ספרד: פעילי ה"מרמרה" תובעים את נתניהו ואת מפקד חיל הים

פעילי שלום שהיו על ה"מרמרה" וכן עיתונאי, הקשורים לליגה הערבית, הגישו את התביעה בעקבות "האלימות הקשה שהפגינו חיילי צה"ל כנגד פעילי השלום" ■ משרד החוץ: מטרת התביעה - לנגח את ישראל

חודשיים אחרי המשט לעזה, בספרד מחליטים היום (ו') להגיש תביעה אזרחית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ו-6 בכירים נוספים, ביניהם שר הביטחון אהוד ברק.

התביעה המתגבשת תוגש על-ידי 3 "פעילי שלום" שהיו על סיפון ה"מרמרה" ועיתונאי ספרדי, כולם קשורים לתנועה התומכת בליגה הערבית ובפעילותה.

בין הנתבעים בגין "פשעים נגד האנושות" מלבד נתניהו, שר הביטחון ברק, שר החוץ אביגדור ליברמן והשרים מרידור, בגין, ישי, ויעלון. גם מפקד חיל הים אלי "צ'ייני" מרום לא נפקד מן הרשימה.

לפי החוק הספרדי, ניתן להגיש תביעה מסוג זה רק אם התובע הוא אזרח ספרדי ורק אם הוא יכול להוכיח שנגרם לו עוול באופן אישי. עם זאת, מומחי משפט מעריכים כי בית המשפט בספרד לא ייקח את התביעה ברצינות וכי הטענות "לא יגיעו רחוק".

משרד החוץ: כלי לניגוח ישראל

יוזמי התביעה טוענים בכתב התביעה כי נגד פעילי השלום שהגיעו לאיזור הופעלה אלימות קשה מאוד מצד צה"ל. "הפעולה כולה תוכננה היטב על ידי הצבא הישראלי על מנת להרוג כמה שיותר פעילים, שבסך הכל ניסו לעזור לתושבי עזה", אמרו הפעילים התובעים. בתביעה הם טוענים גם כי עונו במהלך חקירתם בישראל.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "ישראל פועלת בהתאם לחוק הבינלאומי, היא מדינה דמוקרטית אשר פועלת בשקיפות מלאה". במשרד הוסיפו כי "כשם שמארגני המשט לא התעניינו כלל בסיוע הומניטארי, אלא השתמשו בו כתירוץ לפרובוקציה ולאלימות, כך מגישי התביעה אינם מתעניינים באמת, בחוק ובמשפט, אלא מנצלים אותם ככלי לניגוח ישראל. יש להניח לוועדת החקירה שהוקמה לעשות את עבודתה ללא הפרעה".