סוגיית שטרי ההון של הבנקים בטאואר מתקרבת להכרעה: האם החברה תגיע להסדר עם הבנקים?

לראשונה רשם בנק הפועלים במאזנו את שטרי ההון שלו בטאואר כ"נכס פיננסי זמין למכירה" ■ המשמעות: הבנק נערך למימוש כ-400 מיליון שטרי הון למניות ששוויים כ-133 מיליון דולר ■ הבנקים כבר הפרישו את החוב של טאואר, כך שכל החזר חוב שנמחק - יוכר כרווח עם קבלתו

מימוש שטרי ההון של טאואר , שנמצאים בידי לאומי ופועלים , והצפת השוק במניות חדשות, מתקרבים? בדו"חות הרבעון השני של בנק הפועלים, שפורסמו בשבוע שעבר, רשם הבנק לראשונה בספריו את שטרי ההון של טאואר כנכס פיננסי זמין למכירה. בנוסף, גורמים במערכת הבנקאית סבורים כי הבנקים יפעלו לממש את הזכויות שלהם בחודשים הקרובים. ההערכות הן שהבנקים יפעלו באופן מתואם מול טאואר על-מנת להמיר את שטרי ההון.

כל אחד מהבנקים הגדולים מחזיק היום 96.4 מיליון שטרי הון של טאואר, הרשומים לפי שווי של 49 מיליון שקל, או 13 מיליון דולר. מחיר מניית טאואר עמד בסוף הרבעון השני על 1.41 דולר, בדומה למחירה היום. כך ששערוך מלא של שווי שטרי ההון שבידי הבנק לפי מחיר מניה זה, היה אמור להביא את המספר ל-133 מיליון דולר.

אולם שווי זה הוא תיאורטי. הסיבה היא שתוספת המניות שתנבע מהמרתן, תיצור דילול משמעותי לבעלי המניות של טאואר, ולכן שווים צפוי לרדת.

גם לאומי בתמונה

נכון להיום, הון המניות של טאואר מורכב מ-248 מיליון מניות. זאת, לאחר שבשנה האחרונה נוספו לו 84 מיליון מניות, כתוצאה ממימוש ניירות ערך המירים והקצאה של כ-46 מיליון מניות לקרן יורקוויל האמריקאית, אשר הזרימה לחברה 60 מיליון דולר.

מלבד הפועלים ולאומי, מחזיקה החברה לישראל ב-206 מיליון שטרי הון. במצב בו מבוצעת המרה של כל שטרי ההון, צפוי הון המניות של טאואר לגדול בכ-400 מיליון מניות, כך שבעלי המניות של טאואר ידוללו בשיעור של 60%.

מצב בו ישנו דילול של בעלי מניות מבלי שנכנס כסף לקופת החברה, עשוי להביא לירידה במחיר המניה, וכפי הנראה זו הסיבה בגינה בחרו הבנקים לרשום את שטרי ההון לפי 10% מערכם בסוף הרבעון.

המרה מירבית של כל שטרי ההון, יביאו למצב בו יחזיקו הפועלים ולאומי 14.9% מהחברה, בעוד אחזקות החברה לישראל בטאואר יגדלו מ-5.8% כיום ל-34% (מבלי להתייחס לתוספת מניות שינבעו מהמרה של אג"חים וכתבי אופציה). במקרה זה יהיו אחזקות בנק הפועלים שוות כ-52 מיליון דולר, פי 4 מאשר בספרים.

טאואר מדווחת על-פי חוקי ה-GAAP של רשות ניירות ערך האמריקנית (SEC). לכן, המרה של שטרי ההון למניות שיירשמו למסחר, דורשת תשקיף מאושר על-ידי ה-SEC, כאשר שני הבנקים והחברה לישראל צריכים להיחשב כחתמים, דבר אותו הם אינם מעוניינים לעשות. מלבד זאת, בשל הקובננטים של הבנקים מול החברה כבעלי חוב, הם אינם יוכלו להחזיק יותר מ-2.5% מהון החברה.

עקב כך, נראה כי השאיפה של הבנקים תהיה למכור את שטרי ההון למשקיע חיצוני, שיבצע את תהליך הרישום למסחר. הבנקים כבר הפרישו לפני שנים את החוב של טאואר, ולכן כל החזר חוב שנמחק (רקוברי) יוכר כרווח עם קבלת התשלומים.

את רוב שטרי ההון שברשותם, קיבלו הפועלים ולאומי כחלק מהסדר בינם לבין החברה לישראל וטאואר בשנת 2008. שני הבנקים הלוו ב-2001 לטאואר כחצי מיליארד דולר, לצורך מימון מפעל ייצור השבבים השני של החברה במגדל העמק, שעד היום הושקעו בו כמיליארד וחצי דולר.

פעילותה של טאואר מאז החל המפעל לעבוד באמצע העשור, המשיכה לרשום הפסדים והחברה נזקקה לפריסה מחדש של החוב, כמו גם לתוספת כסף על-מנת להמשיך את פעילותה.

היקף החוב לבנקים בשנת 2008 עמד על 200 מיליון דולר לכל אחד, והם בחרו שלא להזרים כסף נוסף לחברה. במסגרת ההסדר, החברה לישראל הזרימה כסף חדש לטאואר, בעוד הבנקים ויתרו על חוב של 100 מיליון דולר כל אחד, וקיבלו בתמורה שטרי הון הניתנים להמרה למניות, כמו גם החברה לישראל. שטרי ההון הללו אינם סחירים ואין להם מועד פקיעה, והם אינם מקנים זכויות הצבעה.

לאחרונה חתמה החברה על הסדר חוב חדש עם הבנקים, במסגרתו ייפרסו 160 מיליון דולר מתוך החוב על-פני תשלומים רבעוניים בשנים 2013-2015, כאשר היתרה נפרעה במזומן. בהקשר זה, בטאואר ביקשו למסור בתגובה לידיעה כי "במסגרת ההסכם לפריסת החוב מחדש עם הבנקים, לא נכללים שטרי ההון".