"היעדר מחלה לא אומר בריאות, אלא רק שאין סימפטומים כרגע"

פינת הבריאות שמגיש ד"ר סטיבן לם באחת מתוכניות הטוק-שואו הפופולריות בארה"ב, The View, מפגישה אותו עם דמותו של האמריקני הממוצע, שסובל מהשמנת יתר ומודאג ממחלות לב וסרטן ■ לם: "האמריקנים צריכים לבצע בחירות טובות מדי יום - זו מדיניות ביטוח הבריאות הכי טובה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לשלם כ"כ הרבה על מחלות"

מיליוני אמריקנים מכירים כבר זמן רב את דמותו של ד"ר סטיבן לם, בפינת הבריאות שהוא מגיש בתוכנית הטוק-שואו הפופולרית, The View, שרצה כבר 13 עונות ברשת ABC בארה"ב, בהנחיית פאנל נשים בהן וופי גולדברג, ברברה וולטרס ואחרות. לם, מומחה לרפואה פנימית וחבר סגל באוניברסיטת ניו-יורק, מדבר עם הצופים האדוקים על מגוון נושאים בריאותיים, ממחלת הסרטן ועד לאין-אונות או השמנת יתר.

"יש חשיבות רבה מאוד לחינוך ולהעברת מידע בכל הנוגע לאורח החיים ולהשפעה על הבריאות שלנו", מסביר לם בראיון ל"גלובס" את הופעותיו בטלוויזיה ומכחיש שהדיון בתוכנית בה הוא משתתף שטחי או לא ממצה. "טלוויזיה היא דרך מצוינת לתקשר ולהעביר רעיונות", אומר לם. "הצופים פונים אליי כי הם רוצים לדעת יותר, למשל אם טלפונים סלולריים עלולים לגרום לסרטן. המסר החשוב שאני מנסה להעביר הוא שרוב הגורמים שמשפיעים על הבריאות נמצאים בשליטתנו.

"רוב אלו שירזו, ישמינו בחזרה"

"היעדר מחלה לא אומר שהאדם בריא, אלא רק שאין סימפטומים כרגע. מחלת לב, למשל, יכולה להתגלות רק במוות פתאומי של אדם. חשוב שאנשים יבינו שהם צריכים לבצע בחירות טובות מדי יום - זו מדיניות ביטוח הבריאות הכי טובה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לשלם כל-כך הרבה כסף על מחלות".

מה הכי מטריד את האמריקני הממוצע בנוגע לבריאות?

לם: "בעיקר מחלות לב וסרטן, וגם ההזדקנות והתלות שנלווית לה. גם נושאים של עלויות תרופות ואשפוז מטרידים אותם. אבל מה שהכי מדאיג אותנו, הרופאים, זה השמנת יתר שגורמת לבעיות בריאותיות רבות. אני מסביר לפציינטים שלי שזה מצב מורכב, שדורש טיפול לאורך כל החיים ואין פתרון קל.

"95% מאלה שירזו, לא יצליחו לשמור על המשקל ויעלו בחזרה. זה לא כי הם עצלנים, אלא בגלל הביולוגיה וחשוב שנבין את המנגנון הביולוגי. טיפול בהשמנת יתר דורש לא רק שינוי בתזונה ואימונים גופניים, אלא גם הפחתת תחושת המתח שמגבירה את פעילות ההורמונים. חשוב גם לישון טוב".

חשוב לישון טוב

תזונה נכונה ושינה הם שני דברים עליהם לם ממליץ בחום ומציע לכל אחד מאיתנו להקפיד עליהם. "תזונה ושינה הם שני הגורמים הכי חשובים בקביעת רמת הבריאות שלנו", הוא מסביר. "אם אתה לא ישן טוב או לא אוכל כמו שצריך, לא תוכל לפצות על כך ולא תרגיש טוב. ברוב העולם יש נטייה לישון פחות מהדרוש. סטודנטים מבלים כל הלילה, אנשי עסקים מתעוררים בשלוש לפנות בוקר כדי לעקוב אחרי המסחר באסיה, ועובדים במשמרות בכלל 'זורקים' את הקצב הביולוגי הטבעי שלהם ונמצאים בג'ט-לג תמידי".

מה לגבי אימון גופני?

"זה לא גורם קריטי כמו השניים הראשונים. אם כי ברור שגם אם מקפידים על שינה ותזונה ולא על אימון גופני, לא נמצאים במקסימום הבריאות שאפשר להגיע אליה".

רפורמת הבריאות של אובמה עוררה עניין רב בארה"ב. איך היא בעצם משפיעה על האדם הממוצע?

"הרפורמה מנסה לתת לכולם נגישות לביטוח רפואי. אבל כמו שביטוח רכב לא מגן מפני תאונות דרכים, כך גם ביטוח רפואי לא מגן ממחלה. צריך שגם החולים יהיו יותר פרו-אקטיביים, כי 85% מהמחלות ניתנות למניעה". בהקשר זה, אגב, לם מספר שרק חולה אחד מכל שישה לוקח את התרופות בדיוק כפי שרשם הרופא, ואחד משישה לא לוקח אותן בכלל.

לדברי לם, "בארה"ב יש מצד אחד את הרמה והטכנולוגיה הכי טובה בתחום הבריאות עם מוסדות מצוינים שיכולים לספק את הטיפול הטוב ביותר, אך מצד שני, למרבה הצער לא כולם נגישים להם".

"לא הייתי מודאג להיות חולה אצלכם"

הראיון עם לם התקיים בעת ביקורו בישראל כחלק מפעילות במועצה המייעצת של חברת המכשור הרפואי איתמר מדיקל, שנסחרת בבורסה המקומית. איתמר פיתחה שני מוצרים שמשיגים מידע באמצעות מדידת הפעימות באצבע. הראשון מיועד לניטור הפרעות נשימה בשינה, והשני לאבחון מחלות כלי דם וקרדיולוגיה. את החברה מנהל ד"ר דב רובין והיו"ר שלה הוא היזם ד"ר גיורא ירון, לשעבר יו"ר מרקורי שנמכרה ל-HP.

איך הגעת לאיתמר מדיקל?

"ערכתי מחקר בתחום הרפואה המינית, וראש המחלקה בבית החולים Mount Sinai, שהוא ישראלי, סיפר לי על הטכנולוגיה החדשה של איתמר. עד הוויאגרה, רפואה מינית הייתה קשורה לאורולוגיה. היום המגמה במחקר היא להבין שזה עניין כללי שקשור גם לכלי הדם, ולא מקומי-אורולוגי.

"מכשיר ה-EndoPat של איתמר משתלב במגמה, והוא דרך להעריך את הסבירות לאין-אונות בשל בעיה בכלי הדם. אפשר להשתמש בו לשימושים נוספים. מה שיפה זה שאיתמר ממלאת צורך, לא יוצרת אותו, ויש לה טכנולוגיה שרופאים יכולים לאמץ בקלות אם הם רק ידעו עליה".

לם, אגב, לא מעריך רק את הטכנולוגיות של איתמר, אלא מתרשם גם מהאיכות של מערכת הבריאות הישראלית, על אף חוסר השלמות והבעייתיות שבה. "אני חושב שיש כאן את רוב התרופות שנמצאות גם בארה"ב, ויש גם רופאים מצוינים. לא הייתי מודאג להיות חולה בישראל", הוא מסכם.