אופטימיות באירופה: המדדים סיימו בעליות של עד 1.6%

הפוטסי טיפס ב-0.5% והדאקס עלה ב-1.5% לאחר 4 ימי ירידות בשבוע שעבר ■ על רקע סיכום פסגת ה-G-20 בלטו לחיוב מניות הבנקים ■ מוקדם יותר נחתם המסחר באסיה במגמה מעורבת

החוזים העתידיים הירוקים בארה"ב וכן הצהרת הסיכום הנחושה של פסגת ה-G-20 שלחו היום את המדדים המובילים באירופה לעליות שערים מרשימות של עד 1.6% בדאקס, זאת לאחר 4 ימי ירידה רצופים שנרשמו בשבוע שעבר.

בוועידה שהתקיימה בקנדה בהשתתפות מנהיגי 20 הכלכלות המובילות בעולם, התחייבו ראשי המדינות להפחית בחצי את הגירעון התקציבי של מדינותיהן עד 2013, ולייצב את יחס החובות-תמ"ג עד 2016. במקביל, הוסכם (לפי טיוטה ששוחררה לאמצעי התקשורת) כי המדינות המתועשות יוכלו לשמור על גמישות בביצוע אסטרטגיות יציאה מחבילות התמריצים שלהן. בנוסף הוחלט לאמץ לוח זמנים גמיש יותר בעבור המלווים על מנת שיישמו את חוקי ההון החדשים, על רקע זאת בלטו מניות הבנקים לחיוב.

טרם פירסום ההצהרה המשותפת באשר למחוייבות המדינות, אמר אתמול שר האוצר האמריקאי טימותי גייתנר: "מנהיגי העולם חייבים לעבוד יחדיו על מנת לוודא כי ההתאוששות הכלכלית נשארת על מסלולה".

מוקדם יותר הבוקר נחתם באסיה המסחר גם כן במגמה מעורבת, כאשר יפן ואוסטרליה יורדות ואילו בהונג קונג המסכים נצבעו ירוק.

בוול סטריט ייפתח היום שבוע מסחר חדש על רקע אישור הרפורמה של הנשיא ברק אובמה בסוף השבוע, לאחר השגת פשרה בקרב חברי בית הנבחרים והסנאט בארה"ב. מדובר ברפורמה המקיפה ביותר במערכת הפיננסית מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת ואשר תטיל מגבלות על הבנקים בבואם לסחור בנגזרים, במהלך שאמור להגביר את יציבותם ולהפחית את הסיכון במערכת מחד אך לפגוע ברווחיהם מאידך.

החוק צפוי לעבור בשבוע הבא ולהגיע לשולחנו של הנשיא ברק אובמה עד ה-4 ביולי לחתימה. על פי הפשרה, המחוקקים הסכימו למגבלות נוקשות יותר על פעילות המסחר של הבנקים והתפשרו על המגבלות שיוטלו על פעילות הנגזרים במסגרת החוק. מלבד הטלת המגבלות על הבנקים, הרפורמה תחייב אותם גם להקים יחידה שתפקח על מוצרי אשראי ומשכנתאות על מנת להגן על הצרכן. על פי הערכות האנליסטים, צפויה הפשרה לסייע למניות הבנקים לרשום עליות שערים קלות עם פתיחת המסחר הערב.

על המדדים בוול סטריט, שרשמו בשבוע שעבר ירידה ראשונה מזה שלושה שבועות, צפויים השבוע להשפיע גם מגוון נתוני מאקרו: את מיטב תשומת הלב ירכזו הנתונים משוק התעסוקה הצפויים להתפרסם ביום ו'. תחזיות האנליסטים בוול סטריט צופות אובדן של 103 אלף מקומות עבודה בשוק האמריקאי בחודש יוני שיתרמו לעלייה קלה של 0.1% בשיעור האבטלה שיעמוד על 9.8% בסך הכל.

עוד קודם לכן צפויים להתפרסם נתוני מאקרו נוספים ובהם נתוני ההכנסה והצריכה הפרטית שיפורסמו כבר הערב וצפויים להצביע על עלייה בשיעור קל של 0.5% ו-0.1% בהתאמה. מדד הדאו ג'ונס, שאיבד 2.9% מערכו בשבוע שעבר, מצביע כעת מעלה וצפוי להתחזק מעט על פי המסחר המוקדם בחוזה העתידי.

[לפורטל הפיננסי]