מנכ"ל בנק אגוד: "מי שלקח משכנתא פריים הרוויח פעמיים"

(עדכון) - גילי דקל בפורום שוק החוב: "בואו נחכה רגע, נחזור לשפיות" ■ מנכ"ל מידרוג: "עם ישראל לא נפטר מהר מהדירות שלו" ■ אנליסט בהכשרה ביטוח: "דחו את קניית הדירה בשנה"

"בישראל, ענף הנדל"ן הוא הקטר שסוחב את המשק. לאחר תקופת שיא בהתחלות הבנייה בשנות ה-90', של 90 אלף התחלות בנייה בשנה בעקבות העלייה בארצות בריה"מ לשעבר, עברנו לסטגנציה למשך 10 שנים שלמעשה נמשכו עד לא מכבר" - כך אמר היום גיל גזית, מנכ"ל חברת דירוג האשראי מידרוג בפורום שוק החוב בשיתוף "גלובס".

"המשק זקוק לדירות", אמר גזית והוסיף: נגזרות נדל"ן לא קיימות בישראל, וגם שיעור המשכנתאות הממונף נמוך הן ביחס לארה"ב והן ביחס לאירופה. התחלות הבנייה על-פי נתוני בנק ישראל עומד בשנים האחרונות על 32-33 אלף יח"ד בממוצע לשנה.

"אמנם מקבלים תשואה נמוכה על הנכסים (הפיננסים) שלנו, אבל בד"כ בועה נוצרת ממי שלוקח הלוואות בריביות נמוכה", אמר גזית. "נראה לי שאלו שרוכשים דירות להשקעות מחפשים אלטרנטיבה טובה יותר לכספם ותו לא. עם ישראל לא נפטר מהר מהדירות שלו, בד"כ משאירים את זה לילדים. לפיכך, בתשובה לשאלה האם באמת מתהווה פה בועת נדל"ן למגורים בישראל, אני אישית לא בטוח בכך".

חיים פרייליכמן, מנכ"ל בנק אגוד, השתתף גם הוא בכנס ואמר כי לא ניתן להשוות את מצבו של שוק הנדל"ן הישראלי לזה האמריקני ערב התנפצות הבועה. "כולם בארה"ב גזרו את הקופון באותו יום, שלחו את הכסף לקופת גמל, ואחריהם המבול. אי אפשר להשוות את המצב אצלנו בכלל למצב בארה"ב", הוא אמר.

"מי שלקח הלוואת פריים הרוויח פעמיים: פעם אחת שילם ריבית יותר נמוכה, ופעם שנייה יתרת הקרן שלו ירדה הרבה יותר, בגלל מבנה ההלוואה בלוח הסילוקין שפיצר (הרכב התשלומים בנוי כך שבהתחלה פורעים יותר ריבית ובהמשך יותר ע"ח קרן, ולריבית ההתחלתית יש השפעה גם כשמדובר בריבית משתנה, א"ו)", אמר פרייליכמן. "מי שלקח הלוואה גדולה יותר, פרע 100 אלף שקל יותר כעבור 3 שנים. מפחידים את הציבור עם מילים כמו בועה. בועה זה משהו שמוריד את כל המשק בבת אחת וזה להערכתי לא יקרה".

פרייליכמן התייחס גם להתערבות של בנק ישראל בשוק הנדל"ן, באמצעות הוראת חזקיהו להקשחת תנאי המשכנתאות בעקיפין, ואמר: "תפקידו של המפקח על הבנקים הוא לדאוג ליציבותם. אני לא חושב שבכלי של מדיניות מוניטרית ניתן להשפיע על מחירי הדירות. היצע הקרקעות הוא הפרמטר המרכזי. הבעיה המרכזית היא החוסר במלאי בדירות וגם אי הידיעה המוחלטת של כמה קרקעות יש".

"לחזור לשפיות"

גילי דקל, מנכ"ל אפריקה מגורים, ממליץ לרוכשי הקרקעות להמתין ו"לחזור לשפיות". "ללכת לרכוש קרקע במחיר שמשקף עלות ממוצעת של 719 אלף שקל ליח"ד בראשון לציון זה נכון עכשיו? אני לא מאמין בזינוק הזה", אמר דקל. "בוא נחכה כרגע, נחזור לשפיות, נראה איך קבלנים קטנים כן מצליחים למכור דברים כאלה, ונמשיך משם. בסופו של יום אני צריך לנהל חברה עסקית".

הוא התייחס גם לפרויקט היוקרה מגדל רמז בת"א ואמר: "יכול להיות שמגדל רמז יהיה הצלחה קולוסאלית. אבל אם שואלים אותי אם אקנה קרקע בעלות ליח"ד ממוצעת של 2.8 מיליון שקל, אז אני לא אקנה".