הבנקים בארה"ב יחויבו למכור החזקותיהם בקרנות עד 2022

כך קובע חוק וולקר שעומד בפני אישור בקונגרס ■ המועד הוא מחווה כלפי הבנקים, שיידרשו גם להגביל השקעות בקרנות שבבעלותם

התקנות להגבלה של השקעות הבנקים בקרנות שבבעלותם ייכנסו לתוקף 15 או 24 חודשים לאחר אישור החוק. לבנקים תוענק תקופה של שנתיים לציית לתקנות, וניתן יהיה להאריך תקופה זו ב-12 חודשים נוספים שלוש פעמים. הבנקים יוכלו לבקש הארכה נוספת של חמש שנים לקרנות "בלתי נזילות".

חוק גלס-סטיגל מ-1933 אילץ בנקים מסחריים, בדומה לבנק שהפך כיום לג'יי.פי מורגן, למכור את יחידות ההשקעה הבנקאית שלהם תוך פחות משנתיים. הצעת החוק, הקרויה על שמו של פול וולקר, 82, לשעבר יו"ר הפדרל ריזרב, וכיום יועצו של אובמה, נועדה למנוע מצבים שבהם ייאלץ הממשל להושיט סיוע לבנקים.

חוק גלס-סטיגל העניק לבנקים שנה אחת בלבד לצאת מפעילות החתמות. רישיונות הבנקאות שלהם היו בסכנת ביטול אם הם היו ממשיכים להפר את החוק שישה חודשים לאחר המועד שנקבע.

הצעת החוק שגובשה בשבוע שעבר מתירה לבנקים לספק "הון מניות ראשוני" בקרנות חדשות כדי "למשוך משקיעים בלתי קשורים". לדברי ג'ים רייקבק, מנהל בדלויט, "מישהו חייב לשים את הדולר הראשון".

הבנקים יידרשו לצמצם את השקעותיהם לפחות מ-3% מסך הסכומים שיפקידו בהן כל המשקיעים בקרן, תוך שנה.

לגולדמן זאקס יש השקעות קרן בסך 29.1 מיליארד דולר. השקעות ג'יי.פי מורגן מסתכמות ב-8.88 מיליארד דולר, והשקעות מורגן סטנלי ב-6.34 מיליארד דולר.

"למעשה כל" 11.5 מיליארד הדולר שהשקיע גולדמן זאקס בקרנות פרייבט אקוויטי, קרנות גידור וקרנות נדל"ן, יפורקו בעשר השנים הבאות. במורגן סטנלי העריכו כי 60% מ-1.81 מיליארד הדולר שהשקיע הבנק בפרייבט אקוויטי ו-50% מהשקעותיו נדל"ן יפורקו בעשר השנים הבאות.

פעילות קרנות הגידור והפרייבט אקוויטי של סיטי, מנהלת השקעות בהיקף של 14 מיליארד דולר, ש-38% מהם הם כספי הבנק עצמו.