תוצאות מבחני הלחץ: 7 מ-91 בנקים באירופה - כשלו במבחנים

(עדכון) - רק בנק HYPO כשל מבין 13 הבנקים הגרמניים ■ בצרפת, איטליה אירלנד ובפורטוגל לא כשל אף בנק ■ חשש שהמתודולגיה של מבחני הלחץ מקלה מדי ■ המבחנים לא כללו התייחסות להחזקות בחובות ריבוניים

לאחר שבועות רבים של המתנה, תוצאות מבחני הלחץ שנערכו בבנקים באירופה נחשפו הערב (ו') לאחר סגירת המסחר בבורסות אירופה, כצעד שנועד להרגיע את חששות המשקיעים ולהוכיח להם שיציבותם של הבנקים באיחוד האירופי אינה מוטלת בספק.

בסה"כ נכשלו במבחנים 7 בנקים מתוך 91 הבנקים שנבחנו. בגרמניה נכשל בנק אחד שהולאם ממילא ע"י המדינה, בצרפת, איטליה, אירלנד, שבדיה, פינלנד ובפורטוגל לא כשל ולו בנק אחד. המספר הגדול ביותר של בנקים כושלים נרשם בספרד שם לא עמדו בדרישות המבחן בנקי החיסכון. כישלון של בנק נוסף נרשם ביוון.

הראשונה שפרסמה את תוצאותיה היתה גרמניה, שבה כשל בנק אחד מ-13 הבנקים שנבחנו. בנק HYPO המתמחה בתחום המשכנתאות והנדל"ן ואשר זכה לתמיכה ממשלתית כשל במבחנים כאשר יחס הלימות ההון הראשוני שלו ירדה ל-4.7% בתרחיש המדנה משבר חוב ריבוני ומיתון כלכלי, כאשר המינימום הנדרש לעמידה במבחנים היה 6%.

"אם לא היו מכשילים את HYPO המבחנים היו הופכים לבדיחה. הבנק נמצע ברה ארגון בין כה וכה והון יוזרם אליו ע"י ממשלת גרמניה כך שמצבו לא ממש מטריד את השוק" אמר אנליסט השווקים דירק בקר.

דויטשה בנק, קומרצבנק ודויטשה פוסט בנק, שלושת הבנקים הסחירים הגדולים בגרמניה עברו את המבחנים כאשר במבחני הלחץ ירד יחס הלימות ההון שלהם ב-9.7%, 9.1% ו-6.6% בהתאמה.

המתדולוגיה של המבחנים

פרטים על המתודולגיה שמאחרי מבחני הלחץ ל-91 הבנקים האירופים פורסמה הערב לפני פרסום התוצאות שצפויות להתפרסם ב-19:00 שעון ישראל. עם פרסום המתודולוגיה נופל שערו של האירו בכ-0.6% ל-1.282 דולר וגובר הלחץ על מניות הבנקים, על רקע החששות שהתרחישים שנבדקו ע"י הרגולטורים לא יהיו קשוחים מספיק.

התרחישים של המועצה האירופית המפקחת על המערכת הבנקאיץ הניחו אפשרות למיתון שיביא את השוק לבחון תחתית כפולה, צניחה של 20% בשוק המניות ועלייה חדה בשיעור הריבית, כך פורסם ברויטרס. בדיווח נאמר כי המבחנים מתייחסים רק להפסדים שיגרמו לבנקים מהחזקותיהם באגרות חוב סחירות ולא את אגרות החוב המוחזקות על לפידיון.

מבחני הלחץ מניחים "תספורת" או הנחה בשיעור של 23.1% בגין החזקה באג"ח של יוון עד סוף 2011. הנחת ה"תספורת" של האג"ח של פורטוגל עומדת על 14%, על האג"ח של ספרד 12.3% ואפילו לגבי האג"ח של גרמניה מניחים תספורת בשיעור של 4.7%.

"ההחלטה לכלול את השפעת ההפסדים מהחוב הריבוני לשווי הנסחר ולא לשווי המאזני של הבנקים יתכן והוא תוצאה של ההנחה כי הבנקים לא יגיעו לחדלות פירעון, אבל המשקיעים כניראה לא ירגישו בנוח עם הנחה זו, אלא אם השווי של הבנק בספרים ביחס לשווי השוק שלו יהיה נמוך יחסית" אמר אסטרטג המטבעות של סיטיגרופ בניו יורק.

