קרב הקרקעות יוכרע בבג"ץ: בנימינה נגד אור-עקיבא

לטענת המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה, החלטת שר הפנים אלי ישי להעביר מתחום שיפוטה כ-1,000 דונם לתחום השיפוט של עיריית אור-עקיבא התקבלה בעקבות מצג מוטעה שהוצג לו

לאחר שאור-עקיבא נקלעה לוויכוח שעורר סערה גדולה בשאלת האיחוד עם קיסריה, שנשלל סופית לפני שנתיים, הצליחה העירייה לעצבן רשות מקומית נוספת עם בקשתה להעביר לתחום שיפוטה שטח של כ-1,000 דונם מתחום השיפוט של בנימינה. מהלך זה, שאושר במשרד הפנים, הביא את המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה לעתור בימים האחרונים לבג"ץ בבקשה למתן צו על-תנאי וצו ביניים, כולל נגד שר הפנים עצמו, אלי ישי.

לטענת המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה, המיוצגת באמצעות עו"ד אלי וילצ'יק, החלטת ישי להעביר מתחום שיפוטה כ-1,000 דונם לתחום השיפוט של עיריית אור-עקיבא התקבלה בעקבות מצג מוטעה שהוצג לו. כן נטען כי ההחלטה, שהתקבלה בעקבות ההמלצות של ועדת החקירה לשינוי גבולות במשרד הפנים, היא בלתי סבירה בעליל.

למרות שמשמעות ההחלטה, שהתקבלה בדצמבר האחרון, היא גריעת שטח משמעותי מהמועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה, ולמרות שהיא עצמה הביעה את התנגדותה הנחרצת למהלך בפני ועדת החקירה - לטענתה אף אחד, כולל ישי ומנכ"ל משרדו, גבי מימון, לא עדכן אותה שנתקבלה החלטה בעניין.

בשנות ה-90 תוכנן אזור התעשייה הקיים של אור-עקיבא. כשהופקדה התוכנית להקמתו גילתה בנימינה כי חלק מאזור התעשייה מתוכנן על שטחה המוניציפלי ללא תיאום עמה. לאחר שהגישה התנגדות היא הסכימה לבסוף להעברת השטח לאור-עקיבא, בין השאר תמורת הבטחה כי אור-עקיבא לא תבקש לספח שטח נוסף משטחה ללא הסכמתה. בנוסף נטען כי הובטח ממשרד הפנים כי יוקם אזור תעסוקה בבנימינה, אולם בעוד שבשטח שהועבר ממנה לאור-עקיבא אושרה תוכנית לאזור תעסוקה - הרי שתוכניות לאזור תעסוקה בבנימינה נדחו.

בקשתה הנוכחית של אור-עקיבא לשינוי גבולות הוגשה לראשונה ב-2002. בנימינה הגישה גם אז עתירה לבג"ץ, שבמסגרתו נערך ב-2003 הסכם פשרה בין הצדדים, שקיבל תוקף פסק דין ושקבע כי נחל עדה הוא הגבול הטבעי בין היישובים. אך ב-2006 פנתה עיריית אור-עקיבא בבקשה להגדלת שטח השיפוט תוך העברת כ-1,000 דונם משטח בנימינה לאור-עקיבא. ועדת החקירה העבירה למנכ"ל משרד הפנים המלצות להעביר לאור-עקיבא את השטח שבין נחל עדה ממערב, כביש 4 במזרח וגבול המועצה האזורית חוף הכרמל.

לטענת בנימינה, בשטח זה נכללים תחנת הדלק והמתחם המסחרי שידועים כ"צומת בנימינה", המהווה את סמלה ההיסטורי ושער הכניסה. הטענה של אור-עקיבא היא שכעיר של 20 אלף תושבים על 4,000 דונם, אין ביכולתה להתרחב.

"מעורר רחמים"

ראש עיריית אור-עקיבא, שמחה יוסיפוב, מסר כי "הפנייה לבג"ץ מצד בנימינה מעוררת רחמים. משרד הפנים קיבל את כל ההמלצות של כל הגורמים המקצועיים ועשה צדק היסטורי עם אור-עקיבא. אנו מאמינים כי בג"ץ ידחה את הבקשה".

במשרד הפנים מסרו כי "המשרד החליט על שינוי הגבולות באזור אור-עקיבא בהתאם להמלצות ועדת החקירה שמונתה בנושא. הוועדה קבעה כי יש להעביר את השטח לאור-עקיבא כיוון שהוא חלק מהמרקם העירוני של אור-עקיבא, בהתאם לתמ"א 35".