"אשרור התגלית ב'לוויתן' יזניק את מניות הגז ואת כל השוק"

בהלמן אלדובי מתכוננים להתחלת קידוח האקספלורציה ב"לוויתן" בחודש הבא ומעריכים כי המשקיעים יקבלו אינדיקציה ראשונה כבר ב-4 החודשים הקרובים

הריבית הנמוכה בישראל ובעולם תמשיך להזין את העלייה במחירי הדירות ותספק רוח גבית לשוק המניות. כך מעריכים בבית ההשקעות הלמן אלדובי בסקירה כלכלית שבועית שפורסמה היום (א'). בבית ההשקעות מתייחסים גם לקידוח האקספלורציה שיתחיל במבנה "לוויתן" בחודש הבא, וסבורים כי אשרור של תוצאות הסקר הסייסמי התלת-מימדי "יזניק את שווי החברות ואת כל השוק בישראל", לדבריהם.

"הריבית הנמוכה בעולם ובישראל תומכת בהמשך עליית מחירים של נכסים פיננסים ומחירי נדל"ן", מעריך דן הלמן, מנכ"ל הלמן אלדובי קרנות נאמנות. "כל עוד הריבית בעולם נמוכה עד אפסית, שוק המניות ימשיך במגמה חיובית".

ריבית בנק ישראל עומדת על 1.75% וריבית הבסיס בארה"ב על 0-0.25% בלבד. ההערכות בקרב אנליסטים בשוק הן כי הריבית תעלה בהדרגה ל-2.25-2.5% עד סוף השנה, אולם בארה"ב לא מצפים להעלאת הריבית לפחות עד הרבעון השני של 2011. בינתיים, הכסף הזול מזין גל של מיזוגים ורכישות (M&A) בעולם, כאשר בחודש יולי לבדו נרשם שיא של עסקאות M&A בהיקף של 241 מיליארד דולר.

"חברות בעולם יושבות על הררי מזומנים (בתחילת אוגוסט עמדו לרשות החברות בעולם 3 טריליון דולר פנויים להשקעות)", כותב הלמן. "העולם איננו צומח והדרך הטובה ביותר לייצר צמיחה ברמת החברה הינה באמצעות מיזוגים ורכישות. באמצעות M&A החברות יכולות להתייעל (צמצום עלויות הנהלה והתחזקות מול ספקים ולקוחות) וזו אחת הסיבות ששוקי המניות 'אוהבים' M&A".

לא רק הריבית הנמוכה עשויה להזין את שוק המניות הישראלי, אלא גם מניות הגז. הלמן מתייחס בסקירה גם לקידוח האקספלורציה במבנה "לוויתן" של השותפות נובל אנרג'י , רציו , וקבוצת דלק . תוצאות הקידוח במלואן אמורות לצאת לא לפני סוף הרבעון הראשון של 2011, אולם הלמן סבור ש"ייתכן ונקבל אינדיקציה ראשונית כבר בסוף השנה".

לפי תוצאות הסקר הסייסמי שתלת-מימדי שערכו השותפות ב"לוויתן", במבנה ישנו גז בהיקף של 16 TCF (טריליון רגל מעוקב). "מיותר לציין שאשרור התגלית בגודל 16 TCF יזניק את שווי החברות וכן את כל השוק בישראל", סבור הלמן. הוא אינו מודאג ממחירי הגז הנמוך וטוען כי "גם במחירי רצפה של 3.5 דולר ל-1,000 רגל מעוקב שוויו הכלכלי המנימלי של מאגר 'לוויתן' הינו כ-56 מיליארד דולר לפני עלויות פיתוח".

רוני הלמן ואורי אלדובי חשופים בעצמם לשוק חיפושי הגז, לאחר שהקימו בחודשים האחרונים את הזדמנות ישראלית , באמצעותה הם שותפים ברישיונות חיפושי נפט וגז. ביולי האחרון הם גייסו 107 מיליון שקל. הזדמנות ישראלית מחזיקה ב-10% מרישיון "גל" (הכולל שטח של 1.77 מיליון דונם וממוקם כ-150 ק"מ מערבית לנתניה, ומשיק בחלקו הצפוני לשטחי הרישיונות בהם נמצא מבנה 'לוויתן') וכמו כן היא שותפה ברישיון "שרית" (רישיון יבשתי בשטח של 22 קמ"ר שנכלל בעבר בשטח "חזקת חלץ", וכעת עורכת בו לפידות חלץ קידוח בעלות כוללת של 2.5 מיליון דולר).