אלביט משתלטת על סולתם: תממש אופציה שניתנה לפני שנה

על פי הערכות, תשלם החברה כ-100-150 מיליון דולר עבור התאגיד הביטחוני מיקאל, הכולל את סולתם, ITL וסיימר ■ אלביט רכשה לפני שנה 19% ממניות החברה לפי שווי של 95 מיליון דולר

אלביט מערכות , המנוהלת על-ידי יוסי אקרמן, עומדת להשלים בקרוב את רכישת מלוא הבעלות על התאגיד הביטחוני מיקאל לפי שווי של 100-150 מיליון דולר, כך נודע ל"גלובס". השלמת הרכישה תיעשה באמצעות מימוש אופציה שניתנה לאלביט עם חתימת הסכם ההשקעה בחברה ביוני אשתקד, אז הלוותה אלביט למיקאל 18 מיליון דולר, אשר הומרו בהמשך ל-19% ממניות החברה. האופציה החד-צדדית ניתנה לאלביט למשך שנתיים וחצי, ובחברה בחרו לממש אותה כעת.

מיקאל הינה תאגיד הכולל מספר חברות בתחום הביטחוני, אשר הבולטת שבהם היא יצרנית התותחים והמרגמות - סולתם. שתי החברות הבולטות הנוספות בקבוצה הן ITL, העוסקת בתחום האלקטרו אופטיקה, וסיימאר, העוסקת במיגון והשבחה של רכבים קרביים משוריינים. מיקאל נוסדה בשנת 1993 על ידי אברהם (מיקו) גילת, שהיה סמנכ"ל השיווק של התעשייה הצבאית, ואיש העסקים רוני נפתלי, בעל השליטה בחברות הציבוריות ביג ומי עדן.

הרעיון של השניים היה ליצור קבוצה בטחונית הפועלת במספר תחומים, בדומה למודל הפעילות של אלביט, אולם בעקבות קשיים פיננסים אליהם נקלע התאגיד במהלך השנים 2008-2009, על רקע ביטול חוזה שהיה לחברת סולתם בקזחסטאן (ראה מסגרת מימין), הם נאלצו לדלל את אחזקותיהם בחברה, תוך שאלביט מזרימה לה כספים.

בתגובה לידיעה מסר מיקו גילת: "לאלביט יש אופציה לרכישת השליטה בחברה ואכן מתנהלים מגעים, אולם רק כשיהיה משהו קונקרטי נודיע".

העסקה צפויה להיסגר לאחר שבתחילת החודש השלימה אלביט גיוס של 1.1 מיליארד שקל באג"ח שקליות. עם השלמת הגיוס, אמר ל"גלובס" סמנכ"ל הכספים של החברה, יוסי גספר, כי "האסטרטגיה הרב שנתית של החברה מבוססת על מיזוגים ורכישות, כשעד היום קנינו 15 חברות ושילבנו אותן בעסקים שלנו. האסטרטגיה הזו נכונה גם לעתיד, ונשתמש בכסף שגויס כשנמצא לנכון". כעת מסתמן כי חלק גדול מתמורת ההנפקה, מיועד לרכישת השליטה במיקאל.

מאלביט מערכות נמסר בתגובה: "כחברה ציבורית, אלביט מערכות מדווחת על מהלכיה העסקיים כאשר הם ראויים לדיווח".

סולתם על הרגליים, ITL לא

לאחר השפל שרשמה סולתם בפעילותה בשנת 2009, נרשמה התאוששות בשנה האחרונה. החברה, המנוהלת על-ידי דודו מרסיאנו, חתמה על חוזה לאספקת מערכות 'קשת' (מרגמות המותקנות על-גבי נגמש"ים) במאות מיליונים שקלים שיסופקו במהלך השנים הקרובות, ויהוו עוגן בהכנסות. מלבד זאת, גם פעילותה של החברה בחו"ל צברה תאוצה, והחברה קיבלה הזמנת המשך מג'נרל דיינמיקס, שלה גם מיזם משותף עם אלביט בתחום המל"טים, בהיקף של 10 מיליון דולר. מלבד ארה"ב, שמהוווה את היעד האסטרטגי השני של החברה, חתמה החברה גם על הסכמים בהיקפים של מיליוני דולרים בדנמרק, קנדה ובאפריקה.

מי שעדיין לא הצליחה לעמוד על רגליה לבד היא חברת ITL, המפתחת מוצרים אלקטרו-אופטיים לראיית לילה ואפודי מגן וציוד מתקדם לחיילי חי"ר. בשנת 2009 הצליחה החברה להגדיל את הכנסותיה ב-22% ל-58.4 מיליון דולר, אולם הרווח הנקי עמד על 0.6 מיליון דולר בלבד. החברה צריכה בחודש הבא לשלם למחזיקי האג"ח כ-12 מיליון שקל, אולם אין ביכולתה לעשות זאת, ולכן העמידה מיקאל לחברה הלוואה בהיקף של 3 מיליון דולר, לצורך תשלום החוב. מיקאל מצידה, לקחה הלוואה Back To Back מקינטיקס, חברת בת של אלביט מערכות דרכה היא מחזיקה מיקאל בהיקף של 3 מיליון דולר, כאשר התחייבה להחזיר אותה בתשלום אחד במארס 2011.

ITL בוחנת כעת את אחזקותיה בחברת הבת האמריקאית Fraser-Volpe, לידי קרן הפרייבט אקוויטי Redstone Capital Corporatin, וזאת לאחר שקיבלה מהקרן הצעה למכירת כל פעילותה תמורת כ-35 מיליון דולר במזומן. על-אף שחלפו 4 חודשים מאז הודיעה ITL כי היא נכנסת למו"מ עם הרוכשת, לא עדכנה החברה את המשקיעים בדבר התקדמות. ייתכן כי הדבר קשור לעסקת רכישת השליטה במיקאל. מ-ITL נמסר: "מתנהל מו"מ למכירת החברה בארה"ב כפי שנמסר בעבר, וכפי שאישרה מועצת המנהלים של ITL, ועל כך דיווחה החברה".

מה יהיה עם העובדים?

סוגיה מהותית עימה תצטרך אלביט להתמודד כאשר תשלים את הרכישה, היא כיצד לנהוג עם עובדיה של סולתם. כיום מעסיקה סולתם כ-250 עובדים, אשר רובם הגדול נמצא בגיל מבוגר ומאוגד בהסכם עבודה קיבוצי. זאת בניגוד לעובדים באלביט, העובדים תחת חוזים אישיים. על פי הערכות אלביט התחייבה להעסיק את העובדים במשך שנה נוספת לפחות, ולאחר מכן היא תצטרך להחליט האם להגיע להסכם פרישה עם וועד העובדים, או להמשיך להעסיק את העובדים באופן אחר.