משרד הביטחון מבהיר לתושבים: "שדה-דב לעולם לא ייסגר"

לאחר שתוכנית לפינוי שדה-דב התפרסמה בקול תרועה אומרים במשרד הביטחון: "אין כל תחליף לשדה-דב במרכז הארץ, ולכן אין צפי לפינויו" ■ בפברואר מערכת הביטחון נשמעה אחרת כשדובר צה"ל אמר ל"גלובס": "למערכת הביטחון אין התנגדות לפינוי"

האם המדינה מדברת בשני קולות? חודשים ספורים לאחר שהכריזו שר התחבורה ישראל כץ ושר השיכון אריאל אטיאס על גיבוש תוכנית לפינוי שדה דב - ומערכת הביטחון הודיעה רשמית שאין לה התנגדות לכך - אומרים מומחי משרד הביטחון כי שדה דב לעולם לא ייסגר, כך עולה מפרוטוקול דיון שהגיע לידי "גלובס".

כזכור, בפברואר השנה התפרסמה בקול תרועה רמה תוכנית לפינוי שדה דב, שמגבשים שרי התחבורה והשיכון, ושמטרתה לפנות את השטח לבניית 12 אלף יחידות דיור ב"גוש הגדול" בצפון תל אביב. בתגובה לאותה תוכנית אמר דובר צה"ל ל"גלובס" בפברואר כי "למערכת הביטחון אין התנגדות לפינוי", אם כי אינה הגורם המחליט על הפינוי באופן בלעדי, שכן במקום פועל גם שדה תעופה אזרחי.

כעת נראה כי מתחת למעטה התוכניות הנועזות והתגובות הרשמיות, במערכת הביטחון לא באמת מאמינים ששדה התעופה יפונה. בדיון שנערך בשבוע שעבר בנושא תביעה של בעלי קרקעות בגוש הגדול, המיוצגים על ידי עורכי הדין מרים דונין ושי כהן, נגד משרד הביטחון בשל פלישת שדה דב, לכאורה, לשטחים פרטיים, אמר דורון חבקין, שמאי מטעם משרד הביטחון כי "שדה דב לעולם לא ייסגר".

"שידברו בקול אחד"

עוד באותו דיון, שנערך אצל שמאית המוסכמת על הצדדים כחלק מההליך המשפטי, הציג עו"ד עבר הדני מפרקליטות המדינה, המייצג את משרד הביטחון, תצהיר שנתן בכיר ברשות שדות התעופה - רפאל בן מרדכי, ולפיו "אין כל תחליף לשדה דב במרכז הארץ ועל כן איני רואה כל צפי לפינויו". נציין כי התצהיר אמנם הוצג בשבוע שעבר בדיון, אך נלקח לפני שמשרד התחבורה החליט להקים צוות לגיבוש פינוי שדה דב.

"נכון להיום, המדינה אומרת שאין כוונה לפנות את שדה דב", קובלת עו"ד דונין, "בוא נראה את שר הבינוי והשיכון ואת שר התחבורה פותרים את העניין עם משרד הביטחון, או שיתאגדו וידברו בקול אחד".

לדברי דונין, "יש שדה תעופה בפריים לוקיישן וזהו מצב בלתי נסבל, שמקפיא את כל האזור. זה נורמלי שתופסים שם 1,000 דונם? זה האזור הכי יקר בארץ".

בתגובה, מסר דובר משרד הביטחון כי "למערכת הביטחון יש עמדה אחת, והיא העמדה שהשמענו בעבר כי מערכת הביטחון תפנה את חלקו הצבאי של שדה דב, יחד עם פינוי החלק האזרחי. איננו אחראים לכל אמירה אחרת".

דוברת רשות שדות התעופה מסרה כי הרשות "מספקת בשדה דב שירותים בהתאם לצו שניתן על-ידי שרי התחבורה והביטחון ומוארך אחת לשנתיים. רש"ת פועלת על-פי הנחיות שר התחבורה המתווה את המדיניות בנושא. האמירה בתצהיר ניתנה לפני שהודיע שר התחבורה על מדיניותו בנושא ולפני שהורה על הקמת צוות ייעודי לבחינת העברת שדה דב".

ראוי לציין כי הצוות הבינמשרדי היה אמור להגיש ממצאיו לממשלה ב-1 ביולי. דובר משרד התחבורה מסר כי "הצוות עדיין עובד".