למה מצפים בשוק?

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח היום כי רוב הבנקים צפויים לעבור בהצלחה את המבחנים, אך אין זו ערובה שהששווקים יקבלו זאת באופן חיובי, שכן הדבר תלוי ברמת הקושי של מבחני הלחץ; וזו, כמובן, עדיין לא ידועה. אם המבחנים לא היו קשים מספיק, ייתכן שהשווקים יראו זאת בעין לא יפה, ולהיפך.

גורמים בנקאיים וממשלתיים בגרמניה, יוון וספרד אותתו השבוע כי הבנקים במדינותיהם צפויים לעבור את מבחני הלחץ ללא כל בעיה, מה שעלה תהיות באשר לרמת הקושי של המבחנים. בסוכנות בלומברג מיהרו להכריז הבוקר, כי תגובת השווקים למבחני הלחץ לא תלויה במספר הבנקים שיעברו את המבחנים, אלא בכמות המידע שיחשוף האיחוד האירופי לציבור אודת האופן בו נערכו המבחנים.

"ככל שהשקיפות תהיה גדולה יותר, כך המבחנים יהיו אמינים יותר", אמר לבלומברג פיטר ברנדל, מנהל השקעות ב-Swisscanto Asset Management השווייצרי. "אם המתודולוגיה היא קופסא שחורה והמשקיעים יקבלו רק חלק מהתוצאות, זה לא יהיה מועיל".

עד כה ידוע רק על בנק אחד שנכשל במבחנים - הבנק הגרמני Hypo Real Estate. עם זאת, מדובר בבנק שכבר הולאם על ידי ממשלת גרמניה, כך שחשיבותו פחותה למדי. מבחני הלחץ נערכו בקרב 91 בנקים מ-20 מדינות באיחוד האירופי.

בינתיים, סקר שערך בנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס בקרב 376 גופים פיננסיים גדולים בעולם, מראה כי 10 מתוך 91 הבנקים נכשלו במבחני הלחץ. עוד עולה מהסקר, כי לאחר פרסום תוצאות המבחנים יפעלו הבנקים האירופיים לבצע גיוסים של 37.6 מיליארד אירו כדי לחזק את הונם העצמי.

מבחני הלחץ של נומורה: לפחות 16 בנקים נכשלו

המבקרים תוקפים את מבחני הלחץ וטוענים כי מדובר בחזרה המבחנים שתוצאותיהם פורסמו באוקטובר 2009, אז טען האיחוד האירופי כי הבנקים באירופה יציבים ויכולים לעמוד בפני זעזועים. עם זאת, חודשים ספורים לאחר מכן אירע משבר החוב בדובאי ואחריו פקד את אירופה משבר החובות של יוון עם פוטנציאל להתרחבות למדינות נוספות, וכעת נדרשים מבחני לחץ נוספים, מה שמעמיד בספק את קביעת הרגולטורים ב-2009.

עם זאת, כלכלנים אחרים משווים את מבחני הלחץ שבוצעו כעת באירופה למבחנים שבוצעו בארה"ב בתחילת 2009, אז נקבע כי 10 מתוך 19 הבנקים הגדולים בארה"ב זקוקים לתוספת הון של 75 מיליארד דולר כל אחד. בדיעבד, הייתה זו נקודת מפנה עבור המערכת הפיננסית בארה"ב, ויש המקווים כי גם המבחנים באירופה יהוו נקודת מפנה עבורה.

בינתיים, עוד לפני פרסום תוצאות מבחני הלחץ, אנליסטים בבנק נומורה היפני ערכו מבחני לחץ משלהם והם מעריכים כי ל-91 בנקים באירופה חסרים 75 מיליארד אירו כדי לשמור על יציבות ועמידותם בפני זעזועים בעתיד. לפחות 16 בנקים באירופה נכשלו במבחני הלחץ של נומורה - בעיקר בנקים מגרמניה, יוון ואיטליה.