החלטה היסטורית: ועד חברת החשמל הסכים לפיצול החברה

הוועד העניק אישור עקרוני להוציא משליטת החברה תחנות כוח ולהעבירן לידיים פרטיות ■ חברים במזכירות הארצית של הוועד הגדירו את ההחלטה "תחילת הסוף של חברת החשמל"

החלטה היסטורית בחברת החשמל: ועד העובדים העניק אישור עקרוני להוציא משליטת החברה תחנות כוח ולהעבירן לידיים פרטיות. המתנגדים להצעה טענו כי נערכה במחטף ומבלי שהוצג להם כל מסמך כתוב בנושא. חברים במזכירות הארצית של הוועד הגדירו את ההחלטה "תחילת הסוף של חברת החשמל". ההחלטה מהווה הישג משמעותי למנהל רשות החברות הממשלתיות דורון כהן, שניסח את המתווה, למנכ"ל החברה עמוס לסקר, וליו"ר המזכירות הארצית מיקו צרפתי. כהן אמר היום בתגובה, כי מדובר בפריצת דרך היסטורית.

לסקר וצרפתי הציגו היום בפני המזכירות הארצית את מתווה התכנית לשינוי מבני בחברת החשמל. ההצבעה נערכה מבלי שנמסרה על-כך הודעה מראש ולמרות שבפגישה שנערכה עם יו"ר האיגוד המקצועי בהסתדרות עו"ד אבי ניסנקורן בשבוע שעבר סוכם כי תיערך פגישה נוספת. באותה פגישה הביע ראש המרחב הצפוני בוועד יעקב דבידה התנגדות נחרצת למתווה המוצע בנימוק שהוא פוגע באופן בלתי פרופורציונלי בעובדים הצפוניים בחברה. בהצבעה היום תמכו בהצעה 13 מחברי הוועד ובכלל זה כל חברי הוועדים הדרומיים. תשעה מעשרת חברי הוועדים הצפוניים התנגדו להצעה.

כפי שדווח ב"גלובס" המתווה כולל הוצאת 7 יחידות ייצור של החברה ברמת חובב ותחנת הכוח שתיבנה באלון תבור והעברתן לידי חברה בשליטה פרטית (51%) עם אחזקת מיעוט של חברת החשמל (49%). בנוסף, תשלוט החברה החדשה גם בתחנה הכוח העתידית באשקלון (D), שנדונה היום בממשלה מבלי שהושגה הכרעה. בסך הכל יהיו בידי החברה החדשה תחנות כוח בהספק כולל של 3,000 מגה ואט, כשליש מהספק תחנות הכוח שיישארו בידי חברת החשמל. בדרך זו, מקווים ברשות החברות ובאוצר, יקום למעשה יצרן חשמל פרטי חזק במיוחד שיוכל להתחרות בחברת החשמל. בנוסף, חשף "גלובס" כי המדינה הסכימה להבטיח לעובדים כי התחנה הגרעינית שתיבנה אחרי 2020 (פרויקט E) תוקם על-ידי עובדי חברת החשמל.

בנוסף ליחידות הייצור תוצא מחברת החשמל יחידת ניהול המערכת ותועבר לשליטת חברה ממשלתית בשם זהה. הוצאת היחידה תאפשר לה לנהל בצורה בלתי תלויה את רכישות החשמל וליצור תחרות בין חברת החשמל והחברה החדשה. בישיבה היום לא נאמר לחברי המזכירות האם יוצאו מהחברה יחידות נוספות במסגרת הוצאות ניהול המערכת.

לסקר אמר בישיבה היום כי האישור שניתן לשינוי המבני בחברה, איננו אישור סופי אלא צעד ראשון בדרך לרפורמה בחברה. בשלבים הבאים יידונו שיפור מצבה הפיננסי של החברה והזרמת הון; פיטורי 1,500 עובדים במסגרת הסדרי פרישה מרצון; והכנסת גמישות ניהולית שתעניק להנהלת החברה סמכות לפטר עובדים. מדברי לסקר עולה כי הרפורמה חייבת להיות מאושרת כמכלול אחד, כך שאם אחד השלבים הבאים לא יאושר יוביל הדבר לטרפוד הרפורמה כולה.