שטייניץ לא יעלה לדיון את ביטול הפטורים הלא פופולריים

לראשונה: רשימת הגזרות לא כוללת ביטול של הטבות מס ■ מקור באוצר: "זה לא ישים פוליטית"

רשימת ה"גזרות" שגיבש משרד האוצר על מנת לעמוד ביעד הגרעון אינה כוללת ביטול של הטבות המס, זו הפעם הראשונה זה שנים רבות. הטבות מס, המכונות "פטורים", הסתכמו בכ-39 מיליארד שקל ב-2009 - כ-19% מהכנסות המדינה ממסים.

ה"פטורים" שקיבלו את תשומת הלב הגדולה ביותר באחרונה הם אלו שמיטיבים עם קבוצת אינטרס אחת : הפטור מתשלום מע''מ על פירות וירקות (הטבה בסך 1.8 מיליארד שקל); הפטור מתשלום מס על קרנות השתלמות (הטבה הנאמדת ב-4 מיליארד שקל); הפטור מתשלום מע''מ באילת (הטבה בסך 500 מיליון שקל) והפטור מתשלום מע''מ בגין שירותי תיירות (הטבה בסך 800 מיליון שקל).

תקציב מאוזן

משרד האוצר מנסה זה שנים רבות לבטל את ההטבות הללו, שכן חלקן גורמות עיוותי מס קשים, או אינן מוצדקות כלל. אלא שהשנה החליטו באוצר לוותר על הדרישה הזו, אף על פי שביטול ארבעת הפטורים הנזכרים, שכבר ניסו לבטלם, יכול לחסוך לקופת המדינה כ-7 מיליארד שקל - כ-80% מהקיצוץ הנדרש. מקור באוצר הסביר את הוויתור התמוה בכך ש"הבנו שזה לא ישים פוליטית".

מתברר כי שר האוצר, יובל שטייניץ, ואנשיו החליטו השנה לחסוך את המבוכה הגדולה שעברה על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ב-2009 סביב ביטול הפטור מתשלום מע''מ על פירות וירקות.

נזכיר כי בתוכנית הכלכלית ל-2009-2010 סוכם בין שטייניץ לנתניהו על ביטול פטור זה כחלק ממציאת מקורות מימון הגרעון. אלא שכמה ימים לפני ההכרעה הסופית לחץ פוליטי של ש''ס, העבודה וכמה חברי ליכוד גרם לנתניהו "להתקפל" ולחזור בו מההחלטה. השנה הבינו פקידי האוצר עם שטייניץ כי לא כדאי להביך את ראש הממשלה שוב - והחליטו לוותר על היוזמה.

שטייניץ התייחס היום (ג') לתוכניות משרדו בכל הנוגע לתקציב המדינה בעת שסייר במשרדי חברת "צ'ק פוינט" בתל אביב. "לגבי העלאת מסים, אני רואה את הספקולציות בתקשורת וחושב שהן מוקדמות מדי, אבל אני רואה מה קורה בעולם", אמר שר האוצר. "באירופה חותכים בבשר החי - בבריאות, בחינוך, בתשתיות - ומעלים את גיל הפנסיה. לשמחתי אנחנו לא שם.

"נהגנו בזהירות ב-2009-2010. לא טיפלנו בבעיות עם הזרמות כספים, ולכן עכשיו אנחנו לא צריכים לבצע קיצוצים דרמטיים. בתקציב יש גידול של 16 מיליארד שקל בשנתיים הקרובות. קודם כל שפר גורלנו. שנית, כדי שלא נגיע בעוד שנתיים למצב של מדינות כמו יוון או בריטניה, אנחנו צריכים להגיש תקציב מאוזן".