רפואה חקיקה משלימה

בחינות הסמכה ברפואה משלימה? בכנסת כבר מקדמים חקיקה

דרך ארוכה עשתה הרפואה המשלימה בישראל אל לב הקונצנזוס הציבורי ואל קופות החולים. אבל עדיין, מזהיר אופיר סלע, יו"ר הלשכה למקצועות בריאות משלימים: "בימינו כל אחד יכול לפתוח קליניקה לרפלקסולוגיה או לעיסוי, גם אם רק קרא ספר בנושא. אין סטנדרטים אחידים או הכפפה לכללי אתיקה ומקצועיות בתחום, ועדיין ישנם מצבים שבהם מטופלים נפגעים ממטפלים בלתי מקצועיים".

לצד האזהרה, סלע משוכנע שהוא מצא את המודל "שיוציא את המושג שרלטנות מהרפואה המשלימה". המודל שאותו מציג סלע מבוסס על שילוב של השיטות האנגלית והגרמנית: "זהו תו RCP, שהוא תו אמינות ומקצועיות שיינתן לעוסקים ברפואה משלימה. אנחנו רוצים שהציבור ידע להבחין בין מטפל מקצועי ובין מי שלא. זה דומה למקצוע עריכת הדין, שבו מי שרוצה לעסוק בתחום צריך לקבל הסמכה של הלשכה. תו כזה יינתן למטפל מוסמך שלמד בתוכנית המפוקחת על-ידי האיגוד המקצועי שבו הוא פועל".

לאחרונה פנה סלע לחברת הכנסת רחל אדטו (קדימה) לצורך עיגון התחום בחקיקה. "המצב היום פרוץ ובלתי אפשרי", מסכימה אדטו. "גם דוח מבקר המדינה קבע שיש לעגן את הנושא. אסור להמשיך כך. אבל העניין סבוך ומורכב. אמרתי לסלע שאני איתם ונקדם את הנושא. אני לא חושבת שהתו הזה מספיק, והוא לא יעבור חקיקה, אפילו שזה כן נכון שגוף מקצועי ינפיק רישוי לעוסקים בתחום".

עד שזה יקרה, סלע ממליץ לציבור להגביר מודעות לנושא: "לבדוק שמי שמטפל בכם באמת עבר את ההכשרה המתאימה".