וול סטריט דיממה לאחר נתוני נדל"ן גרועים; נאסד"ק איבד 1.7%

מכירות הבתים הקיימים צנחו ב-27% ביולי - הירידה החודשית החדה מעולם ■ מחירי הנדל"ן המסחרי בארה"ב דווקא עלו ברבעון האחרון - לראשונה מזה שנתיים ■ מאבקי השליטה מתחממים

בוול סטריט הסתיים עוד ערב של ירידות שערים חדות למדי שהושפעו מפרסום נתון גרוע מתחום הנדל"ן, לפיו מכירות הבתים הקיימים צנחו ביולי ב-27%, הירידה החודשית החדה מעולם. ברקע, בורסות אירופה נפלו בהובלת הבורסות באירלנד וביוון לאחר שבורסות אסיה ננעלו מוקדם יותר בנטייה לירידות. הדאו ג'ונס שנפל לאחר הנתון אל מתחת ל-10,000 הנקודות, הצליח למצוא תמיכה מעל לרמה זו וסגר ב-10,040 נקודות. השוק הונע גם היום מחששות המשקיעים מהחלשות הצמיחה הכלכלית וסיכוי לחידוש המיתון.

האווירה השלילית בשוק המניות הובילה את המשקיעים גם היום להסתתר באפיק האג"חי מה ששלח את התשואות על האג"ח הממשלתיות לרמת שפל, כאשר התשואה על האג"ח ל-10 שנים נפלה ל-2.51%. הדולר נחלש בשיעור חד של כ-1.6% כנגד הין לשפל של של כ-15 שנה. ירידה חדה של כ-2% נרשמה היום גם במחירו של החוזה על הנפט, אשר נסגר ברמה של 71.6 דולר לחבית, רמתו הנמוכה ביותר מאז יוני. מדד ה"פחד", ה-VIX זינק לאחר הנתון ב-10% וסגר בעלייה מתונה יותר של 6.9% ברמה של 27.4%.

נזכיר כי הבורסה בוול סטריט נעלה אתמול את יום המסחר הראשון בשבוע בטריטוריה השלילית, זאת כאשר המדדים המובילים סיימו בירידות של עד 0.9% וסיכמו רצף של 3 ימי ירידות, כך שהערב הוא הרביעי ברציפות בו נחלשים המדדים.

לא קונים בתים

בזירת המאקרו בארה"ב, היום בשעה 17:00 שעון ישראל, פורסמו נתונים בדבר מכירת בתים קיימים בחודש יולי אשר צנחו ב-27.2%, הירידה החודשית החדה ביותר שנרשמה בארה"ב מעולם, זאת לאחר שהתמיכה הממשלתית, דרך סובסידיות על מסי הקניה לרוכשי הדירות נפסקה. המכירות השנתיות נפלו ביולי ל-3.82 מיליון לעומת צפי הכלכלנים לירידה מתונה בהרבה ל-4.75 מיליון יחידות, לעומת 5.37 מיליון בחודש יוני.

נזכיר כי שוק הנדל"ן בארה"ב זכה להפתעה חיובית, כאשר נתוני סוכנות ה-IDB האמריקנית (Investment Property Databank) הראו כי מחירי הנדל"ן המסחרי בארה"ב הציגו עליית מחירים ברבעון האחרון לראשונה מזה שנתיים. מחירי הנדל"ן האמריקני מראים כי הציגו עלייה של 2.2% ברבעון השני של שנת 2010, זאת לאחר שאיבדו כשליש מערכם מאז הרבעון הראשון של 2008 לשנת 2010.

בצד האפל של הפרסומים, עיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אתמול על גל פיטורים מסיבי הצפוי בוול סטריט עם החזרה מחופשת הקיץ. בברקליס קפיטל פוטרו כ-400 עובדים בעיקר במשרות פקידותיות (back-office), בקרדיט סוויס הזהירו כי הבנק צפוי לקצץ 75 משרות במשרדיו בלונדון. חברות אחרות שוקלות קיצוצים בכוח האדם על רקע פעילות חלשה שהן צופות בתחום הני"ע. עם זאת, מספר חברות אמרו כי הפיטורים בתפקידים מסוימים הם משהו שבשגרה, וכי הן דווקא ימשיכו לגייס עובדים חדשים בתפקידים חשובים והכרחיים.

במוקד: מניות הקשורות למיזוגים ורכישות

האנליסטים של ברקליס העניקו היום המלצה חמה לאפל : "אנו ממשיכים להאמין כי מניית אפל מאוד אטרקטיבית ומאמינים כי המנייה צפויה ליהנות ממונע צמיחה הודות לביקוש החזק של למוצרי הדגל שלה". בברקליס מעירכים כי אפל הולכת להשיק שורה של מוצרים "מלהיבים" במהלך השנה הבאה, ובראשם האייפון המשודרג וה-iPad עם המצלמה, שלפי התחזית שלהם, יושק באביב הבא. האנליסטים חוזרים ומסקרים את המנייה בהמלצת "משקל יתר" במחיר יעד של 340 דולר - שמשקפת פרמיה של 38.32% בהשוואה למחיר הסגירה האחרון שלה שעמד על 245.8 דולר.

