יו"ר רשות המים: החורף יהיה שחון; אולי נחזיר היטל הבצורת

שני: "ייקור התעריפים והטלת היטל הבצורת הוכיחו את עצמם" ■ "המודלים של רשות המים צופים שנה שחונה מאוד"

על פי תחזית עדכנית שהשמיע היום (א') יו"ר רשות המים, פרופ' אורי שני, בכנס הראשון לתאגידי המים והביוב, החורף הקרוב יהיה יבש אף יותר מקודמיו: "המודלים של רשות המים צופים שנה שחונה מאוד. במדינות אחרות שנמצאות באקלים כמו שלנו, יש כבר בעיות אמיתיות של אספקת מים לאנשים. יש שכונות בעמאן ובדמשק שמקבלות מים במכליות אחת לשבוע וכך גם בחלק מקפריסין. ישראל הייתה קרובה בעבר לבעיות כמו אלה אך שורה של צעדים אפשרו לה להיות במקום שבו היא נמצאת כיום ביחס לאותן מדינות".

לדברי שני, אם התחזיות יתממשו, לא יהיה מנוס מנקיטת צעדי חיסכון: "ישראל הגיבה למחסור במים בשלל צעדים, ובהם קמפיינים, היטל הבצורת והעלאת תעריפי הצריכה והעלאת תעריפי המים לגינון הציבורי". לדבריו, הצעדים הביאו להגברת משמעת החיסכון במים ו"עובדה שעדיין הגינות הציבוריות פורחות, אך המים כבר לא שוטפים את הכבישים ואין בזבוז".

לדברי שני, במקרה שהתחזית תתממש, ייתכן שגם היטל הבצורת יחזור: "ייקור התעריפים והטלת היטל הבצורת הוכיחו את עצמם". זאת, למורת רוחו של יו"ר פורום הנהלות תאגידי המים והביוב, שאול רומנו, שאמר: "אנחנו מתנגדים לעלייה נוספת בתעריפים ואני מקווה שהיטל הבצורת לא יחזור. מהלכים אלה לא יובילו לתוצאות חיוביות".

מגבשים אסטרטגיה

ראשי משק המים שהשתתפו בכנס היום, שהתקיים בקרית שדה התעופה, קראו להידוק הקשר בין 42 איגודי המים והביוב שהוקמו במטרה לייעל את השירות; לגבש אסטרטגיה רלוונטית למשק המים ולפעול לשיקום תשתיות חיוניות בתחומי המים והביוב. יו"ר רשות המים אמר לחברי התאגידים כי "האיום הגדול ביותר על משק המים הוא זיהום. תשתיות של ביוב מוזנחות כיום יותר מתמיד. כמנהלי תאגידים, אתם אחראים גם על נושאי הביוב ותפקידכם הוא למנוע זיהומים כאלה".