קבוצת דלק מבקשת להגדיל את החזקותיה בבנק הפועלים

פנתה לבנק ישראל שיאפשר לה להגיע להחזקה של 10% ממניות הבנק ■ הערכות: גם בפסגות מתכוונים לבקש אישור להגדיל החזקות בבנק הפועלים לכ-10% ■ בנק ישראל צפוי לאפשר למוסדיים להגיע עד 10% בבנק אחד לבחירתם, אך לא בלאומי ■ גם בנק דיסקונט על הכוונת

קבוצת דלק קבוצה שבשליטת יצחק תשובה פנתה, באמצעות בית ההשקעות אקסלנס, לבנק ישראל בבקשה להתיר לה להחזיק עד 9.98% בבנק הפועלים . לגוף מוסדי בישראל מותר כיום להחזיק עד 4.99% בבנק, כאשר קבוצת דלק, בעיקר באמצעות החברות אקסלנס והפניקס, מתנדנדת לסירוגין סביב החזקה של 5% בהפועלים, ומדי פעם חורגת לפרקי זמן מוגבלים.

בכוונת המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לאשר את בקשת דלק, כמו גם בקשות של מוסדיים אחרים, ואף להתיר לכל גוף מוסדי שמעוניין בכך להחזיק עד 9.99% מבנק אחד לפי בחירתו. האישור לחריגה ממגבלת 5% לא יכלול החזקה בבנק ללא גרעין שליטה, כלומר בנק לאומי כיום, ובעתיד יתכן שגם דיסקונט. זאת, כדי למנוע ממוסדיים להשפיע על מינוי דירקטורים.

הסיבה לחריגה של אקסלנס ושל גופים מוסדיים אחרים ממגבלת 5%, היא שינויים בנכסי תעודות הסל המחויבות להחזיק במניות מדד ת"א 25, לפי משקלן. לכן, גיוסים בתעודות סל מחייבים את אקסלנס להגדיל את החזקותיה בבנקים ולעיתים לחרוג מהמגבלה. כך למשל, מחזיקים היום גופים הקשורים לדלק 5.06% מבנק הפועלים.

ההערכות בשוק הן כי גם בבית ההשקעות פסגות מתכוונים לבקש אישור להגדיל החזקות בבנק הפועלים לכ-10%. גם גופים מוסדיים אחרים כמו מגדל, מנורה מבטחים, הראל וכלל ביטוח נערכים להגיש בקשה דומה, אם כי יתכן שחלקם יבקשו היתר להגדיל החזקותיהם דווקא בדיסקונט. "זה מהלך צודק והחלטה נבונה של בנק ישראל", אמר מנהל השקעות בגוף מוסדי גדול.

"גופים מוסדיים שמנהלים את השקעות הציבור, לא צריכים להתעסק כל היום בשאלה האם חרגו מהמגבלה הרגולטורית", אומרים בבנק ישראל. עוד מדגיש בנק ישראל, כי לא יהיה אישור אוטומטי, אלא גופים יצטרכו לפנות, להגדיר באיזה בנק הם מעוניינים לחרוג מהמגבלה ולקבל אישור ספציפי.

ההקלה של בנק ישראל אינה מתואמת עם אגף שוק ההון באוצר. לפני שנה נמנעו באוצר ממהלך דומה, לאחר שלא הושג תיאום עם בנק ישראל, וההערכות הן כי לאור החלטת הבנק כעת יצטרף גם הממונה על שוק ההון, עודד שריג, ויאפשר העלאת רף ההחזקה גם בחברות ביטוח.

הפועלים ודיסקונט ירוויחו

בסקירה שפרסם היום סמנכ"ל המחקר בלידר, אלון גלזר, כתב כי "זהו צעד נכון מבחינת הפיקוח על הבנקים, שלדעתנו יכול לעשות צעד נוסף ולהתיר החזקה של יותר מ-5% בכל הבנקים. הבנקים ייהנו כמובן מגידול (לא דרמטי, אבל גידול) בהחזקות של הגופים המוסדיים, אשר חלקם מחזיקים היום בחלק מהבנקים בתקרה המותרת".

בפיקוח על הבנקים מבהירים כי לא מדובר באישור גורף, ומציבים מספר מגבלות. למשל תהיה הפרדה מלאה בין כספי הנוסטרו לכספים המנוהלים עבור עמיתים, כלומר פוליסות משתתפות ברווחים, קופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות נאמנות. גם הנוסטרו וגם כספי העמיתים יצטרכו לעמוד במגבלה של 4.99%, אך ייספרו בנפרד, כך שניתן יהיה להגיע עד 9.98%. בבנק ישראל מדגישים כי נוסטרו כולל גם החזקות ישירות של בעל שליטה בבנק ותעודות סל.

כדי למנוע מצב בו גוף מוסדי יכול ליצור לעצמו סממנים של שליטה למרות שאין בידו היתר שליטה, יבדוק בנק ישראל את התנהגות הגוף המוסדי בהצבעות באסיפה כללית, אישור עסקאות בעלי עניין ומינוי דירקטורים, כדי לראות שאין תיאום פנימי בתוך הגוף - תיאום האסור על פי חוק.

חלק מהגופים המוסדיים מחזיקים היום בבנקים כמעט עד לתקרה המותרת, וההחלטה תזרים ביקושים למניות הבנקים. להערכת גלזר, הבנקים שירוויחו מכך הם הפועלים, הבינלאומי ובעיקר דיסקונט. במניית דיסקונט צפויים להיות היצעים כבדים, כאשר המדינה תמכור בחודשים הקרובים את יתרת מניותיה (11.67%), ובשנת 2011 יתכן כי גרעין השליטה בבנק יתפרק, ומשפחות ברונפמן ושראן ימכרו את מניותיהן בשוק ההון. בבנק הבינלאומי צפוי היצע גדול, כאשר דיסקונט ימכור בשנים הקרובות את מניותיו בו (26%).

11
 11