, שזו לא הפעם הראשונה שהאקרים טורקיים פורצים לאתר שלנו, בלי קשר למשט".

*מניעה: "האתר שלנו בעיקר אינפורמטיבי ואינו מהווה פלטפורמה למכירה אונליין או להזמנת מקום, לכן אנחנו לא מתכננים שינוי כלשהו במערכת האבטחה שלו. אנחנו סומכים על חברת השרתים שתדע להתגונן בפני מקרים כאלו בעתיד".