יוצרים מבחוץ נכנסים למסגרת

תערוכת עבודות של אמנים המתמודדים עם תסמונת אספרגר תיפתח בשבוע הבא במרכז עינב

במרכז עינב לתרבות תיפתח בשבוע הבא תערוכת עבודות של אמנים המתמודדים עם תסמונת אספרגר - סוג של אוטיזם ברמת תפקוד גבוהה. בתערוכה "יוצרים מהמסגרת", שאצר אור קפלן מציגים 11 יוצרים שעבדו במסגרת פרויקט שניהלה רונית רן. "ההשראה שלי לפרויקט הינה נערה בת 20 עם תסמונת אספרגר, שאותה חנכתי לפני כמה שנים וגיליתי שהיא מציירת מדהים. זיהיתי אצלה את הרצון העז לעצמאות אישית וכלכלית, להוקרה אמנותית וליצירת קשרים".


נבט אנגר, דרקון קלשון

דרך האמנות מנסים היוצרים להסביר מהו אספרגר, כיצד הם עצמם רואים את העולם, מהי הדרך שלהם להביע את עצמם וכיצד ניתן לתקשר עמם. "הדרך לא הייתה פשוטה והצריכה מהאמנים לחשוף ולהיחשף. כל ציור, פסל, צילום או קטע וידיאו חושף בפנינו הצופים את עולמם הפנימי והעמוק, המרגש והייחודי של האמנים והצצה לעולמם האישי. אנו מבקשים להעצים את האמנים ולפתוח בפניהם את נתיב היצירה כאורח חיים הן האישית והן המקצועית". כותב קפלן.

לדבריו, למרות שמדובר בז'אנר המכונה "אאוטסיידר ארט", ניתן לראות בתסמונת אספרגר מטאפורה חברתית-תרבותית לחברה שהולכת ומאבדת את היכולת ליצור קשר בלתי אמצעי עם פרטים בתוכה, "על תרבות המנוונת את היכולת לקיים יחסים אינטימיים ויחסים קהילתיים".

היכרות ארוכה ומעמיקה של צוות המנחים, אשר ליווה את משתתפי פרויקט "יוצאים מהמסגרת", לימד אותם שמדובר באנשים בעלי יכולות נדירות, שבעזרת הכוונה והסברה נכונה יכולים למצוא עצמם שותפים מלאים יותר בחברה. התערוכה מעניקה להם הזדמנות להיחשף לקהל ולמכור מעבודותיהם.

ערב הפתיחה ילווה במופע מוזיקלי ויוקרן סרט דוקומנטרי שבו מתעדים היוצרים את עצמם את חייהם ואת תהליך יצירתם.

מרכז ענב לתרבות, אבן גבירול 71 תל-אביב (על גג גן העיר), הפתיחה יום א', 4.7, 19:30 (עד 29.7)