משפחה ילדים חורגים

מחפשים פונדקאית? כדאי שתהיו נשואים

גיא טצה, 41, יועץ תקשורת במקצועו, יצא מהארון לפני 22 שנים. הוא חי עם בן זוגו בתל אביב, וכמו כל זוג הגיע הרגע שבו ביקשו השניים להרחיב את הקן המשפחתי ולהביא ילד לעולם. כשהחלו לבחון את האפשרויות בישראל, הבינו שחקיקה נוקשה ומדיניות בלתי מתפשרת לא תעשה להם את החיים קלים. אימוץ אינו בא בחשבון עבוד זוגות גאים בישראל, וגם האופציה האחרת, פונדקאות, אינה פתוחה עבורם.

השניים - כמו זוגות רבים אחרים, סטרייטים שאינם נשואים כדת או יחידים שמעוניינים בשירותי פונדקאות - הרחיקו אל מעבר לים, לפורטלנד בארצות הברית. שם גילו מערכת ביורוקרטית ידידותית ופתוחה, והביאו לעולם את אלה, בתם.

"כשגילינו שיש לנו פתרון להקמת משפחה זה מילא אותי אושר", הוא אומר. כשחזר הרים טצה את הכפפה, ובימים אלה נפתח מרכז בייבי בלום, לליווי זוגות בתהליכי פונדקאות בארצות הברית. השבוע הגיעו השותפים האמריקאים לישראל, לסדרת מפגשים עם זוגות המעוניינים לשמוע על הנושא.

אבל מדוע אותם זוגות גאים, או כאלה שאינם מעוניינים בהקמת משפחה גרעינית, צריכים לחפש את האושר מעבר לים? "על-פי החוק בישראל, מותר רק לזוגות נשואים לעשות סידור של פונדקאות, ולכן החוק הקיים הוא חוק מפלה", מתייחס לנושא ח"כ ניצן הורוביץ (מר"צ).

בחודש שעבר הורה מנכ"ל משרד הבריאות על הקמת ועדה ציבורית שתדון בהסדרה החקיקתית של נושא הפריון וההולדה בישראל; בין היתר תבחן הוועדה גם את הנושא הזה. בעוד שנה היא תגיש את מסקנותיה. זוגות רבים בישראל עוצרים נשימתם ומקווים שהאפליה המושרשת בחוק תיפסק, כך גם טצה ובן זוגו, שמנסים בינתיים לספק פתרונות.