סטפק: "הסתברות של 80%-75% שארה"ב לא תחזור למיתון"

האם אנחנו בדרך למיתון עולמי? מדוע השוק בת"א יורד פחות משוקי חו"ל? מה כדאי למשקיע בבורסה לעשות? האם זה הזמן להיכנס לבורסה או לברוח? ■ גילעד אלטשולר מאלטשולר שחם, רונן אביגדור ממנורה מבטחים, צבי סטפק ממיטב וקובי פלר מכלל פיננסים מספקים תשובות

גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף אלטשולר שחם: "המצב לא משתנה, רק מצב הרוח"

- האם אנחנו בדרך למיתון עולמי נוסף?

"אנחנו לא בדרך למיתון נוסף, אנחנו נמצאים שם כל הזמן. המצב הכלכלי לא משתנה, רק מצב הרוח משתנה. הציפיות היו שנצא מהמצב הזה ועכשיו חזרו לציפיות שנישאר במצב הזה.

"שוק העבודה האמריקני לא מתאושש ובגלל זה כנראה שהריבית הנמוכה תישאר עוד תקופה ארוכה וייקח הרבה זמן לצאת מהמצב הזה. המשבר ב-2008 היה יותר פסיכולוגי מאשר ריאלי ואחריו בארה"ב האמינו שיהיה טוב, אבל השינויים בכלכלה נגרמו בגלל תוכניות התמריצים, והיום כשמפסיקים אותן רואים שהמספרים חוזרים להיות פחות טובים".

- מה כדאי למשקיע בבורסה לעשות?

"בארץ, בגלל שעקום התשואות חד ומגלם עליית ריבית גבוהה בעתיד, עדיין עדיף להתבצר באג"ח ארוכות על פני קצרות. הייתי בונה תיק שמבחינת מח"מ מורכב מ-70% אג"ח ארוכות ו-30% אג"ח קצרות. צריך לקנות מניות של חברות איכותיות שמשלמות דיבידנדים גבוהים מהריבית הארוכה.

"בדרך כלל החברות הגדולות עם ההכנסות המסודרות שפחות נפגעות ממיתונים יהיו חזקות יותר בהמשך. הן יכולות היום לגייס כסף זול והמרווח מעל אג"ח ממשלתיות לא גבוה, ובזכות הכסף הזה הן יכולות לרכוש חברות, להשביח את התמהיל ולהגדיל את ההכנסות. מדובר בחברות טלקום, שירותי תשתיות ושירותים".

- מדוע השוק בתל אביב יורד פחות?

"השוק הישראלי לא מנותק מהעולם וכבר ראה שלשום (ג') ירידות חדות. הוא לא צריך לחכות לסוף היום בשביל להגיב. הכלכלה שלנו נפגעה פחות מהמשבר בהרבה מאוד סקטורים, בגלל החוזק שלה. חשוב לזכור שקיים עיוות מסוים בשוק בעקבות השפעות גילויי הגז על חלק מהחברות שנסחרות בבורסה, מה שלא קיים בעולם".

רונן אביגדור, מנכ"ל מנורה מבטחים פיננסים: "כדאי להישאר באג"חים"

- האם אנחנו בדרך למיתון עולמי נוסף?

"המיתון של 2008 לא ממש מאחורינו. זה לא נגמר. התסריט של התאוששות בצורת ה-V - היה ברור שלא יתממש. האפקט של תוכניות הסיוע הולך ונעלם, וכמו כל חולה שהיה בקומה וקיבל החייאה מלאכותית, יש סימן שאלה אם יישאר בחיים או לא. אין פה טריגר חדש, אנחנו עדיין סובלים מאותם חוליים שסבלנו בהם במשבר הגדול.

"לדעתי, ההרעה הזאת תימשך ואני מעריך שנתוני הצמיחה בארה"ב שיתפרסמו בסוף השבוע יהיו נמוכים מההערכות המקומיות. אירופה אמנם נמצאת במצב טוב יותר משחשבנו, אבל המצב שם בעייתי גם כן. בגלל שהטראומה עמוקה, אני מעריך שנראה תוכניות סיוע חדשות. לא ייתנו לשוק להגיע למצב של קריסה, ולכן אני לא מאמין שנראה מיתון נוסף, אבל הכלכלה תמשיך להיות בתהליך של הבראה מלאכותית".

- מה כדאי למשקיע בבורסה לעשות?

"במצב כזה, המשוואה הרגילה אומרת שצריך להתמקד באג"חים. מחירי החוב אמנם יקרים, והתשואות על האג"חים בארה"ב בשפל חסר תקדים. השוק האמריקני בתנאים האלה יכול להמשיך לתפקד עוד תקופה מסוימת. צריך להתמקד בעיקר באג"ח קונצרניות, שכן התנאים אידאליים, הריבית הריאלית שלילית, יכולת הגיוס נוחה והתנאים הכלכליים טובים. מדדי התל-בונד פחות מעניינים ויש יותר הזדמנויות מחוץ להם. במניות צריכים להיות הרבה יותר זהירים ומי שמושקע בהן צריך לחפש את תשואת דיבידנד שגבוהה מתשואת האג"ח, כמו בבזק וכמו בריט".

- מדוע השוק בתל אביב יורד פחות?

