אירופה סיימה בירידות חדות: הפוטסי נפל 2.3% לשפל של 10 חודשים

הקאק הצרפתי נפל ב-3% ■ בטוקיו צנח הבוקר מדד הניקיי ביותר מ-2% והשלים ירידה של 7.6% מתחילת השבוע ■ בסין פורסם כי מדד מנהלי הרכש של התעשייה ירד ביוני ל-52.1 נקודות

המסחר באירופה הסתיים בירידות שערים חדות לאחר שמספר נתוני מאקרו חלשים בארה"ב ובסין השיבו את החששות מפני מיתון נוסף. הפוטסי נפל ב-2.3% וסגר בשפל של 10 חודשים. המסחר התנהל, בין היתר, על רקע הודעת סוכנות הדירוג מודי'ס על הורדת דירוג האשראי של 5 מחוזות בספרד. אמש הודיעה סוכנות הדירוג כי בכוונתה לשקול מחדש את דירוג האשראי של ספרד הניצב כעת ברמה AAA (דירוג מושלם). בכך צפוייה מודי'ס להצטרף לסוכנויות S&P ומודי'ס שכבר הורידו את דירוג האשראי של המדינה

בשיחה עם "גלובס" אומר בני מוזס, מנכ"ל חברת כיוון קרנות נאמנות, כי "הפיחות החד בשער האירו ביחס להרבה מטבעות יעזור להם לצמוח, זה יגדיל את הצמיחה שלהם שנה קדימה ב-0.5%-1% יותר מציפיות האנליסטים. הם יהנו מיצוא חזק יותר וגם יהנו מהתיירות, שתהיה יותר זולה, בהרבה. אני טוען שהצמיחה בגוש האירו תהיה קרובה יותר ל-2% בזכות הפיחות. אני רוצה להזכיר שבקוריאה היה פיחות חד של כ-40% ב-1997-1998 וכתוצאה ממנו גדלו מאוד 5 חברות ענק כמו יונדאי, פוסקו או LG.

ירידות שערים חדות נרשמו היום גם בבורסות המרכזיות של מזרח אסיה, כאשר הירידות החדות בשעת המסחר האחרונה בוול סטריט ונתוני מאקרו מאכזבים בסין השיפעו על המסחר. החוזים על מדדי ניו-יורק מאותתים בשעת בוקר מוקדמת זו על צפי לירידות של 0.4%-0.5% בפתיחת המסחר היום.

בוול סטריט, כאמור, נרשמו אתמול ירידות שערים בשיעור מירבי של 1.2%. ברוב שעות המסחר נרשמה מגמה חיובית בבורסה בניו-יורק וכשעה וחצי לפני הסיום המדדים מחקו באחת את העליות (שהגיעו בשיא עד ל-0.8%), לאחר הודעת סוכנות הדירוג מודי'ס על כוונתה לשקול מחדש את דירוג האשראי של ספרד. במודי'ס הודיעו כי בשל האתגרים הרבים העומדים בפנים המדינה, ייתכן ודירוג האשראי של ספרד ייפגע בדרגה עד שתי דרגות.

בסין פורסם היום כי מדד מנהלי הרכש של התעשייה ירד ביוני ל-52.1 נק' לעומת 53.9 נק' במאי ולעומת צפי כלכלנים לרמה של 53.1 נק'. המדד אמנם נותר מעל רמת 50 הנקודות המפרידה בין התכווצות להתרחבות בפעילות אולם עדיין איכזב.

אנליסטים של מריל לינץ' בהונג קונג ציינו, עם זאת, כי למרות הנתון המאכזב היו לא מעט כלכלנים שציפו לנתון גרוע עוד יותר, 50-51 נק', בעקבות משבר החובות באירופה וההגבלות של המימשל הסיני על הפעילות בשוק הנדל"ן במטרה לקרר אותו.

ביפן פורסמו נתוני סקר ה"טאנקן". לפי נתוני הסקר הרבעוני של הבנק המרכזי ביפן, הסנטימנט בקרב התעשיינים הגדולים במדינה טיפס ברבעון השני לשיא של שנתיים, לרמה של 1+, עלייה של 15 נק' לעומת הסקר הקודם. עם זאת, כלכלנים העריכו כי הסקר הבא, שיתפרסם בחודש ספטמבר, יצביע ככל הנראה על ירידה.

מניות המחצבים מאבדות גובה בעקבות הנתונים מסין. ריו טינטו צונחת 3.2%. מניות BHP, חברת הכרייה הגדולה בעולם, רושמות ירידה של 2.2%.

הצרות של טויוטה לא נגמרות. ענקית כלי הרכב היפנית הודיעה היום כי היא מתכוננת לקריאה להחזרה ותיקון של כ-270 אלף רכבים בעולם. ביניהם 3 דגמים של חטיבת לקסוס ודגם אחד של טויוטה - קראון.