שר השיכון אטיאס: "נוציא לפועל את כל מה שאנחנו מתכננים"

תחקיר "גלובס נדל"ן" בעקבות הבטחות השר: כך "הוצף השוק בדירות" ■ "אנחנו לא עובדים בשביל משפרי דיור, אלא בשביל זוגות צעירים"

"לא כל מה שאנחנו מתכננים אפשרי לעשות מייד, אבל כל מה שאנחנו מתכננים נוציא לפועל. היעדים שהצבנו - אנחנו מתקרבים אליהם. בישראל צריכים 40 אלף התחלות בנייה בשנה. המינהל תרם 15-17 אלף יח"ד במכרזים. יש 8,000 יח"ד נוספות שמגיעים לשוק דרך הפטורים". כך אמר היום (ב') שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, בכנס הנדל"ן של ארנסט אנד יאנג בשיתוף שטיינמץ-הרינג-גורמן ושות' עורכי דין.

אתמול התפרסם במוסף הנדל"ן של "גלובס" תחקיר שבדק את מימוש התוכנית שאיתה הלהיב אטיאס את רוכשי הדירות בישראל כשהכריז עליה בספטמבר אשתקד, ובמסגרתה הודיע על הצפת השוק בדירות ופיצוץ בועת הנדל"ן. לפי התחקיר, 3,630 יחידות דיור מתוך אלה שדובר עליהן כלל לא יצאו למכרז.

"היום נפרסם קצת יותר מ-4,000 יח"ד - גם בירושלים, גם בראשל"צ, גם ביבנה, גם באשקלון וגם במגזר הערבי, שזה פרק נפרד. מפרסמים מכרזים ולא תמיד יש דורשים למכרזים האלה - כשמתלוננים שלא מוציאים מספיק למכרז הערבי, צריך לזכור את זה", אמר היום אטיאס.

"הכלי המרכזי שישמש להורדת מחירים ולא בפיקים הוא הורדת ההיצע. כיום מדובר בתוכניות שהיו בעבר - והרוב לא מתאים לירידות מחירים. סטטיסטית, כשדירה במרכז עולה 1.2-1.5 מיליון שקל, זה בין היתר כי אין דירות קטנות. וזה כי רוב התוכניות שאושרו בשנים האחרונות הן דירות בנות 4-5 דירות. בשביל מי אנחנו עובדים? בשביל משפרי דיור? היום אנחנו עובדים בשביל שחלקן של דירות אלה יהיה רק 10% מהמכרזים".

"היכולת שלנו להשפיע קיימת, אבל אנחנו צריכים לקבל מנופים מעוד מקומות: ככל שישחררו לנו יותר חסמים - תכנוניים וכספיים - נוכל לשחרר יותר. יש גורם אחד מרכזי בשוק שיודע לשחרר חסמים - משרד האוצר. אם פרסמנו 21.5 אלף יח"ד מספטמבר עד היום ומה שיצא עד היום, תוך כמה שבועות אפשר לעבור 25 אלף יח"ד. כל משרד רואה את הבלטה שלו וזה חבל - לוקח 6 שנים לאשר תוכנית. מאשרים תוכנית, יש עליה חסמים, ועכשיו קשה לשווק אותה", אמר אטיאס, והוסיף: "דווקא בגלל שזה קשה, צריך לפצח את הקשיים כי זה לטובת הזוגות הצעירים - יש קושי עצום היום להגיע להון העצמי ברכישת דירה. בנוסף לזה, מה שפירסם המפקח על הבנקים (תקרת מימון של משכנתא וכו', ההגבלות מהחודש שעבר) - שיחילו את זה רק על רכישת דירה. זה אפשרי".

השר ביקר את התנהלותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעת שכיהן כשר האוצר: "בשנת 2003 שר האוצר נתניהו החליט להוריד את כל המענקים בפריפריה. ההנחה הייתה שהכספים האלה הולכים לקבלנים. זה לא משהו שהוא דמיוני או במקרה. זה מתחיל מאז שנגזרה הגזירה הזו. אם לא לקחו משכנתאות זה אומר שגם לא קנו דירות. אז אם יש לנו 69% ירידה (בהיקף המשכנתאות) מ-2003 עד 2008 אז זה אומר שזה פגע בתמריץ של מי שקונה דירה בפריפריה, אבל בשורה התחתונה שפכו את המים עם התינוק".