המלחמה בין HP ודל מתחממת: דל מתכוונת להעלות את הצעת הרכש שלה עבור חברת התוכנה ואחסון המידע 3Par, כך דיווחו גורמים המקורבים לחברה, זאת במטרה להתגבר על הצעת רכש מתחרה שהגישה אתמול HP בשווי 1.6 מיליארד דולר. שתי יצרניות המחשבים הגדולות בעולם מעוניינות על ידי רכישה זו להתרחב מעבר לשוק המחשבים האישיים לתוך שוק אחסון המידע וטוכנולגיות המידע.

גם מאבק השליטה על ענקית הדשנים הקנדית פוטאש מתחמם: לאחר הצעתה של BHP ביליטון לרכוש את החברה ב-39 מיליארד דולר, שוקלת כעת ענקית הכרייה Rio Tinto לחבור לשותף סיני על מנת להגיש הצעת רכש נגדית לפוטאש. כך מדווח הבוקר עיתון קנדי. "ריו טינטו שוקלת הצעת רכש חלופית להצעת BHP יחדיו עם שותף סיני, אשר היחסים בינו לבין ריו מתהדקים והולכים", כותב העיתון Canada's Globe & Mail. נציין עוד כי השבוע צפויה BHP ביליטון, חברת הכרייה האנגלו-אוסטרלית הגדולה בעולם לפרסם את דוחותיה והאנליסטים מצפים לזינוק של 50% ברווחי המחצית הראשונה של השנה שיסתכמו ב-6.9 מיליארד דולר. רווחיות שכזו יכולה לעזור לה להעלות את הצעת הרכש לפוטאש.

ענקית מוצרי הבריאות האמריקנית ג'ונסון אנד ג'ונסון בלטה היום במסחר לאחר שהודיעה על הורדת המוצרים התשיעית שלה מהמדפים - הפעם מורידה החברה את עדשות המגע 1 Day Acuvue. ג'ונסון אנד ג'ונסון דיווחה כי קיבלה מספר תלונות הנוגעות לעדשות, בהן המשתמשים התלוננו על צריבה או כאב בעת הכנסת העדשה לעין.

חברת בואינג הודיעה כי קיבלה מאת חיל האוויר האמריקאי אישור לתחילת עבודה לפי חוזה-המשך, בהיקף של 182 מיליון דולר, במסגרת תכנית לווין התקשורת הצבאי השביעי בפס רחב. חוזה-ההמשך כולל אופציה עתידית לייצור של עד שישה לוויני WGS בעלי יכולות העברת נתונים מתקדמות במיוחד. לווינים אלה הם למעשה החזקים ביותר הנמצאים ברשות משרד ההגנה האמריקני.

בין המדווחות היום נציין את בורגר קינג שדיווחה לפני תחילת המסחר על ירידה של 17% ברווחיה על רקע ירידה של 1% במכירות ועלייה במחירי מוצרי הגלם והאריזות.

טאואר דיווחה היום על השקתו של שירות חדש וחתמה על שת"פ עם חברת מגמא ליצירת פתרון אוטומטי המשפר את פרודוקטיביות התכנון ומקצר את זמן ההגעה לשוק.

פרולור זכתה להישג חשוב: ה-FDA אישר תחילת ניסוי שלב II בארה"ב בהורמון הגדילה hGH-CTP אשר נמצא כרגע בניסוי קליני שלב II במספר מרכזים קליניים באירופה.

לקראת פרסום הדו"חות של סלקום מחר, האנליסטים של מגדל שוקי הון כתבו כי הם מצפים לתוצאות סבירות, שישקפו יציבות תוך שיפור קל בשורה התחתונה. "עדיין, הדו"ח המהותי הנו זה של משרד התקשורת (על קישוריות), אשר טרם פורסם ובגינו נדחה גם מועד הצגת דו"ח החברה", כותבים האנליסטים, שמסקרים המנייה בהמלצת "קנייה". גם ערן יעקובי, סמנכ"ל מחקר, דש ברוקראז' מעריך כי "סלקום צפוייה לפרסם דוח חזק, אך המספרים עדיין לא מספרים את הסיפור האמיתי החבוי בנפתולי הרגולציה הבלתי אפשרית בישראל". לדעתו גם אם בימים הקרובים תיפול ההחלטה על גובה דמי הקישוריות, עדיין ההשפעה על רבעונים 3 ו-4 תהיה זניחה.