איתן רוב: "ג'קי מצא היה במצוקה על רקע הלחצים שהופעלו עליו"

‎בעדותו בתיק רשות המסים סיפר רוב, מנהל רשות המסים לשעבר, כי המליץ למצא שלא להיענות ללחציו של קובי בן-גור לגבי מינויים ברשות - וציין כי בתקופת כהונתו הבהיר לבן-גור שלא יתקשר אליו בשעות העבודה

"ג'קי מצא היה במצוקה גדולה על רקע הלחצים שהופעלו עליו" - כך טוען מנהל רשות המסים לשעבר, איתן רוב, שהעיד היום (א') בתיק המינויים ברשות המסים.

בתיק זה מואשמים מצא, מנהל הרשות לשעבר, ובכירים לשעבר ברשות בעבירות של שוחד והפרת אמונים, בכך שנכנעו לתכתיביהם של קובי בן-גור ויורם קארשי באשר לביצוע מינוים ברשות המסים.

במהלך עדותו של רוב השמיעה התביעה, בראשות עו"ד מיכל רוזן-עוזר, שיחות בין רוב לבין בן-גור, בין היתר בקשר ללחצים שהופעלו על מצא לבצע מינויים שונים. רוב העיד כי מצא היה נחוש בדעתו שלא למנות את יגאל סער לתפקיד סמנכ"ל למנהל או סמנכ"ל חקירות, כפי שלחצו עליו בן-גור ויורם קארשי, אחיה של שולה זקן, ולמרות המלצתו של רוב עצמו, עימו התייעץ באשר למינויים.

לדברי רוב, "היתה תקופה שקובי פנה אליו מספר פעמים, וג'קי הרגיש שהוא לא צריך לשתף פעולה, הרגיש במצוקה, ואמרתי לו 'אם זה מה שאתה מרגיש, אל תענה'.

"מצא יודע להתנהל"

"ג'קי אדם מאוד חכם, מאוד סמכתי על שיקול-הדעת שלו. הוא יודע איך להתנהל, וככל שהרגיש שהוא במצב שלא צריך לשתף פעלה - הוא רצה גם לשמוע ממני.

"אמרתי לג'קי שקובי עשוי לעשות שימוש בשם שלו או בשם שלי, כי הגיעו אליי שמועות כאלה...

"אני מכיר את ג'קי מאוד טוב. הוא אדם חכם ומתוחכם, ואם הוא רוצה להעביר תחושה מסוימת - הוא יודע לעשות זאת. בחלק מהדברים הנחתי שהוא עשה העצמה לתחושה שלו בדיבור עם קובי. הוא התכוון שהוא לא מתכוון למנות את יגאל בכל מקרה", אמר רוב.

אחת השיחות התייחסה למפגש משולש בין בן-גור, קארשי ומצא, ובה הסביר מצא למה אינו מתכוון למנות את סער. רוב נשמע אומר באותה שיחה לבן-גור: "הוא (מצא) אמר לי שהיית ענק". רוב הסביר בעדותו כי התכוון לכך שמצא היה מרוצה שבן-גור הסביר לקארשי את מניעיו שלא למנות את סער.

בעדותו אמר רוב, בהתייחס לדעתו שלו על הפגישה המשולשת: "זה נראה לי מיותר, כל הסיטואציה... איך ג'קי נקלע לסיטואציה הזו... אני לא מבין איך הוא נקלע לזה".

בהתייחס לבן-גור אמר רוב כי הוא "איש מאוד מוכשר, חד מאוד מחשבתית, אדם צבעוני, היחסים שלו הם יחסים של שחור ולבן, הוא בן אדם מורכב וחבר טוב. היו עליות ומורדות במפגשים שלנו".

לדבריו רוב, בשנת 2001 אחרי שפרש מ-yes, הציע לו בן-גור להצטרף אליו למיזם של שידורי תוכן ישראלי בארה"ב. בהמשך, לאחר שפרש מרשות המסים, הציע לו בן-גור מפגש עם אדם זה או אחר. במקרה אחד זה אף יצא לפועל.

לדבריו, בן-גור היה "אדם שחשוב לו לעזור. היה חשוב לו מה אומרים עליו".

רוב סיפר: "קבעתי כללי משחק מאוד ברורים ביחסים עם בן-גור, והיתה אצלי אבחנה ברורה מאוד בין חברות לבין עניינים מקצועיים".

מעורבות במינויים

לדבריו, במהלך כהונתו הובאו אליו טענות על מעורבותו של בן-גור במינויים בתוך הרשות. "הובא לידיעתי שבן-גור משתמש בשמי", אמר רוב. "לא נאמר לי ספיציפית אם זה בעניין מינוי או בנושא מקצועי. מרגע שזה הובא לידיעתי קבעתי הפרדה יותר חדה בין חברות לעניין מקצועי. שוחחתי על זה גם עם קובי. אמרתי לו שהגיעו אליי שמועות... הוא אמר לי: לא מיני ולא מקצתי... אני מכיר את האנשים האלה 20 שנה".

