רפורמה בהשכלה הגבוהה: 7.5 מיליארד שקל יוזרמו למערכת

(עדכון) - במרכז הרפורמה שינוי מודל התקצוב, כך שמוסדות שיפרסמו יותר מחקרים איכותיים יתוגמלו בהתאם ■ שכר הלימוד לא יעלה לפי שעה

מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל תזכה לתוספת של 7.5 מיליארד שקל בשש השנים הקרובות, כחלק מרפורמה באופן תקצוב האוניברסיטאות והמכללות הציבוריות בארץ. כך הודיעו היום (ד') במסיבת עיתונאים מיוחדת שר האוצר יובל שטייניץ, ושר החינוך גדעון סער.

השניים נאלצו להציג רפורמה חלקית בלבד, לאחר שאתמול נודע כי המו"מ שהתנהל מאז ראשית השנה שעברה עם הסטודנטים, עלה על סרטון. צירוף הסטודנטים לרפורמה אמור היה להביא לייקור של עד 42% בשכר הלימוד, ולאפשר הגדלה משמעותית של מסגרת התקציב שהעמיד האוצר לצורך יישום הרפורמה. בשל מספר מחלוקות עם ראשי התאחדות הסטודנטים, שכר הלימוד יוותר על קנו בשלוש השנים הקרובות.

גולת הכותרת של הרפורמה היא שינוי מודל התקצוב: מוסדות ההשכלה, שתומרצו עד היום בעיקר על בסיס מספר הסטודנטים, יתומרצו יותר בגין מספר המחקרים שיפורסמו בכתבי עת יוקרתיים, ובגין פרסים בינלאומיים בהם יזכו. בנוסף, התקצוב פר סטודנט יעשה באופן דיפרנציאלי, כך שמוסדות בפריפריה יקבלו יותר. עוד הוחלט כי מוסדות שיעסיקו יותר מרצים בכירים, יזכו ליותר תקציב - דבר שאמור לשפר את איכות ההוראה והמחקר, במיוחד על שחיקה עקבית בשדרת המרצים הבכירים בשנים האחרונות.

"עשור של שחיקה תקציבית"

יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה, פרופ' מנואל טרכטנברג, ציין עוד כי במסגרת הרפורמה יוכפל התקציב שיופנה לקרן הישראלית למדע, זאת מבלי להכפיל את מספר המענקים. כך, לדבריו, הדגש יהיה לא על כמות המחקרים, אלא על איכותם. טרכטנברג ציין עוד כי הוחלט להגביר את השקיפות במערכת, כך שהציבור יוכל לדעת בזמן אמת מדוע מוסד מסוים קיבל סכום כזה ולא אחר. גורם באוצר הסביר היום ל"גלובס" כי במסגרת הרפורמה יוקצו משאבים גם לבניית כיתות לימוד, כך שתפחת הצפיפות במיוחד בקורסי החובה - שם נאלצים ללמוד לעתים 120 סטודנטים באולם אחד.

א"נו נוסקים בזכות ההון האנושי אך האקדמיה שוקטת על שמריה, ובדירוג הבינלאומי ניתן אף לומר שהיא נסוגה לאחור" - כך אמר היום השר שטייניץ. "כשר אוצר שהגיע מהאקדמיה אני חש זאת ברמה האישית. השאיפה למצוינות מתונה מאוד, והאקדמיה זקוקה לניעור רציני. זה חלק משלים לרפורמה בהייטק, שנועדה לשמר את היתרון של ישראל", הוא הוסיף.

שר החינוך, גדעון סער, אמר כי "אחרי עשור של שחיקה תקציבית יושקעו תקציבים לטובת פיתוח ההון האנושי". סער ציין כי הרפורמה תכלול בין היתר הקמה של ארבעה מרכזי מצוינות באוניברסיטאות, ויוקצו כספים "להשבת מוחות". עוד ציין סער כי יוקצו חצי מיליארד שקלים לטובת הנגשת מוסדות ההשכלה למגזר החרדי ולמגזר הערבי בישראל.