בקרוב אצלנו? חשש מקריסה במחירי הדירות בסקנדינביה

"נפילה של 20% במחירי הדיור עלולה להוביל ל'דאבל-דיפ'" ■ שר האוצר של פינלנד מודאג מאד: "מתבשלת בועה בשוק הדיור בפינלנד. עלות המשכנתאות נמוכה מדי" ■ העלאת ריבית תפגע בנוטלי המשכנתאות בריבית משתנה - שמהווים רוב בסקנדינביה

חשש מקריסה במחירי הדירות בסקנדינביה: מחירי הבתים בשבדיה, פינלנד ונורבגיה עלולים ליפול, לפגוע בזינוק שאפיין את אחד השווקים החזקים ביותר באירופה ולאיים על כלכלולתיהן בשיבה למיתון.

שוק הנדל"ן השבדי עלול ליפול מאחר ו-20% מהלווים בעלים החובות הגדולים ביותר נאנקים תחת נטל החזרי חוב בשיעור הגדול עד פי 46 מהכנסותיהם הפנויות, כך עולה מנתוני רויאל בנק אוף סקוטלנד. הבנק המרכזי בנורבגיה אמר כי הריבית הנמוכה מסכנת את שוק המשכנתאות והנכסים החם יתר על המידה מימלא.

בפינלנד, החברה באיחוד האירופי, נאמר כי יתכן ונוצרת בועת נדל"ן בשוק הדיור שלה. "אני מאד מודאג" אמר שר האוצר הפיני במהלך ראיון בו הוסיף "יתכן שמתבשלת בועה בשוק הדיור בפינלנד. ישנו סיכון כי עלויות המשכנתאות נמוכות מדי".

בשנה האחרונה זינקו מחירי הבתים בשלוש המדינות הסקנדינביות למרות שכלכלותיהן התכווצו והאבטלה זינקה, מה שיצר חוסר איזון שלדעת הכלכלנים צריך לתקנו. ריבית גבוהה יותר בשבדיה עלולה להוביל לפשיטת רגל של חלק מהלווים, ציינו כלכלני RBS. עם זאת, עלויות לקיחת הלוואה בפינלנד נקבעות ע"י הבנק האירופי המרכזי, מה שמקשה על קובעי המדיניות המקומיים להשפיע על כלכלתם.

כ-95% מהמשכנתאות בפינלנד ובנורבגיה עוקבות אחר רמות הריבית בשוק הכספים, בעוד שכ-60% מההלוואות השבדיות הינן בריבית משתנה. זאת, לעומת 90% מנוטלי המשכנתאות הגרמניים שלהם ריבית קבועה,משמעות הדבר היא שרמות השפל בשיעור הריביות במדינות הסקנדינביות, הזין את שוק המשכנתאות בהן במידה רבה יותר לעומת כל מקום אחר באירופה.

מחירי הבתים בשבדיה, הכלכלה הגדולה ביותר באיזור, קפצו בשלושת החודשים שהסתיימו ביולי ב-7% בשיעור שנתי, וזהו הרבעון ה-15 ברציפות בו נרשמות עליות במחירים. בנורבגיה זינקו מחירי הבתים ב-19.6% מסוף 2008 ועד לרבעון האחרון. בפינלנד, עלו מחירי הבתים הקיימים עלו בשיעור שנתי של 10% ברבעון האחרון, זאת לאחר שזינקו ברבעון הראשון של השנה ב-11.4%.

לארס מגנוסון, דירקטור במשרד האוצר השבדי וחבר בוועדת הערבויות הלאומית לשוק הדיור, אמר בראיון שנערך עימו ב-16 באוגוסט "בתים יאבדו חמישית משווים ב-3-5 השנים הבאות". והוסיף "נפילה של 20% עלולה להוביל ל'דאבל-דיפ' וארוע כזה עלול לקרות בכל מצב בו יתדרדרו התנאים לצמיחה בינלאומית".

בסוף השנה האחרונה הגיע החוב של בתי האב בשבדיה ל-167% מההכנסה הפנויה, לעומת שיעור של 104% בעשור הקודם. בפינלנד עומד יחס זה על 107% לעומת 65% בשנת 2000. בנורבגיה יחס החוב יעלה עד סוף השנה ל-197%, עלייה של 14.5% לעומת יחס זה בשנת 2005.