שרביט התחרות הונף

והרי התחזית: לחברות הטלפוניה נפל האסימון - הן הבינו שדברים משתנים ויציעו לכם מבצעים

והרי התחזית: בשבועות הקרובים תודיע HOT על הוזלת חבילות של מהירויות ביניים כדי להתמודד עם המהלך של בזק; סלקום תצא עם חבילות תעריפים כאלה ואחרות כדי להתמודד עם המהלכים האחרונים של פרטנר ופלאפון, שהחלו בשיווק חבילות שירותים במחיר קבוע, ולראשונה זה זמן רב נהיה עדים לתזוזה מסוימת בקרב חברות התקשורת. הן מתחילות להפנים שדברים משתנים בשוק.

כלל לא מפתיע שיום אחרי ששר התקשורת, משה כחלון, הכריז בוועידת התקשורת ונתח שוק של "גלובס" כי חזונו הוא שכל בית בישראל יחובר בסיב אופטי, ושכל בית יחובר במהירות של 100 מגה במחירים נמוכים, מודיעה בזק על הפחתת תעריפי הגלישה שלה ב-50% (לחבילת ה-30 מגה). סביר להניח כי המהלך הזה של בזק לא תוכנן אתמול, אבל החברה גם ודאי לא אדישה לכניסה המתוכננת של חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת.

שימו לב כיצד מגיב השוק כאשר שרביט התחרות רק מונף. שום דבר לא קרה עדיין, חברת החשמל טרם קיבלה אפילו רישיון, ואיש לא יודע מתי בדיוק קישורי הגומלין בסלולר יירדו, ובכל זאת כבר יש תוצאות: בזק עורכת ניסויים במהירויות של 200 מגה-ביט ומוזילה מחירי גלישה, ופלאפון ופרטנר מגיבות להחלטה המסתמנת בנושא הפחתת תעריפי הקישוריות וכניסתם של מפעילים חדשים (על-ידי יצירת חבילות של תשלום קבוע עבור סל שירותים).

מה קרה פתאום בשוק?

שינויים במבנה השוק הם שיוצרים תחרות אמיתית ובת-קיימא לטווח ארוך, ולא כל הקשקושים על שינויים קוסמטיים, שהיינו עדים להם בשנים האחרונות. שחקן חדש בכל ענף, סלולרי או נייח, תורם ויתרום לתחרות פי אלף יותר מכל ניסיון להגביל את החברות באיסורים התנהגותיים כאלה ואחרים, שעוזרים אבל רק בשוליים.

מעניין מה עבר על בזק בשבועות האחרונים, הרי היא ו-HOT טענו כי אין ביקוש למהירויות גבוהות. מה קרה פתאום בשוק? יש כבל תת-ימי נוסף? ביטלו את ההפרדה המבנית? איך יכול להיות שפתאום אפשר למכור מהירות של 30 מגה במחיר של 199 שקל במקום ב-399 שקל?

התשובה פשוטה: המציאות השתנתה. כאשר כל הרפורמות עברו בממשלה, כל השחקנים הבינו שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. אין משרד ממשלתי אחד בכל הממשלה המנופחת הזאת שהתמורות בו הצליחו והן מיידיות כמו במשרד התקשורת.