תומכי מרקל חוששים מצניחה בבחירות: להטיל מס על העשירים

כאשר תקופת צנע מאיימת על גרמנים מעוטי הכנסה, גובר הלחץ הפוליטי להטיל מסים נוספים על העשירים ביותר, ומכאן שצפויים עימותים חדשים בקואליציה של הקנצלרית

כאשר תקופת צנע מאיימת על גרמנים מעוטי הכנסה, גובר הלחץ הפוליטי להטיל מסים נוספים על העשירים ביותר, ומכאן שצפויים עימותים חדשים בקואליציית המרכז-ימין של הקנצלרית אנגלה מרקל.

הקיץ הפגינו אלפי גרמנים ברחובות נגד תוכניות הקואליציה המרכז-ימנית של מרקל לצמצם במיליארדי אירו את ההוצאה על המובטלים מבלי להטיל נטל דומה על הצד השני של החברה הגרמנית.

כמה דמויות בכירות במפלגתה הנוצרית-דמוקרטית (CDU) של מרקל קוראים לה לשקול מסים גבוהים יותר על עשירים, כדי שהירידה המתמדת בפופולריות של הממשלה לא תהפוך לנפילה חופשית לפני הבחירות שאמורות להיערך בשש מדינות מחוז בשנה הבאה.

אך קריאה כזו תציב את ה-CDU על מסלול התנגשות עם שותפתה הזוטרה לקואליציה, הדמוקרטים החופשיים (FDP) הפרו-עסקיים, שהקמפיין שלהם לקיצוצי מס בבחירות הכלליות של 2009 זיכה אותם בשיעור שיא של מצביעים, והעניק למרקל את הרוב הקואליציוני.

כאשר התמיכה ב-CDU צונחת לשפל כמעט חסר תקדים מאז שמרקל הפכה לראש ממשלה ב-2005, המנהיגה הפרגמטית יכולה להחליט שחיזוק מפלגתה שלה הוא האופציה הפחות גרועה כאשר פגרת הקיץ של הפרלמנט תסתיים בספטמבר.

גרו נויגבאואר מהחוג למדעי המדינה באוניברסיטה החופשית בברלין אומר שההטפה למסים גבוהים יותר על העשירים יכולה לשכנע בוחרים מהמרכז להצביע עבור CDU בבחירות המחוזיות בשנה הבאה, מבלי ליצור קרע עם האגף הימני במפלגה.

"CDU צריכה משהו כדי למשוך את עצמה למעלה, ויש טיעונים טובים בעד מיסוי כבד יותר על בעלי היכולת", הוא אומר. "כל מה שהוצע במפלגה הזו עד כה עדיין ישאיר את שיעורי המס המרביים ברמה נמוכה יחסית למה שהם היו בתקופת הלמוט קוהל". כאשר קוהל פרש מראשות הממשלה ב-1998, מס ההכנסה המרבי ליחידים היה 53%. כיום הוא עומד על 42%.

סקרי דעת קהל שנערכו לאחרונה בגרמניה לקראת הבחירות המחוזיות מראים שהביקורת הציבורית על הקיצוצים בתקציבי הרווחה עוררה לחיים את מפלגות האופוזיציה מהשמאל, שכולן מטיפות למיסוי כבד יותר של בעלי היכולת. הדרישה הזאת זוכה דווקא לגיבוי ולתמיכה של גרמנים בעלי יכולת שאפילו התנדבו לממן כמה קמפיינים ציבוריים בעד העלאת המס לעשירוו העליון.

"בכמה מובנים הפכנו למקלט מס", אמר דיטר למקוהל, מיליונר בפנסיה שמשתתף ביוזמה להחלת מס נכסים על גרמנים עם נכסים בשווי 500 אלף אירו לפחות. בגרמניה אין מס נכסים רשמי כזה מאז 1997.

מצדדי המס מציינים שלפי נתונים שפרסם ארגון OECD (ארגון הכלכלות המפותחות לשיתוף פעולה כלכלי), התקבולים על מיסי הרכוש, הנדל"ן והירושה של גרמניה מהווים בקושי 1% מהתמ"ג - בערך חצי מהממוצע של יתר מדינות החברות בארגון.

בחודשים הקרובים, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) מהמרכז-שמאל והירוקים עומדים לפרסם הצעות נפרדות לכינון של "מס עשירים". בית המשפט העליון לחוקה בגרמניה פסק בעבר נגד מס עשירים בנימוק שאופן השערוך של כמה נכסים היה מנוגד לחוקה.