סין שוקלת לבטל את עונש המוות על פשעים כלכליים

טיוטה של תיקון לקוד הפלילי של סין מציעה להסיר מרשימת 68 הפשעים שבגינם נפסק גזר דין מוות 13 "עבירות לא אלימות שקשורות לכלכלה"

סין, שמדי שנה מוציאה להורג יותר בני אדם מכל מדינה אחרת, הודיעה היום (ב') כי היא שוקלת לבטל את גזר דין המוות על פשעים כלכליים.

טיוטה של תיקון לקוד הפלילי של סין מציעה להסיר מרשימת 68 הפשעים שבגינם נפסק גזר דין מוות, 13 "עבירות לא אלימות שקשורות לכלכלה".

פשעים אלה כוללים ביצוע מעשי הונאה פיננסיים וזיוף ומכירת קבלות על מנת להתחמק ממסים. הטיוטה כוללת גם פשעים כגון הברחת מזכרות תרבותיות ומתכות יקרת, כמו זהב, אל מחוץ לסין - כך לפי סוכנות הידיעות של הממשל.

לא ידוע מתי הטיוטה תהפוך לחוק. לפי ההודעה, הטיוטה נשלחה לקונגרס לקריאה ראשונה, ובדרך-כלל טיוטות עוברות 2-3 קריאות בטרם מעלים אותן להצבעה.

סין ספגה ביקורת מקבוצות בינלאומיות לזכויות אדם על שימושה הנרחב בגזר דין מוות, בטענה כי הוא מוגזם.

ההודעה ציטטה בכיר בקונגרס, שאמר כי בגלל התפתחותה הכלכלית של סין - ביטול עונש מוות על פשעים כלכליים לא יפגע ביציבות החברתית או בביטחון הציבור.

בשנים האחרונות סין מבצעת שינויים בדרכים לפיהן היא מחליטה, או מבצעת, עונש מוות. בחודש מאי האחרון התקבלו לראשונה חוקים חדשים, לפיהם לא ניתן להשתמש בראיות שהושגו באמצעות עינויים ואיומים. ב-2008, בית המשפט הגבוה בסין קבע כי יש בעיות ב-15% מהפסיקות לגזר דין מוות.