המשקיעים בתשואה 10 נותנים לשירי חודש לשפר ההסדר

הצעת החברה של ויצמן שירי כוללת המרה של 60%-70% מהחוב למניות

יותר משבועיים לאחר פשיטת רשות ניירות ערך על משרדי חברת תשואה 10, ויצמן שירי, מבעלי השליטה בחברה, מנהל מלחמת הישרדות מול הנושים. לפני חודשיים פרסמה חברת הנדל"ן הכושלת מתווה כללי להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח, אך חלקם - ובמיוחד בית ההשקעות הלמן אלדובי, מובילים קו נוקשה ונוטה לדרוש פירעון מיידי.

ביום חמישי האחרון התקיימה אסיפה של מחזיקי האג"ח, ובה אלו דחו את ההצעה של שירי. בסוף אסיפת האג"ח הוחלט להימנע בשלב זה מפירעון מיידי, אך הוצב דד-ליין עד לסוף חודש יולי להגעה להסדר חוב, אחרת ידרשו פירעון מיידי.

הצעתו של שירי להסדר חוב כוללת המרת חוב למניות והזרמת הון על ידי בעלי השליטה ואחרים בסך 10-15 מיליון שקל במזומן או בנכסים, כנגד הקצאת מניות. כמו כן, 60% מאג"ח א' יומרו למניות ו-70% מאג"ח ב'.

פירעון יתרת האג"ח שלא יומרו למניות יידחה על פי ההצעה בשנה (אג"ח ב') עד שנתיים (אג"ח א'), והוא יגובה בבטוחות כפי שיוסכם עם נציגות האג"ח, ובכפוף לנכסים שיוזרמו לחברה ולצורכי המימון שלה. הביטחונות יהיו בדרגה שנייה לאחר הביטחונות לבנקים, ויופחתו בהדרגה באופן יחסי להקטנת יתרת החוב בגין אג"ח שתיוותרנה במחזור.

"מכתב נבזי ושקרי"

סך החוב למחזיקי האג"ח עומד ערב הסדר החוב על 66 מיליון שקל. היקף התחייבויות של החברה הוא 76 מיליון שקל, אך עם גירעון של 25 מיליון שקל בהון העצמי ותזרים מזומנים שלילי של 2 מיליון שקל, לאיש אין תקוות גדולות. המניה נסחרת במחיר המשקף לה שווי של 13.3 מיליון שקל והאג"ח נסחרות בתשואת זבל של 64%-92%.

באסיפת האג"ח שהתקיימה ביום חמישי, לבקשת הלמן אלדובי, במטרה להעמיד להצבעה הצעה לפירעון מיידי, הרוחות סערו. "הפצתם מכתב נבזי ושקרי", הטיח שירי בנציגי הלמן אלדובי.

באוקטובר האחרון נשלח מכתב מטעם בית ההשקעות לרשות ניירות ערך, ובו ביקורת חריפה על שירי בכמה עניינים: בין השאר, על העובדה ששירי מחלק את זמנו בין החברה לבין מפלגת העבודה, וכן על עסקת בעלי עניין שביקש שירי להעביר.

שירי הבהיר באסיפה שהמו"מ עם נציגות מחזיקי האג"ח נמשך, ופרסומים שליליים פוגעים בחברה: "אני מציע שנפסיק עם ההתלהמות. יש לחץ מהבנקים ברומניה שנודיע להם מה קורה, אחרת הם יעמידו את החוב לפירעון מיידי".

תשואה 10, שבשליטת שירי ובן דודו, יונה שמש, נקלעה למצב קשה בעיקר בעקבות משבר הנדל"ן ברומניה. את הרבעון הראשון של השנה סיימה החברה עם הפסד של 6.3 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 33 מיליון שקל ב-2009. רואי החשבון של החברה צירפו הערת "עסק חי" לדו"חות, וציינו כי "אין בידי החברה מקורות תזרימיים זמינים מספקים לצורך עמידה בהוצאותיה ולצורך פירעון התחייבויותיה השוטפות".