הדואר יתחיל להפיק כרטיסי אשראי ברבעון הראשון ב-2011

הדואר יהיה מנפיק בלבד ולא סולק ■ את הסליקה תעשה אחת משלוש חברות כרטיסי האשראי: ישראכרט, כאל או לאומי קארד ■ חברת כרטיסי האשראי שתיפגע מכניסת הדואר להנפקת כרטיסי האשראי היא כאל

חברת הדואר מתכוונת להשיק כרטיסי אשראי של ויזה כבר ברבעון הראשון של 2011. זאת, בהתאם לאישור המנפיק שקיבלה מוויזה אירופה. הדואר יהיה מנפיק בלבד ולא סולק; את הסליקה תעשה אחת משלוש חברות כרטיסי האשראי: ישראכרט, כאל או לאומי קארד. בחודש הבא תצא חברת הדואר, בניהולו של אבי הוכמן, במכרז לבחירת ספק הסליקה.

האישור מוויזה ניתן להנפקת כל סוגי כרטיסי האשראי, ואולם בשלב הראשון יפעל בנק הדואר להנפקת כרטיסי חיוב בלבד (debit card), כך שהדואר לא יישא בסיכון האשראי. קהל היעד של הכרטיסים שהדואר ינפיק יהיו 400 אלף לקוחות בנק הדואר שמנהלים בו חשבונות עובר-ושב. היקף הפיקדונות כמיליארד שקל - ממוצע של 2,500 שקל לחשבון.

בכרטיס מסוג debit הכסף שמשלם הלקוח בעבור קנייה או משיכת מזומנים יורד באופן מיידי מחשבון הבנק שלו. לכרטיס כזה יתרונות רבים לשכבות החלשות: החוב בכרטיס נמוך, משולם מיידית ומאפשר לבעל הכרטיס שליטה טובה על הוצאותיו. הנפקת debit card גם מהווה פתרון לחוסר היכולת החוקית של בנק הדואר לתת ללקוחותיו אשראי, ועונה על עיקרון "הבנק החברתי".

חברת כרטיסי האשראי שתיפגע מכניסת הדואר להנפקת כרטיסי האשראי היא כאל, שבבעלות דיסקונט והבינלאומי, הצפויה לאבד עשרות אלפי לקוחות. כיום מנפיק בנק הדואר באמצעות כאל כרטיסי debit card ו-pre paid. היקף הכרטיסים המונפקים נאמד ב-50 אלף. כאל גם עשויה לאבד את מעמדה כסולקת אם תפסיד במכרז שיערוך הדואר.