ברננקי, טרישה וסטנלי פישר: כנס ה'פד' בג'קסון הול יוצא לדרך

הסימפוזיון השנתי של ה'פד' יתקיים בסוף השבוע בג'קסון הול ■ הדברים שיאמרו ברננקי וטרישה יהדהדו בשווקים בתחילת השבוע הבא

יותר מ-40 בנקאים מרכזיים מרחבי העולם וכלכלנים בכירים יתאספו בסוף השבוע בעיר ג'קסון הול שבמדינת וויאומינג בארה"ב, במסגרת הסימפוזיון השנתי שעורך הפדרל ריזרב בעיר. בין הנוכחים ניתן למנות את יו"ר ה'פד' בן ברננקי, נגיד הבנק המרכזי האירופי ז'אן קלוד-טרישה וגם את נגיד בנק ישראל סטנלי פישר.

בשונה משנה שעברה, הפעם פישר לא יישא נאום מרכזי בכינוס, אולם כלכלנים ומשקיעים ברחבי העולם ממתינים למצוא פיהם של ברננקי וטרישה, בימים שבהם חוסר הוודאות סביב ההתאוששות הכלכלית בארה"ב ובאירופה הולך וגדל.

ברננקי וטרישה הציגו החודש 2 עמדות מוניטאריות מנוגדות: בעוד שטרישה אמר ב-5 באוגוסט כי כלכלת גוש האירו מציגה ביצועים טובים מהציפיות ואילו 5 ימים לאחר מכן החליט ה'פד' לחזור ולקנות אג"ח ממשלתיות והצהיר כי כלכלת ארה"ב תצמח בקצב איטי יותר מכפי שציפה בעבר.

"הבנק המרכזי האירופי מחפש כעת את התזמון הטוב ביותר לשלוף את אסטרטגית היציאה מההתערבות בשווקים, בזמן שה'פד' לקח צעד אחורה באופן ברור", אמר לסוכנות בלומברג מיקי לוי, כלכלן בכיר בבנק אוף אמריקה שנוהג להשתתף מדי שנה בכינוס בג'קסון הול. "כלכלת ארה"ב מאוד שברירית כעת, בעוד שנראה כי הפעולות המהירות בהן נקטו ממשלות אירופה הצליחו להרגיע את סערת משבר החובות".

הדברים שייאמרו בג'קסון ישפיעו רבות על המסחר בשווקים בשבוע הבא, הן בשוקי המניות והן במט"ח. ג'וליאן קאלו, כלכלן בבנק הבריטי ברקליס קפיטל, מעריך שטרישה יפגין אופטימיות וברננקי יהיה זהיר לעומתו, מה שעשוי לחזק את האירו מול הדולר. לדבריו, "נראה שהבנק המרכזי האירופי רואה את הדברים בצורה יותר אופטימית מאשר ה'פד'".