לאומי: מלאי הדירות במרכז, חיפה והדרום הולך ומצטמצם

כלכלני הבנק קובעים, עם זאת: יוני התאפיין בירידה בהיקף מכירת הדירות החדשות שנמכרו בבניה הפרטית - 13.3 אלף דירות, לעומת 17.7 אלף דירות במאי ■ "מוקדם לומר האם הרמה הנמוכה יחסית של מכירות בחודש יוני מהווה שינוי מגמה"

כלכלני בנק לאומי פרסמו היום (ה') את סקירת המאקרו השבועית שלהם ובה הם מתייחסים, כהרגלם בתקופה האחרונה, גם להתפתחויות בשוק הנדל"ן המקומי.

חודש יוני התאפיין בירידה בהיקף מכירת הדירות החדשות שנמכרו במסגרת הבניה הפרטית. זאת, לצד המשך צמצום מספר הדירות שנותרו למכירה. "מוקדם לומר האם הרמה הנמוכה יחסית של מכירות בחודש יוני (כ-13.3 אלף דירות, על פי נתונים מנוכי עונתיות) מהווה שינוי מגמה, בפרט לאור העובדה שנתוני חודש מאי היו גבוהים במיוחד (17.7 אלף דירות) ואף עודכנו בחודש האחרון כלפי מעלה".

חישוב מספר חודשי ההיצע, ע"פ נתוני מגמה, הצביע ביוני על רמה של כ-7.9 חודשים. יחד עם זאת, מציינים בלאומי כי כאשר בוחנים את חודשי ההיצע לפי אזורים (במקרה זה החישוב נעשה על פי נתונים מקוריים ולא על פי נתוני מגמה כמקודם) הרי שבחודשים האחרונים מספרם באזורי המרכז, חיפה והדרום נע סביב 5 עד 7 חודשים לעומת 8 עד 14 חודשים לפני כשנתיים.

נתונים אלה, אומרים בלאומי, משקפים את עודפי הביקוש לדירות באזורים הללו שבאו לידי ביטוי בעליות מחירים משמעותיות. זאת, על רקע התרחבות איטית בהיצע שלא תאמה את הגידול המהיר בביקושים, בפרט כתוצאה מריבית בנק ישראל הנמוכה, בתקופה זו.

בנוגע לדוח האינפלציה לרביע השני של השנה שפרסם בנק ישראל אומרים בלאומי כי סיכום הערכות בנק ישראל מלמד כי השפעת המשבר באירופה הביאה להנמכת התחזית לעליית הריבית במשק והחזרתה לרמה הנורמלית. כך צפויה להישמר מדיניות מוניטרית מרחיבה. יחד עם זאת, האטה זו, לא באה לידי ביטוי בשינוי תחזית הצמיחה למשק הישראלי של הבנק המרכזי.