"אם מסתכלים 3 חודשים אחורה, השוק הישראלי עלה בעוד המדדים בארה"ב ירדו. זה פועל יוצא של ביצועי המשק כאן וריבית נמוכה שיוצרת סביבה עסקית טובה לחברות".

צבי סטפק, יו"ר מיטב ומנהל ההשקעות הראשי: "האפסייד הגדול נמצא במניות"

- האם אנחנו בדרך למיתון עולמי נוסף?

"אם מנסים להסביר את הירידות שנרשמו בימים האחרונים בעולם הן נובעות מנתונים פושרים ומאכזבים בשוק האמריקני. אנחנו רואים שהשוק מגיב תוך דקות לכל נתון שמגיע לשוק, לחיוב ולשלילה. צריך לקחת בעירבון מוגבל את הנתונים הללו, כי יש להם נטייה להשתנות, ובסטיות תקן גדולות.

"לא צריך להתרשם מכל נתון, אף אחד לא יודע ולא יכול לומר היום ברמת הסתברות גבוהה לאן הולכת הכלכלה האמריקנית והכלכלה הגלובלית אחריה. הכניסו את הכלכלה האמריקנית החולה לחדר טיפול נמרץ ועכשיו מתחילים לשחרר אותה, והשפעת התרופות מתחילה לפוג. עכשיו השאלה היא אם היא תלך בכוחות עצמה או שהיא צריכה המשך דחיפה. ההערכה שלי היא שבחודשים הקרובים נקבל תמונה ברורה יותר. להערכתי, יש הסתברות של 80%-75% שהמשק האמריקני יתאושש בצמיחה איטית ולא יחזור לתחתית כפולה".

- מה כדאי למשקיע לעשות?

"בתרחיש בעל הסבירות הגבוהה יותר אני מרגיש בנוח עם שוק המניות גם בישראל וגם בארה"ב. כשאני מסתכל על רמת שוק המניות מול האג"ח, אני חושב שהאפסייד הגדול נמצא במניות. תסריט כזה הוא רע לאג"ח הממשלתיות, שכרגע משדרות מיתון. אם הכלכלה האמריקנית תחזור למיתון נחזור במניות לסרט די מפחיד, אבל לא מפחיד כמו במשבר הקודם. אני מאוד ממליץ, להגן על התיק מפני קטסטרופה, באמצעות קניית אופציית מכר (PUT) על השוק".

- מדוע השוק בתל אביב יורד פחות?

"ביולי שוק המניות המקומי פיגר אחרי העליות בארה"ב, באוגוסט השוק הישראלי מוביל על השוק האמריקני. אין ספק שאם הירידות יימשכו יהיו ירידות גם בישראל, ולהיפך. הפער הוא מכיוון שהשוק הישראלי מתומחר בצורה טובה מאוד".

קובי פלר, מנהל השקעות ראשי, כלל פיננסים: "לבחון את ההשקעה רק פעם בשנה"

- האם אנחנו בדרך למיתון עולמי נוסף?

"ההערכות בבתי ההשקעות המובילים בארה"ב מדברות על סבירות של 25%-30% למיתון כפול. שיפור בנתוני הייצור ובאשראי שהבנקים נותנים לעסקים קטנים מקטין את הסבירות הזו. הנדירות של מצבי מיתון כפול בשווקים הגלובליים ב-30 השנים האחרונות רק מוכיחה את הדברים".

- מה כדאי למשקיע בבורסה לעשות?

"בהינתן הדברים הללו, אנחנו חוזרים על אותה תזה שאנחנו מדברים עליה מתחילת השנה. המשקיע צריך לבחור את מרכיב המניות שהוא יכול להחזיק לאורך זמן ולבחון את ההשקעה רק פעם אחת בשנה. לא לבצע פעולות בתיק על פי התנודתיות בשוק. להערכתנו, במידה שהשווקים לא יופתעו לרעה מהצמיחה ומרווחיות החברות ברבעון השלישי בארה"ב ייתכן שנראה עליות במניות ברבעון האחרון של השנה.

"השווקים במצב של חשש יתר מצמיחה מאוד נמוכה בכלכלה האמריקנית. אם הם יתבדו יש סיכוי להתאוששות של שוק המניות בהמשך. אנחנו מכינים את התיקים עם הטיה לאפיק השקלי מתוך אמונה שהמדדים יהיו נמוכים. מכיוון שהתשואות מאוד נמוכות בכל האפיקים, אנחנו לא ממליצים להיחשף באופן ישיר לאפיקי ההשקעה הארוכים, אלא בחלק קטן ממנו ודרך מנהלי ההשקעות".

- מדוע השוק בתל אביב יורד פחות?

"השוק בישראל מגיב מראש לירידות בארה"ב. באופן כללי לא רואים מצב של התנתקות בין השווקים. בארה"ב סיימו את תקופת הדו"חות ומחפשים טריגר חדש לעליות, כשנתוני המאקרו גוברים על נתוני החברות. סימן השאלה הוא מי ינצח בטווח הארוך. השוק הישראלי מעביר הילוך רק עכשיו, בתקופת הדו"חות, ובחברות הגדולות אנחנו רואים דו"חות גבוהים, כך שהירידות לא מתורגמות לישראל באופן מלא".

פרשנות: גברת כהן רגועה לגמרי