עודד שריג: "שהטיפול בריכוזיות לא יגרום יותר נזק מתועלת"

יו''ר ועדת משנה לביטוח ושוק ההון, ח''כ פאינה קירשנבאום, בדיון מיוחד שערכה הועדה בנושא הריכוזיות: "אי אפשר בחוק אחד לפתור את כל הבעיות הריכוזיות במשק" ■ עודד שריג: חיייבים ללמוד את השורשים של התופעה לפני שאנו רצים לפתור אותה

"יש בעיה קשה של ריכוזיות במשק - 10 משפחות שולטות על כ-48% מהמשק. אבל הטיפול חייב להיות הדרגתי. חייבים להפעיל שיקול דעת רב. רק שהטיפול לא יגרום ליותר נזק מהתועלת. הזהירות כאן היא קריטית", כך אמרה יו''ר ועדת משנה לביטוח ושוק ההון ח''כ פאינה קירשנבאום בדיון מיוחד שערכה הועדה בנושא הריכוזיות.

קירשנבאום ציינה כי הועדה שהיא עומדת בראשה היא ועדת משנה כאשר בוועדה הראשית (ועדת הכספים של הכנסת) כבר התקבלה החלטה שהיא תיתן 3 חודשים לממשלה לטפל בנושא "אולי זה הזמן שאפשר לחשוב ולהתייעץ כאן", טענה קירשנבאום.

"אי אפשר בחוק אחד לפתור את כל הבעיות הריכוזיות במשק", ציינה קירשנבאום אשר תמכה בחוק שהגיש ח''כ אמנון כהן (ש''ס) המבוסס על תזכיר החוק שהגישה הממונה על ההגבלים העסקים, רונית קן. לדברי קירשנבאום, נותרו 2 נושאים עיקריים: פירמידות וניגוד עיניינים או בעלות צולבת.

כפי שנחשף ב"גלובס", קירשנבאום הביעה את התנגדותה להפרדה מוחלטת בין גופים פיננסים לבין גופים ריאלים: "אני חוששת שההפרדה הזו תיצור שני מונסטרים, אחד בתחום הריאלי והשני בתחום הפיננסי. אני גם לא רואה מי יקנה".

לדברי קירשנבאום, בשלב ראשון יש ללכת לחיזוק ברגולציה בתחום כצד ראשון. היא מציעה לבסס את השינויי הרגולציה על בסיס "סולבנסי 2" שכן הפלטפורמה כבר קיימת. קירשנבאום מציעה להקים מועצת מפקחים. ענת וילף (עבודה) אשר מקדמת הצעת חוק משלה המבוססת על הפרדה מוחלטת בין אחזקות ריאליות לפיננסיות וטענה "אני לא מבינה למה לא פועלים להפרדה. את הלופ הזה חייבים לסגור וחייבים לסגור בחקיקה".

קירשנבאום הסבירה שוב כי "בחוק שלך את מנסה לפתור את כל הבעיות. חייבים ללכת על תחום אחד. אי אפשר בחוק אחד לטפל גם בפירמידות וגם בניגוד עינינים".

עודד שריג, הממונה על שוק ההון במשרד האוצר, אמר בדיון כי "זה חשוב לעשות דיון על שאלת הריכוזיות. יש מידה מסויימת של ריכוזיות במשק ויש לעסוק בה. אבל צריכים לעסוק בדברים הללו בזהירות. הדו"ח של בנק ישראל מציין כי לקבוצות הריכוז יש רווחיות נמוכה. חיייבים ללמוד את השורשים של התופעה לפני שאנו רצים לפתור אותה ולהבין מה הבעיה האמיתית. אחרי שזוהו הנקודות יהיה אפשר לשאול למה. האוצר בוחן את הנושא ולעומק. זה נושא שעומד בלוח העבודה של האוצר. הדיון יחד עם הכנסת הוא חשוב. צריכים לבדוק אם צריך לעשות ומה צריך לעשות. חייבם לחשוב מה תהיה התוצאה של הפעולה שאנו מתכוונים לעשות ולא לחשוב על התוצאות של הפעולות שלנו בדיעבד".

"אנו לא רוצים להגיע להחלטה אלא לבחון את הדברים ביסודיות. אנו עוד לא בשלב של דברים קונקרטים. קבוצות אחזקה זה לא דבר יחודי לישראל. גם לא ריכוזיות. ריכוזיות היא תולדה של גודל המשק, קודם כל. במשק קטן יש ריכוזיות גבוהה לעומת במשקים גדולים. זו עובדה, ואת זה צריך לקחת בחשבון. הריכוזיות באנגליה קטנה לעומת הריכוזיות בשוודיה. יש מעט מאוד ספרות ומחקר בנושא הזה ואני מגיע מעולם האקדמיה. המחקר הקיים הוא ישן והממצאים אינם מובהקים וחשוב לזכור את זה. היעדר מסקנות חדות מחייב אותנו עוד יותר".