"אני לא בא מתחום המסים", הוסיף רוב. "קובי לא אחת ציין בפניי שהוא מכיר את האנשים לפניי ויכיר אותם גם אחריי. הוא עסק בזה. אני מניח שהיתה לו שורה של היכרויות ברשות המסים.

"ביקשתי מקובי לא להתקשר אליי למשרד ולא בשעות העבודה. ביקשתי ממני שלא ישתמש בשמי, והעברתי את המסר גם דרך חברים משותפים. הוא כיבד את זה. מאז פרשת רשות המסים הקשר נותק".

לשאלה איזה ערך יש לכך מבחינת בן-גור, אמר רוב: "זה יכול לענות על צורך בראוותנות, זה יכול ליצור תחושה אצל ציבור שאתה קרוב למקבלי ההחלטות, יוצר תחושה שאתה קרוב למקבלי ההחלטות, למרות שברמת המס אין לזה משמעות כי מעורבים בהחלטות הרבה מאוד אנשים.

"זה כמו שבאים לעו"ד פיני רובין ולעו"ד רם כספי כי חושבים שיש להם נגישות יותר גבוהה לבית המשפט, אם כי אני בטוח שעל בית המשפט זה לא משפיע, אך יש תחושה כזו אולי ללקוחות.

"אדם רברבן"

"קובי בן אדם רברבן, בעל סגנון דיבור בוטה. אני מכיר אותו ולא מתייחס לכל דיבור שלו, ואני יכול לשמוע את הדברים שלו גם בלי הרעש".

רוב סיפר עוד כי לאחר פרישתו מרשות המסים, במהלך שנת הצינון שלו, בן-גור ביקש את התערבותו בעניין שומה שהוצאה לאדם בשם רוני שרן: הוא ביקש להפחיתה מ-260 אלף שקל ל-100 אלף שקל.

בהתייחס לעובדה שבן-גור פנה אליו בעניינים פנימיים ברשות לאחר מכן אמר רוב: "סגנון הניהול שלי מאוד אישי. בכל מקום שעזבתי, אנשים המשיכו להיות אתי בקשר. אני שמח שיכולתי לעזור כשנוצר פלונטר".

בהתייחס לנסיבות פרישתו מתפקיד מנהל רשות המסים, שנה בלבד לאחר שמונה, אמר רוב: "בספטמבר 2005 ביקתי להיפגש עם שר האוצר. זה היה אחרי 4 שנים שהייתי בשירות הציבורי. התכוונתי לעשות קדנציה קצרה של שנתיים-שלוש, וזה התארך, כיוון שהוטל עליי להקים את רשות המסים. זו היתה תקופה של חוסר יציבות פוליטית ואחרי שהובלנו רפורמה בתחום המס בכלל ומהלך ארגוני של הקמת הרשות. במצב הפוליטי המאוד רעוע שהיה הערכתי שהולכים בשנת 2006 לבחירות ולקדם עוד נושאים של רפורמות, לקדם שלבים נוספים של איחוד אגפי המסים. לכן החלטתי להישאר עוד שנתיים בתפקיד.

"בהתייעצות עם אשתי פניתי לשר האוצר דאז וביקשתי להיפגש איתו. נפגשנו במהלך ספטמבר-אוקטובר והבעתי את רצוני לסיים את התפקיד בסוף השנה. הוא לא קיבל את זה. נפגשנו שבוע לאחר מכן, וכשהוא ראה שאני נחוש לסיים את התפקיד, ניהלנו שיחה על איך המערכת הזו צריכה להמשיך. הוא ביקש את המלצתי מי ראוי לדעתי לכהן בתפקיד.

"שר האוצר היה שותף למחשבה שעשויות להיות בחירות. הוא העלה אפשרות למינוי מועמד חיצוני. אני נשאלתי לגבי מועמדים מבפנים. אמרתי לשר האוצר שלטעמי יש 3 מועמדים רלוונטיים: ג'קי מצא, שוקי ויטה ועוזר ברקוביץ'. שטחתי את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם והמלצתי לו בצורה ברורה על ג'קי, כי חשבתי שהוא המתאים יותר והמוכשר ביותר.

"אמרתי לשר האוצר כי במובן המקצועי אך אחד מהמינויים לא יכול להיות 'נפילה'. דיברתי עם עוד שני אנשים, לאחר שביקשתי את אישור שר האוצר. כיוון שאמרתי שיש פנים נוספים מעבר לפן המקצועי, בישתי ממנו לדבר עם יוסי בכר (שהיה מנכ"ל האוצר אז) וקובי הבר (שהיה ראש אגף התקציבים) - ושניהם תמכו בג'קי. מאוד העריכו אותו במשרד האוצר".

