עובדי הבינלאומי: "נילחם כמה שצריך; בינו הפך אותנו לעבדים"

(עדכון) - הסניפים והמוקד הטלפוני יהיו סגורים ממחר למשך שלושה ימים ■ יו"ר ועד המנהלים, יונה גולדשלגר: "אין לנו זכות קיום אם ניכנע"

המאבק בין צדיק בינו לעובדי הבינלאומי עולה מדרגה. ממחר צפויה שביתה בת שלושה ימים בבנק הבינלאומי ובבנק פאג"י. מחר (ה'), ביום שישי וביום ראשון יושבת הבנק, והסניפים והמוקד הטלפוני יהיו סגורים. ביום ראשון יתכנס ועד הפקידים, בראשות חנוך ליבנה, לישיבה ובה יוחלט על המשך הצעדים. בד בבד יתכנסו 700 המנהלים ומורשי החתימה לאסיפה בגני התערוכה. בראש ועד המנהלים עומד יונה גולדשלגר. על פי הערכות, השביתה תמשך גם בימים שני ושלישי.

בתגובה נמסר מהנהלת הבנק כי "צעדי הוועדים חסרי הצדקה לאור תנאי השכר הטובים הנהוגים בבנק. עוד יותר תמוהים הצעדים על רקע העובדה ששכר עובדי הבינלאומי צמוד לשכר עובדי בנק לאומי, שהוא מהגבוהים במערכת. ההנהלה מתנצלת על אי-הנוחות הזמנית הנגרמת ללקוחות". בד בבד ביקשה ההנהלה מהוועדים לשחרר מהשביתה את העובדים העוסקים בהכנת משכורות יולי, על מנת לאפשר תשלום המשכורת במועדה. מנכ"ל הבינלאומי היא סמדר ברבר צדיק.

"חוסר אחריות"

לטענת הוועדים, הנהלת הבנק מעוניינת לבצע תוכנית פרישה מרצון של עובדים, אך רוצה לקבוע בעצמה מי העובדים שיפרשו. הוועדים קובלים עוד על שורת צעדים חד-צדדיים של ההנהלה, כמו חלוקת בונוס של משכורת אחת בלבד באופן חד-צדדי במשכורת מאי. "ההנהלה לא מוכנה לתת בונוס סביר לעובדים, אך מחלקת לבעלי המניות דיבידנד של 800 מיליון שקל", אומר גולדשלגר.

לדברי יו"ר ועד המנהלים, "זה חוסר אחריות של הדירקטוריון וההנהלה, שתפקידה לא להלחם עם העובדים - אלא לקדם את הבנק. עלויות המאבק המיותר שאנו לא מעוניינים בו עולות פי כמה ממה שאנחנו מבקשים. נילחם חודש, חודשיים או ארבעה - כמה שצריך, אין לנו זכות קיום אם ניכנע".

דרישות ועד המנהלים ומורשי החתימה מתמקדות בהורדת עומס העבודה או לחילופין גיוס עובדים חדשים, טענות כנגד יחס לא הולם למורשי חתימה וקידום בתפקיד ללא קידום בדרגות. עוד דורש ועד המנהלים כי ההנהלה תתחייב שלא לנצל את הבנקים האחרים בקבוצה, אוצר החייל ובנק מסד, על מנת לשבור שביתה.

"יש לנו אורך רוח"

מבין שני ראשי הוועדים, ליבנה הוא המיליטנטי יותר. הבינלאומי נאלץ לדחות אירוע ללקוחות שתכנן לקיים בתיאטרון הקאמרי בתל אביב ביום ראשון בערב, לאחר שליבנה הודיע כי בכוונתו להפגין במקום עם מאות מעובדי הבנק. אתמול הודיעה הנהלת הבנק לעובדים כי תנכה משכרם את שני ימי השביתה של השבוע הקודם, ואף הורתה כי ניכוי השכר יהיה תקף לגבי העובדים ששבתו, "למעט מחלות באישור או חופשות מאושרות מראש, שכללו את היום שלפני השביתה בלבד".

הניכוי העלה את חמת ליבנה שאמר בתגובה: "למדנו שבבנק הזה אפשר להגיע להישגים רק בשביתות ובצעדים ארגוניים חריפים. יש לנו אורך רוח. בעל הבית (בינו - ע.פ) מתנהג לעובדים כאל עבדים. ניכוי השכר מוכיח שהנהלת הבנק לא בוחלת באמצעים כוחניים ודורסניים כדי לשבור את העובדים".