הרוצחים השקטים של הפנסיה שלך

ביבי ושטייניץ ממשיכים ללמוד את נושא דמי הניהול, בזמן שתשואות כולנו נבלעות בתוכם

לראות ולא להאמין: בחודש הראשון למעקב "גלובס" אחר הטיפול בבעיית דמי הניהול, האנשים שבידיהם הסמכות והאחריות לטיפול בשוד הפנסיה הגדול מסרבים להתייצב בפני המציאות, להודות בבעיה הברורה לעין ולהתוות דרך לטיפולה.

יתר על כן, הם מטרפדים כל ניסיון להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי, הם מטרפדים כל ניסיון להגביל את דמי הניהול בחקיקה, הם מתייחסים בזלזול למספרים הזועקים לשמים, בטענה מוזרה שמדובר בבעיה קטנטנה, שתיכף תסודר על-ידי כוחות השוק.

ראש הממשלה נתניהו, האיש שאחראי יותר מכול לשוד הפנסיה הגדול, האיש שהבטיח לחוסכים במפורש שירות טוב יותר ומחירים נמוכים יותר בקופות הגמל, לא טרח להשיב לפניית "גלובס". לעומת זאת, הוא טרח להעלות איתו שני עיתונאים על מטוס בדרכו לפריז לפני כחודש רק בשביל לנאום להם על הריכוזיות, הסיסמה החדשה והקליטה שלו, בדיוק כמו שוועדת בכר היתה הסיסמה הלוהטת שלו לפני כחמש שנים.

שר האוצר שטייניץ והממונה על שוק ההון באוצר פרופ' שריג "ממשיכים ללמוד את הנושא". תזכורת לאנשי האוצר: שנת הלימודים הסתיימה זה עתה, הגיע הזמן להגיש את עבודת הסיום. אחר כך מתחיל להיות חם מדי, יוצאים לחופשות קיץ, אחרי חופשות הקיץ מגיעים החגים ואחרי החגים מגיעים אחרי החגים ואחרי... אוקיי, תפסיקו "למרוח" אותנו, למסמס את הטיפול, לנער מעליכם אחריות ולדחות כל ביקורת.

אנחנו זוכרים היטב את המפגש הסגור של שר האוצר שטייניץ עם מערכת "גלובס" לפני כשלושה חודשים. כשנשאל על בעיית דמי הניהול, השיב שר האוצר שהנושא נלמד והוסיף: נראה שדמי הניהול גבוהים מדי. את ההצהרה הזו הוא השאיר רק בחדר הסגור מחשש שאמירה פומבית תאלץ אותו לפעול מיידית.

שטייניץ ושריג מכירים היטב את המספרים של הפשע הפיננסי: עלייה ממוצעת בשיעור 73% בדמי הניהול בקופות הגמל תוך 3 שנים, ההתייקרות החדה ביותר של מוצר כלשהו במשק הישראלי בפרק זמן כה קצר; גבייה עודפת של מיליארד שקל מהחוסכים מדי שנה והיד עוד נטויה; דמי הניהול המנופחים הופכים בפועל לרוצחים השקטים של התשואות בקופות הגמל, פוגעים קשות בזכויות הפנסיוניות של כל אחד מאיתנו וגורמים נזק מצטבר של מאות אלפי שקלים לכל חוסך לאורך שנות החיסכון.

השוד הפנסיוני הזה נעשה בשקט, בשיטתיות, החל בביטוחי המנהלים (שוד עתיק יומין ולא קשור לוועדת בכר) והמשך בקופות הגמל. זהו השוד שמשפיע באופן דרמטי על מרכיב החיסכון בכל משק בית ולמעשה המרכיב הכי חשוב בהכנסה הפנויה שלנו לקראת היציאה לפנסיה. המספרים שמסתתרים באותיות קטנטנות בדו"חות שנשלחים לבתיכם על ביצועי הקופות וביטוחי המנהלים, נראים שוליים, אפילו זניחים, אבל הם מספרים קטלניים. הבדלים של שברירי אחוזים בדמי הניהול הופכים לפערים מדהימים של מאות אלפי שקלים, תלוי כמובן בשכרכם.

נתניהו ושטייניץ ושריג בחרו, לעת עתה, להפקיר את החוסכים. "גלובס" בחר להציג את ההפקרות הזו מדי חודש, בעמודו הראשון, עד שהאנשים שבידיהם מופקדת הסמכות יתעוררו מהנמנום שתקף אותם. "גלובס" לא יניח לנתניהו ולשטייניץ להדחיק, להכחיש ולזרות חול בעיני החוסכים. אנו קוראים לכל מי שעיניו בראשו, מארגוני צרכנים ועד ארגוני עובדים וחברי כנסת, להצטרף למאבק הזה. אין צודק ממנו.