הקקאו מתקן למטה: מנכ"ל מרקט פלייס ממליץ להצטרף לשוק

מי רכש חוזים על 240 אלף טון קקאו – סחורה המשתווה לכ-7% מכמות הייצור העולמית ■ הערכות: הרכישות בוצעו בעבור בארי קלנבאוט - יצרן הקקאו הגדול בעולם ■ מיום ו' נפל החוזה בכ-7%

מחירו של החוזה העתידי על הקקאו הגיע בסוף השבוע האחרון לשיאים חדשים בשוק אך מאז נפל מחירו בכ-8%. בעוד שבתחילת המהלך הושמעו כל מיני תירוצים כגון: מחסור חמור בסחורה, שבירת רמות התנגדות טכניות ועוד כהנה וכהנה סיבות שבדרך כלל צצות כאשר קורה משהו שמצריך הסברים, התברר בשוק כי מדובר בפעולה ספקולטיבית של קרן גידור לונדונית בשם ארמג'רו החזקות שרכשה סך של 240,000 טון של פולי קקאו - סחורה המשתווה לכ-7% מכמות הייצור העולמית או באופן ציורי יותר, כמות המספיקה ל-5.3 מיליארד חטיפי שוקולד!

באם מדובר בפעולה ספקולטיבית נטו - כלומר כזו שאין בינה ובין צריכה ממשית של קקאו ולא כלום - או רכישה של כמות שממשיכה הלאה אל הצרכנים, זאת נדע רק בשבועות הקרובים כאשר נגיע לתאריכי פקיעת החוזים והאספקה תצא לדרך. ההגיון העומד מאחורי רכישה ספקולטיבית בלבד של סחורה פיזית הוא, שקיים ביקוש קשיח יחסית לסחורה בשוק העולמי וכאשר שחקן גדול עומד ורוכש חבילות רציניות של סחורה, יתר הפעילים בשוק נכנסים ללחץ, קונים במחירים גבוהים על מנת לעמוד בדרישות לקוחותיהם, והשחקן שנכנס לשוק בתחילה יוצא מהפוזיציה ברווחים נאים תוך שמירה על לחץ של השוק על הסחורה.

גיא רוטנברג, מנכ"ל מרקט פלייס מכשירים פיננסים, המשמש כברוקר בחוזים עתידיים ואופציות בשווקים הבינלאומיים מסביר כי "פעילות זו נשמעת קוסמת למדי אך יש בצידה סכנות גדולות. הלחצת השוק יכולה להצליח פעם או אף מספר פעמים עד שהשוק מזהה את תבנית הפעילות, אינו משתף פעולה והספקולנט שרכש חבילה רצינית של הסחורה נתקע איתה ונאלץ לצאת ממנה במחירי הפסד".

כבר אתמול סבל שוק הקקאו מירידות חדות של כ-6.3% לערך ונסגר בלונדון במחיר 2,345 ליש"ט לטון מטרי ובניו יורק נפל אל מתחת ל- 3,000 דולר לטון מטרי , גם היום נמשכת המגמה השלילית אך מתמתנת והחוזה לספטמבר יורד עוד 0.7% ל-2,975 דולר. נציין כי ביום ו' האחרון טיפס החוזה לשיא של התקופה האחרונה ונסחר ב-3,200 דולר. בדצמבר 2009 נרשם שיא של כל הזמנים במחיר הקקאו שהגיע ל-3,500 דולר לטון מטרי

"נראה כי הנפילה בשוק נגרמה עקב שחרור לחצים של השחקנים המרכזיים מרגע שזוהתה קרן הגידור כשחקן המרכזי שאסף את הסחורה. אנחנו במרקט פלייס, דווקא אוהבים ללכת עם השוק ורואים את הירידות של אתמול כהזדמנות קניה עם סטופ לוס קצר של כ-4% מתחת למחיר הנוכחי" מציין רוטנברג.

עדי פנחס, מומחה לגידור סיכונים בסחורות (שנותן ייעוץ לחברות הגדולות בישראל בתחום זה) מבית המסחר בקומודיטי VISION FINANCIAL MARKETS בניו יורק מצביע על האפשרות שהרכישות של קרן הגידור בוצעו למעשה בעבור בארי קלנבאוט - יצרן הקקאו הגדול בעולם. עד כה, בארי קלנבאוט ממשיך שלא להגיב להשערות ומותיר את הסוחרים בחוסר וודאות לגבי הסחורה המתוקה-מרירה הזאת שנקראת שוקולד. כך או אחרת, היבול המשמעותי של הקקאו אמור להגיע בחודש ספטמבר מגאנה וחוף השנהב - יבול זה ישחרר קרוב לוודאי את הלחצים בשוק ויהפוך את התמונה לברורה הרבה יותר.