"הפרסום בסלולר בחיתוליו; זה הזמן לשירותים חדשים"

כך אומר נמרוד קמחי, מנכ"ל חברת יוניסל, שמפנה מיליון דולר להשקעה ב-10 מיזמים בתחום הסלולר

8 שנים לאחר שהוקמה, חברת יוניסל מפנה מיליון דולר להשקעה ב-10 מיזמים בתחום הסלולר. נמרוד קמחי, מייסד ומנכ"ל החברה, מסביר בראיון ל"גלובס" את הבחירה הזו: "אחרי שבמשך מספר שנים יוניסל סיפקה שירותי ערך מוסף סלולריים לכל האתרים והחנויות ועבדה עם כל המפעילים הגדולים, אנחנו מנוסים בתחום ומבינים את השוק. יש לנו יכולת לחזות אילו מבין היישומים יצליחו, והחלטנו למנף את זה".

יוניסל, שהוקמה בשנת 2002, היא רווחית החל משנת 2004. החברה, שמספקת פתרונות להפצת תוכן ושירותים סלולריים, לא גייסה כסף מקרנות הון סיכון וצמחה לאט בשוק המקומי. ב-2008 היא כבר רשמה הכנסות של 200 מיליון שקל. עד היום גייסה יוניסל 3 מיליון דולר בלבד, מקרדן תקשורת ומקבוצת פישמן, שמחזיקה ב-20% ממניותיה.

בחירת דובדבנים

לדברי קמחי, הוא ושותפו להקמת החברה המשמש כיו"ר שלה, יוחאי רייפלד, כבר מייעצים לחברות, משקיעים שונים, אנג'לים וקרנות הון סיכון. "כל אלה הביאו אותנו להחלטה להקציב הון להשקעה בחברות חדשות", הוא אומר. "אנחנו מתכוונים לעשות 'בחירת דובדבנים', ולהשקיע ברעיונות שייראו לנו הטובים ובעלי הסיכוי הגבוה ביותר".

- איזו תועלת תביאו לחברות, חוץ מהכסף?

"אנחנו יכולים לספק את כל הקרקע לפיתוח רעיון טוב. יש לנו יכולות בפיתוח, פיתוח עסקי, השקה, שיווק, וגם יכולת לחזות את תגובת השוק. והכי חשוב, יש לנו ניסיון בלקחת רעיון ולהביאו למצב של שירות שמכניס כסף. אנחנו לא קרן הון סיכון, אבל יודעים שיישום אפשר לפתח בתקציב של 20-100 אלף דולר".

- השוק הישראלי מספיק מעניין בתחום?

"השוק הישראלי יכול להיות אתר השקה מאוד מעניין, ובעקבותיו אפשר גם לצאת לחו"ל. עשינו גם את זה בעבר. אנחנו פוגשים יזמים שיש להם רעיון, והם בכלל לא מתעניינים ביצירת הכנסות או מדמיינים עשרות מיליוני משתמשים שייצרו הכנסה. אנחנו פועלים במודל אחר. החשיבות של יצירת ערך והכנסות מהיום הראשון היא קריטית".

רדיו חזק

- באילו תחומי עיסוק המיזמים יהיו?

"אני לא רוצה להגביל, כי אין לי כלל קשיח. צריך שהמוצר יענה על צורך אמיתי. גימיקים לא מעניינים אותנו, אלא שירות שיש לו ביקוש והכנסות. אנחנו גם רואים צורך גדול בשירותים בתחום המוזיקה. יוניסל מחזיקה ב-25% מזכויות המוזיקה הדיגיטלית בישראל, ויש לנו דרכים חכמות להפיץ אותה, בין היתר ברדיו ויזואלי, אבל יש לאן להתפתח. מעניינים אותנו גם שירותי מסחר, שאנחנו רואים שיש בהם צורך ואין היצע. מזה נגזרים גם פתרונות תשלום שאין בסלולר כיום.

"בתחום ה-P2P כבר שנים לא היה שינוי; עדיין ההתקשרות היא באמצעות SMS, מסנג'ר או מייל, ואנחנו חושבים שהגיע הזמן להציע שירותים חדשים. תחום הפרסום בסלולר נמצא בחיתוליו, ומה שאנחנו רואים מסביב הוא more of the same. יש מקום לחידושים".

- באיזה מודל תעבדו: אנג'ל? קרן הון סיכון?

"לא נוכל לקחת רמת החזקה נמוכה בחברות. אנחנו רוצים להגיע לפחות למצב שבו נחזיק כ-20% בחברות שנממן".

קמחי מאמין כי הגל הגדול של שימוש בטלפונים חכמים רק בתחילתו: "אחרי ההתלהבות הראשונית יתעורר הצורך האמיתי במוצרים ושירותים ולא גימיקים. אנחנו רוצים להיות שם. השוק הישראלי הוא אתר בטא מעולה. יש כאן משתמשים שממהרים לאמץ חידושים, ולכן בעינינו זו סביבה מאוד מעניינת להשקת שירותים".

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"