ההחלטה בסעיף הצהרת האמונים בחוק האזרחות נדחתה ליום א'

בתום 3 שעות של דיון בנושא מדיניות ההגירה, התברר כי הממשלה לא סיימה לדון בכלל הנושאים הכלולים ביוזמה ■ מרידור: הכללת סעיף של הצהרת אמונים לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית תיצור עימות מיותר עם ערביי ישראל

ויכוח בממשלה לגבי נוסח "הצהרת הנאמנות" לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, שאותה יחויבו להצהיר מי שמבקשים לקבל אזרחות ישראלית, הביא לדחיית ההחלטה בעניין זה ליום ראשון הקרוב.

בתום 3 שעות של דיון בממשלה בנושא מדיניות ההגירה, התברר כי הממשלה לא סיימה לדון בכלל הנושאים הכלולים ביוזמה, ולבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו נדחה המשך הדיון לשבוע הבא.

קודם לכן תוכננה מסיבת עיתונאים חגיגית בהשתתפות שר המשפטים יעקב נאמן, שר האוצר יובל שטייניץ ושר הפנים אלי ישי, ואולם זו בוטלה לבסוף.

כמה משרי הממשלה התנגדו לכלול בחוק האזרחות סעיף של הצהרת אמונים לישראל "כמדינה יהודית ודמוקרטית". השר דן מרידור אמר כי אין הכרח בכך, וכי הדבר ייצור עימות מיותר עם ציבור ערביי ישראל. השר בני בגין הסכים כי אין צורך לדון בעניין זה במסגרת הדיון בסוגיית ההגירה, והשר מיכאל איתן אמר גם הוא כי יש להפריד בין סוגיית היחס כלפי מסתננים לבין נושא הצהרת הנאמנות.

הדיון בממשלה ביום ראשון הקרוב יעסוק גם בנושא העובדים הזרים, לצד סוגיית מדיניות ההגירה.

הצעת ההחלטה שהונחה בפני הממשלה כוללת 4 נושאים, שחלקם כבר אושרו היום (ב'), ובחלקם יימשך הדיון בשבוע הבא. ההצעה כוללת החלטה להאריך בחצי שנה את הוראת השעה בחוק האזרחות האוסרת איחוד משפחות של ערבים ישראלים עם פלסטינים תושבי השטחים; החלטה לפרסם בתוך שבועיים תזכיר של חוק חדש - "חוק ההגירה" - שיכלול גם תיקונים עקיפים בחוק הכניסה לישראל ובחוק האזרחות; והחלטה להפיץ תזכיר חקיקה לתיקון החוק למניעת הסתננות.

בהקשר זה החליטה הממשלה למשוך את נוסח התיקון לחוק ההסתננות המונח על שולחן ועדת הפנים בכנסת, שגובש בתקופת הממשלה הקודמת, ולפרסם תזכיר חוק מעודכן שיטפל באופן כולל בסוגיית המסתננים, ושיטופל במושב הכנסת הבא.

הנוסח החדש יקבע כי החוק למניעת הסתננות יחול על כלל השוהים הלא חוקיים, גם אם לא נשקף מהם סיכון ביטחוני; ובנוסף, הקמת שני צוותים - למתן פתרונות מדיניים, ולמתן פתרונות יישומיים כגון הקמת גדר בין ישראל למצרים או הרחבת כלא קציעות.