אדיר מילר: "מאז מכירת 'רמזור' ל-FOX חושבים שאני מיליונר"

מילר, שהשתתף בוועידת תקשורת ונתח שוק, ביקש לנפץ את הסטיגמה שלפיה מכירת פורמט טלוויזיוני לארה"ב היא צעד רווחי במיוחד ■ שר התקשורת משה כחלון: "ענף השידורים הוא ענף יצוא לכל דבר" ■ לכל הידיעות מהוועידה

שר התקשורת משה כחלון, שהשתתף אתמול (ב') בוועידת תקשורת ונתח שוק 2010 של "גלובס", הביע תמיכה בהפיכת שוק הטלוויזיה לענף יצוא ישראלי. "אנחנו יודעים שמדינת ישראל השקיעה בקולנוע, ואנחנו רואים תוצאות. זה בגלל שמדינת ישראל החליטה להשקיע בתרבות", אמר השר.

כחלון הוסיף ואמר: "אני רואה את ענף השידורים כענף יצוא לכל דבר. ההישגים שלנו מדהימים, מעבר לכל פרופורציה ביחס לגודלנו. זו תרומה מאוד חשובה לתרבות וליצירה הישראלית".

נושא היצוא הישראלי של תכני טלוויזיה תפס אתמול מקום מרכזי בדיוני הוועידה. בפאנל שנשא את הכותרת "נוסחת הקסם לפורמת מנצח" השתתפו בכירים בתעשיית התקשורת העוסקים במכירות ובשיווק תכני טלוויזיה לשוק הבינלאומי.

"המדינה צריכה להפוך את האנקדוטה לתעשייה מניבת כסף", אמר מנכ"ל ענני תקשורת, אודי מירון. "צריך פשוט להעז, לפנות מראש לחו"ל, לחשוב איך יוצרים הפקות שיתאימו גם לקהל הלא ישראלי".

אבי ארמוזה, מנכ"ל ארמוזה פורמטס המתמחה במכירת פורמטים של תוכניות ישראליות לגופי שידור ברחבי העולם, אמר כי "הצלחה כלכלית נמדדת רק אם מצליחים למכור תוכנית לשידור בחו"ל, ולאחר מכן היא נמכרת לעוד מדינה ועוד מדינה, ואז ל-30 מדינות, ובכל מדינה היא רצה כמה עונות". לדבריו, "לצערנו, אף פורמט ישראלי לא עשה זאת עד עכשיו, וזה בהחלט קשה".

אדיר מילר, יוצר הסיטקום "רמזור" שנמכר לארצות-הברית ויעלה בקרוב ב-FOX, אמר כי כשכתב את הסדרה "בחדר צדדי בקשת", לא חשב שהיא תעלה לשידור ברשת אמריקנית.

מילר גם ביקש לנפץ את המיתוס סביב ההתעשרות ממכירת הפורמט. "השכנים שלי חושבים שנהייתי מיליונר", אמר מילר, "אבל צריך להבין שמדובר בחלקיק של חלקיק שמגיע ליוצרים, כשבדרך יש הרבה מאד גורמים שמרוויחים מזה כסף". לדבריו, מדובר בעיקר בכבוד. "אני מרוויח יותר בהופעה אחת מול עובדי חברת החשמל", סיכם מילר.

גיא המאירי, הבעלים והמנכ"ל של חברת ההפקות אבוט-רייף-המאירי, סיפר כי אחת האיכויות הבולטות של התעשייה בישראל היא ביכולת ההפקה היעילה והזולה. "כשצילמנו את העונה האחרונה של 'הישרדות', הגיעה לאי אחת מבכירות התוכנית בארה"ב. היא שאלה אותי כמה עולה לי להפיק את הסדרה, והבינה שהעלויות שלי הן מאית ממה שהיא מוציאה על הפקה", אמר.

עשרות מיליוני שקלים

נשיא דורי מדיה, נדב פלטי, סיפר על המשך מכירות סביב העולם של תוכניות החברה, ואמר כי על-פי ההערכה התעשייה הישראלית מרוויחה עשרות מיליוני שקלים בשנה מהפעילות בחו"ל.

וירג'יניה מאוסלר, חוקרת הטלוויזיה הצרפתיה מחברת THE WITT, אמרה כי היתרון של ישראל כיצרנית פורמטים טמון בעובדה שמדובר שוק קטן וממוקד-מטרה, שיכול להרשות לעצמו להציע תכנים חדשניים, מקוריים ונועזים.

עדי כהן, סמנכ"ל השיווק של סלקום - המשדרת ללקוחותיה תכנים סלולריים כמו "קן הקוקייה", "מגודלים" והסדרה החדשה "אהבה ראשונה" - אמר כי למרות הטענה שחברת סלולר אינן ספקיות תוכן בייעודן, התוכן כיום הוא לא רק אמצעי למיתוג החברה, ולדבריו "סלקום היא חברת מדיה לכל דבר".