קושי להעביר מינויים

לימים, סיפר רוב, מצא נתקל בקושי מול לשכת שר האוצר להעביר מינויים. לדבריו, "ג'קי נתקל בקושי להעביר את המינויים. הוא תיאר לי מערכת של מעבר של מינויים ואישורים, שלי היתה קצת זרה. אני התנהלתי בצורה מסוימת ולא ראיתי מסלול שיש חובה או צורך לעבור דרך לשכות השרים. כאשר יש הליך של מינוי שמחליטה עליו ועדה בנציבות שירות המדינה או שיש העברה, זקוקים לאישור של שר האוצר. לא נתקלתי במצב ששר לא חותם.

"עם ג'קי כנראה היתה התנהלות אחרת, שאני לא יודע איך הוא הגיע לסיטואציה כזו, אך מרגע שהוא הגיע לזה הוא שידר מצב שבו הוא לא יכול להעביר מינויים. המינויים שהוא רצה להעביר היו תקועים. כנראה עבר לו מסר קודם לכן שהמינויים לא עוברים את שר האוצר. אף מנהל לא רוצה להיות במצב שהמועמדים שהוא מביא לא מאושרים".

לשאלה האם מצא אמר לו משהו בעניין שולה זקן, שהיתה מנהלת לשכת שר האוצר, אמר רוב: "הוא אמר 'הלשכה'. אני לא זוכר שאמר ספיציפית את השם שלה".

"זבל של בן-אדם"

באחת השיחות בין רוב לבן-גור נשמע בן-גור כשהוא אומר דברים קשים על מצא. "הבן אדם הזה מוזר, זה כבר גובל בטמטום. איזה זבל של בן-אדם". הוא גם אמר כי מצא חושב שיוכל לפעול בלעדיו, אבל בפועל הוא לא. עוד אמר בן-גור על מצא: "הוא לא מבין שהוא (יורם קארשי) מחובר אליי לווריד? הוא לא יכול...".

בן-גור גם התרעם בפני רוב על כך שמצא מצא דרך ישירה לקארשי ובחר לדווח לו על מינויו של יגאל סער לנציג הרשות בארה"ב. בן-גור סיפר כי הוא "שפך" על מצא בפני קארשי. קארשי, לדברי בן-גור, אמר לו: "מה הבאת אותו"? בן-גור השיב: "זה מה שהיה לי".

רוב הסביר כי ההערכה שלו היא שאם מצא בחר לדבר עם קארשי באופן ישיר - אולי מצא חשב שקארשי יותר אפקטיבי עבורו כדי לפתור את ה'פלונטר' של המינויים שרצה לבצע. ברשות.

קיומו של הסכסוך בין בן-גור למצא שומט מעט את הקרקע מתחת לטענה כי מצא היה מריונטה של בן-גור, כפי שטוענת התביעה.

"מצא יילך הביתה"

קובי בן-גור איים להביא לסיום כהונתו של ג'קי מצא כמנהל רשות המסים - כך עולה משיחה שנקלטה בהאזנת סתר בין בן-גור לבין קודמו של מצא, איתן רוב.

באותה שיחה נשמע בן-גור כעוס מאוד על מצא בשל התנהלותו מול גלית שמחון, שבן-גור הביא למינויה. באותה שיחה אומר בן-גור לרוב כי מצא מתנהג לשמחון "כמו אל כלב". לדבריו, "אין לה מקום לשבת, הוא מעיר לה כל הזמן".

רוב נשמע אומר לבן-גור באותה שיחה כי לטענת מצא ההתנהלות של שמחון בעייתית, וכי היא עונה לו בצורה חצופה. לדברי רוב, מצא סיפר לו על המפגש שלו עם בן-גור ואמר כי פגע בו וכי בן-גור "היה קר אליו".

בן-גור אמר: "יש לי מחשבות מרחיקות לכת לגביו, אני הולך לעשות לו נזק עד כדי כך שיילך הביתה. הבנתי מי זה הבן-אדם, הבנתי שטעיתי לגביו".

כן נשמע בן-גור אומר באותה שיחה כי יחבור ליריבו של מצא, שוקי ויטה, שעמד להתמנות לממונה על הכנסות המדינה, ויתייצב לימינו מול מצא. אני הולך לעבור לצד שלו, מול ג'קי", אמר בן-גור.

רוב, שכאמור העיד היום בתיק רשות המסים, הסביר כי בן-גור חש מאוד פגוע ממצא על כך שלא הרים לו טלפון במהלך מחלתו.

הסנגורים בתיק הם עוה"ד נבות תל-צור, משה ישראל, רותי ליטבק, איתן מעוז, גיל דחוח, רועי בלכר, ומשה מזור. התובעים הם עוה"ד מיכל רוזן-עוזר, יוסי אלון, יוחאי בן-שמואל ועומרי קופלר.