האוצר מקשה על החלשים: שוקל לבטל את חוק הדיור הציבורי

כפי שדווח ב"תוכנית חיסכון" בערוץ 2, במסגרת חוק ההסדרים הממשלה מתכננת לבטל את החוק שמאפשר לכ-100 אלף משפחות לקנות דירה במחיר נמוך במיוחד ■ החוק מאפשר למשפחות שגרות בדיור ציבורי לשכור את הדירה במחיר מופחת, ואחרי 5 שנים לרכוש אותה בהנחה

משרד האוצר מציע לבטל את חוק הדיור הציבורי במסגרת חוק ההסדרים. הערב (ד') דווח ב"תוכנית חיסכון" בערוץ 2 כי הממשלה מתכננת מהלך שיקשה אף יותר על אוכלוסיות חלשות לקנות דירה. עפ"י טיוטת חוק ההסדרים, האוצר מציע לבטל את החוק שמאפשר לכ-100 אלף משפחות לקנות דירה במחיר נמוך במיוחד.

החוק מאפשר למשפחות שגרות בדיור ציבורי לשכור את הדירה במחיר מופחת, ואחרי 5 שנים לרכוש את הדירה בהנחה משמעותית. נוסף על כך, לפי החוק, הממשלה חייבת להשקיע את הכסף מרכישת הדירות לצורך הקמת דיור ציבורי למשפחות נזקקות נוספות.

הדיור הציבורי כולל כיום שישים ושישה אלף דירות שמנוהלות על ידי חברות שונות, ובהן: עמידר, עמיגור, שקמונה, פרזות, חלד וחלמיש. לאורך השנים נמכרו במסגרת הפרויקט כ-30 אלף דירות לאוכלוסיות חלשות ברחבי הארץ. מדובר בהנחות של 82-90%, מה שמאפשר למשפחות לקנות דירה בסכומים של עד 100 אלף שקל.

חוק הדיור הציבורי נחקק כבר ב-98', אבל מאז ועד היום הוא הופסק והופעל מחדש על ידי הממשלות השונות. ב-2008 עבר החוק במתכונת חדשה ומורחבת פה אחד בממשלה ובכנסת, ואמור היה להיכנס סוף סוף לתוקף ב-1 בינואר 2011.

אבל כעת, משרד האוצר מציע לבטל בהליך מהיר בחוק ההסדרים את החוק. בטיוטת חוק ההסדרים של האוצר נכתב, שבגלל בעיות בירוקרטיות בבחינת אוכלוסיית הזכאים - נוצר מצב שהמדינה מסבסדת רכישת דירות רבות גם לאוכלוסיה שאינה זכאית לכך. בטיוטה נטען כי "מכירת דירות הדיור הציבורי הינה הטבה משמעותית בהיקפה הכספי לאוכלוסייה מצומצמת, שהצורך שלה בהטבה איננו ברור עוד וזכאותה נקבע לפני שנים רבות".

מהאוצר נמסר, כי הזכאים לדיור ציבורי עדיין יוכלו להמשיך לשכור בהנחה את הדירות שהם מתגוררים בהן.